1. Home
  2. Search
  3. Fulltext search
  4. Browse
  5. Recent Items rss
  6. Publish

Browse by Collections

[Atom feed] Atom [RSS feed] RSS 1.0 [RSS2 feed] RSS 2.0
  • Collections (2562)
    • Kunsthistorisches Institut in Florenz (169)
Group by: Author/Title/Year | Document type
Number of items at this level: 169.

Article

Baader, Hannah (2002) Das Gesicht als Ort der Gefühle. Zur Büste eines jungen Mannes aus dem Florentiner Bargello von ca. 1460. In: Querelles : Jahrbuch für Frauenforschung, 7 (2002), pp. 222-240

Baader, Hannah (1998) Das Sichtbare und das Unsichtbare. Kurze Bemerkungen zu einigen Porträts der Berliner Gemäldegalerie. In: Vernissage : die Zeitschrift zur Ausstellung, 6 (1998), Nr. 5. pp. 34-44

Baader, Hannah (2000) Eine persona sucht ihr Portrait. Unlesbarkeit des Gesichtes, Lesbarkeit der Maske im 16. Jahrhundert. In: Gazzetta / ProLitteris : Literatur, beaux-arts, filosofia ; Organ der ProLitteris, Schweizerische Urheberrechtsgesellschaft für Literatur und Bildende Kunst, Nr. 2 (2000), pp. 116-118

Baader, Hannah (2017) Livorno, lapis lazuli, geology and the treasures of the sea in 1604 = Livorno, Lapislázuli, geología y los tresoros del mar en 1604. In: Espacio, tiempo y forma. Serie 7, Historia del Arte, 5 (2017), pp. 141-167

Baader, Hannah (2012) Universen der Kunst, künstliche Paradiese der Universalität. Florenz, seine Sammlungen und Global Art History I. In: Kritische Berichte, 40 (2012), Nr. 2. pp. 48-59

Faietti, Marzia ; Nova, Alessandro ; Wolf, Gerhard (2015) Introduzione. - [Vorwort zum Sonderheft "Jacopo Ligozzi 2015"]. In: Mitteilungen des Kunsthistorischen Institutes Florenz, 57 (2015), pp. 146-157

Nova, Alessandro (1983) Bartolomeo Ammannati e Prospero Fontana a Palazzo Firenze. Architettura e emblemi per Giulio III Del Monte. In: Ricerche di Storia dell'Arte, 21 (1983), pp. 53-76

Nova, Alessandro (1994) Folengo and Romanino: the Questione della Lingua and its eccentric trends. In: Art Bulletin, 76 (1994), Nr. 4. pp. 664-679

Nova, Alessandro (1981) Francesco Salviati and the 'Markgrafen' chapel in S. Maria dell' Anima in Rome. In: Mitteilungen des Kunsthistorischen Instituts in Florenz, 25 (1981), Nr. 3. pp. 355-372

Nova, Alessandro (2004) Futuro del ‚classico'. A proposito di un libro di Salvatore Settis. In: Il Ponte, Nr. Juli (2004), pp. 115-121

Nova, Alessandro (1988) Il 'modello' di Martino Longhi il Vecchio per la facciata della Chiesa Nuova. In: Römisches Jahrbuch für Kunstgeschichte, 23-26 (1988), pp. 387-394

Nova, Alessandro (2005) ‚La dolce morte': Die anatomischen Zeichnungen Leonardo da Vincis als Erkenntnismittel und reflektierte Kunstpraxis. In: Zeitsprünge. Forschungen zur Frühen Neuzeit, 9 (2005), Nr. 1/2. pp. 101-130

Nova, Alessandro (2007) La Trasfigurazione di Raffaello tra teoria dell’arte e filosofia. In: Atti e studi / Accademia Raffaello, N. S. (2007), Nr. 1. pp. 75-92

Nova, Alessandro (1984) Le ante d’organo di Girolamo Romanino per Santa Maria Maggiore a Trento. In: Studi trentini di scienze storiche, Sezione 2, 63 (1984), pp. 5-16

Nova, Alessandro (2004) Leonardo da Vinci. Zeichnend zur Erkenntnis. In: Spektrum der Wissenschaften, Nr. Oktobe (2004), pp. 26-29

Nova, Alessandro (1980) 'Occasio pars virtutis'. Considerazioni sugli affreschi di Francesco Salviati per il cardinale Ricci. In: Paragone, 31 (1980), Nr. 365. pp. 29-63

Nova, Alessandro (2005) Percezione e ricezione nell'opera di John Shearman. In: Römisches Jahrbuch der Bibliotheca Hertziana, (2005), pp. 17-22

Nova, Alessandro (1983) Postille al giovane Cerano: la data di nascita, un committente e alcune incisioni inedite di Agostino Carracci. In: Paragone, 34 (1983), Nr. 397. pp. 46-64

Nova, Alessandro (1992) Salviati, Vasari, and the Reuse of Drawings in their Working Practice. In: Master Drawings, 30 (1992), Nr. 1. pp. 83-108

Nova, Alessandro (1984) The chronology of the De Monte Chapel in S. Pietro in Montorio in Rome. In: Art Bulletin, 66 (1984), pp. 150-154

Nova, Alessandro (1995) The drawings of Girolamo Romanino. In: Burlington Magazine (März 1995, S. 159-168, und Mai 1995, S. 300-306), 137 (1995), 159-168 und 300-306.

Nova, Alessandro (1980) Un’aggiunta alle considerazioni sugli affreschi di Francesco Salviati per il cardinale Ricci. In: Paragone, 31 (1980), Nr. 365. pp. 94-96

Nova, Alessandro (2013) "Vasari" versus Vasari : la duplice attualità delle "Vite". In: Mitteilungen des Kunsthistorischen Institutes in Florenz, 55 (2013), Nr. 1. pp. 55-71

Vitali, Samuel (2001) A new document for the Carracci and Ruggero Bascapè at the Palazzo Magnani in Bologna. In: The Burlington Magazine, 143 (2001), pp. 604-613

Vitali, Samuel (2002) Sicut explorator et spoliorum cupidus: Zu Methode und Funktion der Antikenrezeption bei Nikolaus von Verdun. In: Wiener Jahrbuch für Kunstgeschichte, 52 (2002), pp. 9-46 ; 161-176.

Vitali, Samuel (2011) Tommaso Laureti e Bartolomeo Cesi: precisazioni sulla decorazione dell’"altra" cappella Magnani in San Giacomo Maggiore. In: Arte a Bologna, 7-8.2010/2011 (2011), pp. 23-36

Book Section

Baader, Hannah (1999) André Félibien: Das Porträt eines Porträts. Le portrait du Roy (1663). In: Preimesberger, Rudolf ; Baader, Hannah ; Suthor, Nicola (Hrsgg.): Porträt. Berlin 1999, pp. 356-368 (Geschichte der klassischen Bildgattungen in Quellentexten und Kommentaren ; 2)

Baader, Hannah (1999) Anonym: "Sua cuique Persona". Maske, Rolle, Porträt (ca. 1520). In: Preimesberger, Rudolf ; Baader, Hannah ; Suthor, Nicola (Hrsgg.): Porträt. Berlin 1999, pp. 239-246 (Geschichte der klassischen Bildgattungen in Quellentexten und Kommentaren ; 2)

Baader, Hannah (2014) Aufprall, Schock, Geschichte. Paolo Uccello’s "Schlacht von San Romano". In: Fleckner, Uwe (Hrsg.): Bilder machen Geschichte : historische Ereignisse im Gedächtnis der Kunst. Berlin 2014, pp. 53-71 , 468-470 (Studien aus dem Warburg-Haus ; 13)

Baader, Hannah (2003) Das fünfte Element oder Malerei als achte Kunst. Das Porträt des Mathematikers Fra Luca Pacioli. In: Rosen, Valeska von ; Krüger, Klaus ; Preimesberger, Rudolf (Hrsgg.): Der stumme Diskurs der Bilder : Reflexionsformen des Ästhetischen in der Kunst der Frühen Neuzeit. München 2003, pp. 177-203

Baader, Hannah (2013) Das Objekt auf der Bühne: Diamanten, Dinge und Johann Melchior Dinglingers Imaginationen einer Geburtstagfeier in Agra. In: De Giorgi, Manuela ; Hoffmann, Annette ; Suthor, Nicola (Hrsgg.): Synergies in visual culture = Bildkulturen im Dialog : Festschrift für Gerhard Wolf. München 2013, pp. 269-284

Baader, Hannah (2003) Einfluss. In: Pfisterer, Ulrich (Hrsg.): Metzler Lexikon Kunstwissenschaft : Ideen, Methoden, Begriffe. Stuttgart 2003, pp. 73-76

Baader, Hannah (2007) Ernste Spiele, 1441. Niccolò dell Luna und Leon Battista Alberti über Wettstreit, Freundschaft, Neid und Kunst. In: Baader, Hannah (Hrsg.): Im Agon der Künste : paragonales Denken, ästhetische Praxis und die Diversität der Sinne. München 2007, pp. 32-49

Baader, Hannah (1999) Francesco Petrarca: Das Porträt, der Ruhm und die Geschichte. Exempla virtutis (1355). In: Preimesberger, Rudolf ; Baader, Hannah ; Suthor, Nicola (Hrsgg.): Porträt. Berlin 1999, pp. 189-194 (Geschichte der klassischen Bildgattungen in Quellentexten und Kommentaren ; 2)

Baader, Hannah (1999) Francesco Sacchetti: Das Porträt auf dem Kopf. Schandmalerei, Ironie und forensische Praxis (ca. 1392). In: Preimesberger, Rudolf ; Baader, Hannah ; Suthor, Nicola (Hrsgg.): Porträt. Berlin 1999, pp. 195-200 (Geschichte der klassischen Bildgattungen in Quellentexten und Kommentaren ; 2)

Baader, Hannah (1999) Franceso Petrarca: Irdische Körper, himmlische Seelen und weibliche Schönheit (1336). In: Preimesberger, Rudolf ; Baader, Hannah ; Suthor, Nicola (Hrsgg.): Porträt. Berlin 1999, pp. 177-188 (Geschichte der klassischen Bildgattungen in Quellentexten und Kommentaren ; 2)

Baader, Hannah (2006) Freundschaft versus Automimesis. Frühneuzeitliche Paradigmen künstlerischer virtus. In: Poeschke, Joachim ; Weigel, Thomas ; Kuschel-Arnhold, Britta (Hrsgg.): Die Virtus des Künstlers in der italienischen Renaissance. Münster 2006, pp. 109-127 (Symbolische Kommunikation und Gesellschaftliche Wertesysteme - Schriftenreihe des Sonderforschungsbereichs 496 ; 15)

Baader, Hannah (2005) Frühneuzeitliche Magie als Theorie der Ansteckung und die Kraft der Imagination. In: Schaub, Mirjam (Hrsg.): Ansteckung : zur Körperlichkeit eines ästhetischen Prinzips. München 2005, pp. 133-151

Baader, Hannah (1999) Gabriele Paleotti: Ähnlichkeit als Kategorie der Moral (1582). In: Preimesberger, Rudolf ; Baader, Hannah ; Suthor, Nicola (Hrsgg.): Porträt. Berlin 1999, pp. 297-306 (Geschichte der klassischen Bildgattungen in Quellentexten und Kommentaren ; 2)

Baader, Hannah (2013) Geschichte und Natur im Laboratorium der Welt. Vom Schreiben, Drucken und Sammeln in Florenz, von Lorenzo il Magnifico bis Cosimo I. In: Chrubasik, Katharina (Hrsg.): Florenz! 22. November 2013 bis 9. März 2014; Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland, Bonn. München 2013, pp. 82-91 , Anhang

Baader, Hannah (1999) Giovan Paolo Lomazzo: Das Porträt als Zeichensystem (1584). In: Preimesberger, Rudolf ; Baader, Hannah ; Suthor, Nicola (Hrsgg.): Porträt. Berlin 1999, pp. 307-315 (Geschichte der klassischen Bildgattungen in Quellentexten und Kommentaren ; 2)

Baader, Hannah (2010) Gischt. Zu einer Geschichte des Meeres. In: Baader, Hannah ; Wolf, Gerhard (Hrsgg.): Das Meer, der Tausch und die Grenzen der Repräsentation. Zürich 2010, pp. 15-40

Baader, Hannah (2003) Giudizio, Geschmack, Geschmacksurteil. In: Pfisterer, Ulrich (Hrsg.): Metzler Lexikon Kunstwissenschaft : Ideen, Methoden, Begriffe. Stuttgart 2003, pp. 122-126

Baader, Hannah (2008) Horizont und Welle. In: Faietti, Marzia ; Wolf, Gerhard (Hrsgg.): Linea, Bd. 1: Grafie di immagini tra Quattrocento e Cinquecento. Venezia 2008, pp. 211-226 (Studi e ricerche / Kunsthistorisches Institut in Florenz, Max-Planck-Institut ; 4)

Baader, Hannah (2003) Iconic Turn. In: Pfisterer, Ulrich (Hrsg.): Metzler Lexikon Kunstwissenschaft : Ideen, Methoden, Begriffe. Stuttgart 2003, pp. 143-146

Baader, Hannah (2005) Jean-Baptiste-Siméon Chardin - Selbstbildnis mit Augenschirm, 1775. In: Pfisterer, Ulrich ; Rosen, Valeska von (Hrsgg.): Der Künstler als Kunstwerk : Selbstporträts vom Mittelalter bis zur Gegenwart. Stuttgart 2005, pp. 108-109

Baader, Hannah (2001) Lorenzo Lotto (Venedig, um 1480-Loreto 1536) - Bildnis eines jungen Mannes. In: Danesi Squarzina, Silvia (Hrsg.): Caravaggio : die Sammlung Giustiniani und die Berliner Gemäldegalerie in Preussen. Mailand 2001, pp. 390-391

Baader, Hannah (1999) Marcus Tullius Cicero: Der Körper als Gefäß der Seele. Transformationen einer Metapher (45 v. Chr.). In: Preimesberger, Rudolf ; Baader, Hannah ; Suthor, Nicola (Hrsgg.): Porträt. Berlin 1999, pp. 91-95 (Geschichte der klassischen Bildgattungen in Quellentexten und Kommentaren ; 2)

Baader, Hannah (1999) Nicolas Poussin: Schattenbilder, Konkurrenzen und die Kunst des Urteilens (1650). In: Preimesberger, Rudolf ; Baader, Hannah ; Suthor, Nicola (Hrsgg.): Porträt. Berlin 1999, pp. 349-355 (Geschichte der klassischen Bildgattungen in Quellentexten und Kommentaren ; 2)

Baader, Hannah (2005) Nicolas Poussin - Selbstbildnis, 1650. In: Pfisterer, Ulrich ; Rosen, Valeska von (Hrsgg.): Der Künstler als Kunstwerk : Selbstporträts vom Mittelalter bis zur Gegenwart. Stuttgart 2005, pp. 86-87

Baader, Hannah (2003) Paragone. In: Pfisterer, Ulrich (Hrsg.): Metzler Lexikon Kunstwissenschaft : Ideen, Methoden, Begriffe. Stuttgart 2003, pp. 261-265

Baader, Hannah (2003) Peter Cornelius, Düsseldorf 1783-1867 Berlino - Giuseppe riconosciuto dai fratelli, 1816-1817. In: Susinno, Stefano (Hrsg.): Maestà di Roma da Napoleone all'unità d'Italia - Universale ed eterna, capitale delle arti. Milano 2003, pp. 454-455

Baader, Hannah (2005) Raffaello Santi - Selbstbildnis mit einem Unbekannten, um 1518. In: Pfister, Ulrich ; Rosen, Valeska von (Hrsgg.): Der Künstler als Kunstwerk : Selbstporträts vom Mittelalter bis zur Gegenwart. Stuttgart 2005, pp. 48-49

Baader, Hannah (1998) Sehen, Täuschen und Erkennen. Raffaels Selbstbildnis aus dem Louvre. In: Göttler, Christine (Hrsg.): Diletto e Maraviglia : Ausdruck und Wirkung in der Kunst von der Renaissance bis zum Barock; [Rudolf Preimesberger zum 60. Geburtstag]. Emsdetten 1998, pp. 40-59

Baader, Hannah (2008) Sündenfall und Wissenschaft. Zur Verschriftlichung künstlerischer Techniken durch Cennino Cennini. In: Löhr, Wolf-Dietrich ; Weppelmann, Stefan (Hrsgg.): Fantasie und Handwerk : Cennino Cennini und die Tradition der toskanischen Malerei von Giotto bis Lorenzo Monaco [Ausstellungskatalog]. München 2008, pp. 120-131

Baader, Hannah (2013) The object on stage. Imaging the Moghul court in 18th century Dresden. In: Großmann, G. Ulrich ; Krutisch, Petra (Hrsgg.): The challenge of the object = Die Herausforderung des Objekts. 33rd congress of the International Committee of the History of Art, Nuremberg, 15th - 20th July 2012; CIHA 2012. Nürnberg 2013, pp. 543-547 (Wissenschaftlicher Beiband zum Anzeiger des Germanischen Nationalmuseums ; 32,2)

Baader, Hannah (2016) Vows on water. Ship-Ex-votos as things, metaphors and mediators of communality. In: Weinryb, Ittai (Hrsg.): Ex voto : votive giving across cultures. New York 2016, pp. 217-245 (Cultural histories of the material world)

Cieri Via, Claudia ; Kieven, Elisabeth ; Nova, Alessandro (2015) La storia dell'arte e le sue frontiere. In: Cieri Via, Claudia ; Kieven, Elisabeth ; Nova, Alessandro (Hrsgg.): L'Italia e l'arte straniera : convegno : la storia dell'arte e le sue frontiere : a cento anni dal X Congresso Internazionale di Storia dell'Arte in Roma (1912) : un bilancio storiografico e una riflessione del presente : (Roma, 23-24 novembre 2012). Roma 2015, pp. 13-16 (Atti dei convegni Lincei ; 289)

Fiorani, Francesca ; Nova, Alessandro (2013) Introduction. In: Fiorani, Francesca ; Nova, Alessandro (Hrsgg.): Leonardo da Vinci and optics : theory and pictorial practice. Venezia 2013, pp. 9-27 (Studi e ricerche / Kunsthistorisches Institut in Florenz, Max-Planck-Institut ; 10)

Frosini, Fabio ; Nova, Alessandro (2015) Leonardo da Vinci on nature: knowledge and representation. In: Frosini, Fabio ; Nova, Alessandro (Hrsgg.): Leonardo da Vinci on nature : knowledge and representation. Venice 2015, pp. 11-31 (Studi e ricerche ; 11)

Gründler, Hana ; Nova, Alessandro (2014) Concorrenza e invenzione: la biografia vasariana di Baccio Bandinell. In: Heikamp, Detlef (Hrsg.): Baccio Bandinelli : scultore e maestro (1493 - 1560) ; [Firenze, Museo Nazionale del Bargello, 9 aprile - 13 luglio 2014]. Firenze 2014, pp. 60-67

Hanke, Stephanie ; Nova, Alessandro (2014) Skulptur und Platz – eine Einführung. In: Nova, Alessandro ; Hanke, Stephanie (Hrsgg.): Skulptur und Platz : Raumbesetzung, Raumüberwindung, Interaktion. Berlin 2014, pp. 9-26 (Italienische Forschungen des Kunsthistorischen Institutes in Florenz, I Mandorli ; 20)

Jöchner, Cornelia ; Nova, Alessandro (2010) Einführung - Platz und Territorium: Urbane Struktur gestaltet politische Räume. In: Nova, Alessandro ; Jöchner, Cornelia (Hrsgg.): Platz und Territorium : urbane Struktur gestaltet politische Räume. Berlin 2010, pp. 7-18 (I Mandorli ; 11)

Krüger, Klaus ; Nova, Alessandro (2000) Einleitung. In: Krüger, Klaus ; Nova, Alessandro (Hrsgg.): Imagination und Wirklichkeit : zum Verhältnis von mentalen und realen Bildern in der Kunst der frühen Neuzeit. Mainz 2000, pp. 7-11

Maurer, Golo ; Nova, Alessandro (2012) Michelangelo e il linguaggio dei disegni di architettura. In: Maurer, Golo ; Nova, Alessandro (Hrsgg.): Michelangelo e il linguaggio dei disegni di architettura : [atti del convegno, 30 gennaio - 1 febbraio 2009, Firenze, Kunsthistorisches Institut, Max-Planck-Institut, Firenze, Casa Buonarroti]. Venezia 2012, pp. 11-13 (Collana del Kunsthistorisches Institut in Florenz, Max-Planck-Institut ; 16 [i.e.] 17)

Nova, Alessandro (2015) "Addj 5 daghossto 1473" : l’oggetto e le sue interpretazioni. In: Frosini, Fabio ; Nova, Alessandro (Hrsgg.): Leonardo da Vinci on nature : knowledge and representation. Venice 2015, pp. 285-301 und Abbildungen S. 398-412 (Studi e ricerche ; 11)

Nova, Alessandro (2008) Alessandro Nova (2000) [Contributi critici relativi alla Camera di San Paolo dal Cinquecento a oggi]. In: Fornari Scianchi, Lucia (Hrsg.): Correggio e le sue cupole. Parma 2008, pp. 141-142

Nova, Alessandro (2000) Beobachten und beobachtet werden. Die Metamorphose des Betrachters und des Betrachteten bei Correggio und Parmigianino. In: Krüger, Klaus ; Nova, Alessandro (Hrsgg.): Imagination und Wirklichkeit. Mainz 2000, pp. 81-98

Nova, Alessandro (2006) Centro, periferia, provincia: Tiziano e Romanino. In: Camerlengo, Lia (Hrsg.): Romanino : un pittore in rivolta nel Rinascimento italiano ; [Trento, Castello del Buonconsiglio, Monumenti e Collezioni Provinciali, 29 luglio - 29 ottobre 2006]. Cinisello Balsamo (Milano) 2006, pp. 48-67

Nova, Alessandro (2014) Correggio's "Lascivie". In: Kohl, Jeannette (Hrsg.): Renaissance love : eros, passion, and friendship in Italian art around 1500. Berlin 2014, pp. 121-130 (Italienische Forschungen des Kunsthistorischen Institutes in Florenz, I Mandorli ; 19)

Nova, Alessandro (1985) Dall'arca alle esequie. Aspetti della scultura a Cremona nel XVI secolo. In: I Campi e la cultura artistica cremonese del Cinquecento, Ausstellungskatalog. Mailand 1985, pp. 409-430

Nova, Alessandro (2010) Das Denkmal und die Platzmitte. Der Stadtraum und seine geisterhaften Erscheinungen. In: Nova, Alessandro ; Jöchner, Cornelia (Hrsgg.): Platz und Territorium : urbane Struktur gestaltet politische Räume. Berlin 2010, pp. 21-43 (I Mandorli ; 11)

Nova, Alessandro (1985) Dialogo dell' Imprese: la storia editoriale e le immagini. In: Atti del Convegno Paolo Giovio. Il Rinascimento e la memoria (Como, 3-5 giugno 1983). Como 1985, pp. 73-86

Nova, Alessandro (1999) Die Legende des Künstlers: Beuys und Leonardo. In: Leonardo da Vinci : Joseph Beuys. Der Codex Leicester im Spiegel der Gegenwart (Haus der Kunst München). München 1999, pp. 57-67

Nova, Alessandro (2014) Erotik und Spiritualität in der römischen Malerei des Cinquecento (2001). In: Nova, Alessandro: Bild - Sprachen : Kunst und visuelle Kultur in der italienischen Renaissance. Berlin 2014, pp. 83-104 (Wagenbachs Taschenbuch ; 727)

Nova, Alessandro (2001) Erotismo e spiritualità nella pittura romana del Cinquecento. In: Monbeig-Goguel, Catherine ; Costamagna, Philippe ; Hochmann, Michel (Hrsgg.): Francesco Salviati et la Bella Maniera, Actes des colloques de Rome et de Paris (1998), (Collection de l\'École Francaise de Rome 284). Rom 2001, pp. 149-169

Nova, Alessandro (1992) Francesco Salviati (Francesco de' Rossi). In: Della Valle, Anna (Hrsg.): Pinacoteca di Brera : scuole dell'Italia centrale e meridionale. Milano 1992, pp. 35-37

Nova, Alessandro (1998) Francesco Salviati e gli editori. In: Monbeig-Goguel, Catherine (Hrsg.): Francesco Salviati (1510 - 1563), o la Bella Maniera : Roma, Villa Medici 29 gennaio - 29 marzo, 1998; Parigi, Musée du Louvre 30 aprile - 29 giugno 1998. Milano 1998, pp. 66-70

Nova, Alessandro (1998) Francesco Salviati et les éditeurs. In: Monbeig-Goguel, Catherine (Hrsg.): Francesco Salviati ou la Bella Maniera, Ausstellungskatalog, Rom-Villa Medici und Paris-Louvre. 1998, pp. 66-70

Nova, Alessandro (2006) Frühneuzeitliche Quellen und moderne Interpretationen. Technik, Alchemie und Antikenrezeption im Werk Parmigianinos. In: Nova, Alessandro (Hrsg.): Parmigianino : Zitat, Porträt, Mythos. Perugia 2006, pp. 6-14 , 25-28, 94

Nova, Alessandro (2008) Giorgione e Tiziano al Fondaco dei Tedeschi. In: Ferino-Pagden, Sylvia (Hrsg.): Giorgione entmythisiert : [Kunsthistorisches Museum Wien ; wissenschaftliche Tagung]. Turnhout 2008, pp. 71-104

Nova, Alessandro (1998) Giorgione's Inferno with Anchises and Aeneas for Taddeo Contarini. In: Ciammitti, Luisa ; Ostrow, Steven F. ; Settis, Salvatore (Hrsgg.): Dosso's fate, The Getty Research Center Publications. Santa Monica 1998, pp. 41-62

Nova, Alessandro (2010) Giorgio Vasari e i metodi della storia dell’arte. In: Burzer, Katja ; Davis, Charles ; Feser, Sabine ; Nova, Alessandro (Hrsgg.): Le Vite del Vasari : genesi, topoi, ricezione ; [atti del convegno, 13 - 17 febbraio 2008, Firenze, Kunsthistorisches Institut, Max-Planck-Institut]. Venezia 2010, pp. 1-6 (Collana del Kunsthistorisches Institut in Florenz, Max Planck Institut ; 14)

Nova, Alessandro (1995) Girolamo Romanino. In: Grasselli, Margaret Morgan (Hrsg.): Master drawings from the Woodner collections : the touch of the artist; [exhibition dates: National Gallery of Art, Washington, 1 October 1995 - 28 January 1996]. New York, N. Y. 1995, pp. 166-169

Nova, Alessandro (1994) Hangings, curtains, and shutters of sixteenth-century Lombard altarpieces. In: Borsook, Eve ; Gioffredi Superbi, Fiorella (Hrsgg.): Italian altarpieces 1250-1550. Function and design. Oxford, Oxford University Press 1994, pp. 177-189

Nova, Alessandro (2013) Hat Michelangelo ein Altarbild für die Cappella Paolina geplant? In: Echinger-Maurach, Claudia ; Gnann, Achim ; Poeschke, Joachim (Hrsgg.): Michelangelo als Zeichner : Akten des internationalen Kolloquiums Wien, Albertina-Museum, 19. - 20. November 2010. Münster 2013, pp. 365-391

Nova, Alessandro (2008) Icona, racconto e dramatic close-up nei dipinti devozionali di Giovanni Bellini. In: Lucco, Mauro ; Villa, Giovanni Carlo Federico (Hrsgg.): Giovanni Bellini : [Roma, Scuderie del Quirinale, 30 settembre 2008 - 11 gennaio 2009]. Cinisello Balsamo (Milano) 2008, pp. 104-115

Nova, Alessandro (2014) II Rosso e le stampe. In: Falciano, Carlo (Hrsg.): Pontormo e Rosso Fiorentino : divergenti vie della "maniera"; [Firenze, Palazzo Strozzi, 8 marzo - 20 luglio 2014]. Firenze 2014, pp. 240-247

Nova, Alessandro (1994) Il ballatoio di Santa Maria del Fiore a Firenze. In: Millon, Henry A. (Hrsg.): Rinascimento da Brunelleschi a Michelangelo. La rappresentazione dell' architettura. Mailand 1994, pp. 593-599

Nova, Alessandro (2013) Il Levante nell´opera del Vasari. In: De Giorgi, Manuela ; Hoffmann, Annette ; Suthor, Nicola (Hrsgg.): Synergies in visual culture : Festschrift für Gerhard Wolf. München 2013, pp. 243-256

Nova, Alessandro (2012) Il ruolo del legno nell´architettura di Michelangelo. In: Maurer, Golo ; Nova, Alessandro (Hrsgg.): Michelangelo e il linguaggio dei disegni di architettura : [atti del convegno, 30 gennaio - 1 febbraio 2009, Firenze, Kunsthistorisches Institut, Max-Planck-Institut, Firenze, Casa Buonarroti]. Venezia 2012, pp. 169-177 (Collana del Kunsthistorisches Institut in Florenz, Max-Planck-Institut ; 16 [i.e.] 17)

Nova, Alessandro (1988) Il Seicento e il Settecento. In: Sabbadini, Sergio (Hrsg.): Arte. Milano 1988, pp. 306-352 (Strumenti di studio : Guide bibliografiche)

Nova, Alessandro (2012) Il sogno di Marcantonio. In: Visionen, Utopien, Hoffnungen und Träume : ein Geburtstagsbuch für Susanne Schüssle. Berlin 2012, pp. 61-65

Nova, Alessandro (2009) Il vortice del fenomeno atmosferico e il grido metaforico: le Tempeste di Leonardo e il Piramo e Tisbe del Poussin. In: Nova, Alessandro ; Michalsky, Tanja (Hrsgg.): Wind und Wetter : die Ikonologie der Atmosphäre. Venezia 2009, pp. 53-66 (Studi e ricerche / Kunsthistorisches Institut in Florenz, Max-Planck-Institut ; 5)

Nova, Alessandro (2013) I mondi di Vasari. In: Nova, Alessandro ; Zangheri, Luigi (Hrsgg.): I mondi di Vasari : Accademia, lingua, religione, storia, teatro. Venezia 2013, pp. 9-15 (Studi e ricerche / Kunsthistorisches Institut in Florenz, Max-Planck-Institut ; 8)

Nova, Alessandro (1983) I Tramezzi in Lombardia fra XV e XVI secolo: scene della passione e devozione francescana. In: Il Francescanesimo in Lombardia: storia e arte. Mailand 1983, pp. 197-215

Nova, Alessandro (2010) Kirche, Nation, Individuum. Das stürmischen Meer als Allegorie, Metapher und Seelenzustand. In: Baader, Hannah ; Wolf, Gerhard (Hrsgg.): Das Meer, der Tausch und die Grenzen der Repräsentation. Zürich 2010, pp. 67-94

Nova, Alessandro (1997) Konservative Theorie und innovative Praxis: Die Franziskaner-Observanten und die Kunst. In: Segl, Peter (Hrsg.): Mittelalter und Moderne. Entdeckung und Rekonstruktion der mittelalterlichen Welt, Kongreßakten des 6. Symposiums des Mediävistenverbandes in Bayreuth 1995. Sigmaringen 1997, pp. 197-206

Nova, Alessandro (2010) La dolce morte: Die anatomischen Zeichnungen Leonardo da Vincis und der kognitive Wert der Bilder. In: Nortmann, Ulrich ; Wagner, Christoph (Hrsgg.): In Bildern denken? Kognitive Potentiale von Visualisierung in Kunst und Wissenschaft. München 2010, pp. 147-173 (Reihe evidentia ; 1)

Nova, Alessandro (1988) La letteratura artistica dall'850 al 1850. In: Sabbadini, Sergio (Hrsg.): Arte. Milano 1988, pp. 11-43 (Strumenti di studio : Guide bibliografiche)

Nova, Alessandro (1987) La pittura nei territori di Bergamo e Brescia nel Cinquecento. In: La pittura in Italia. Il Cinquecento. Mailand 1987, pp. 86-103

Nova, Alessandro (2008) La statua di Giulio III a Perugia: stile, committenza e politica. In: Davis, Charles ; Paolozzi Strozzi, Beatrice (Hrsgg.): grandi bronzi del Battistero - l'arte di Vincenzo Danti, discepolo di Michelangelo. Firenze 2008, pp. 60-75

Nova, Alessandro (1998) Le immagini del sacro: Sola Gloria Dei - La storia e l’allegoria - Il mondo del ornamento. - [Katalogbeiträge]. In: Monbeig-Goguel, Catherine (Hrsg.): Francesco Salviati (1510 - 1563), o la Bella Maniera : Roma, Villa Medici 29 gennaio - 29 marzo, 1998; Parigi, Musée du Louvre 30 aprile - 29 giugno 1998. Milano 1998, pp. 136-137 ; S. 140, S. 142-143, S. 172-173, S. 186-187, S. 199-203, S. 210-213, S. 280-283

Nova, Alessandro (2011) Leonardo's myology. In: Nova, Alessandro ; Laurenza, Domenico (Hrsgg.): Leonardo da Vinci's anatomical world : [language, context and "disegno"]. Venezia 2011, pp. 155-166 (Studi e ricerche / Kunsthistorisches Institut in Florenz, Max-Planck-Institut ; 7)

Nova, Alessandro (2014) Lombardische Lettner im 15. und 16. Jahrhundert: Passionsszenen und franziskanische Frömmigkeit (1983). In: Nova, Alessandro: Bild - Sprachen : Kunst und visuelle Kultur in der italienischen Renaissance. Berlin 2014, pp. 7-44 (Wagenbachs Taschenbuch ; 727)

Nova, Alessandro (2006) L’opera grafica di Girolamo Romanino. In: Camerlengo, Lia (Hrsg.): Romanino : un pittore in rivolta nel Rinascimento italiano ; [Trento, Castello del Buonconsiglio, Monumenti e Collezioni Provinciali, 29 luglio - 29 ottobre 2006]. Cinisello Balsamo (Milano) 2006, pp. 320-335 und 336-338, 340-341, 342, 343-356, 358

Nova, Alessandro (1993) Marcantonio Raimondi, catalogue number 17 - Attributed to Amico Aspertini, catalogue number 8. In: Eitner, Lorenz ; Fryberger, Betsy G. ; Osborne, Carol M. (Hrsgg.): The drawing collection. Seattle 1993, pp. 10-15

Nova, Alessandro (2005) Marco Marchetti, detto Marco da Faenza. In: Costamagna, Philippe ; Härb, Florian ; Prosperi Valenti Rodinò, Simonetta (Hrsgg.): Disegno, giudizio e bella maniera. Studi sul disegno italiano in onore di Catherine Monbeig Goguel. Mailand 2005, pp. 86-87

Nova, Alessandro (2003) Paragone-Debatte und gemalte Theorie in der Zeit Cellinis. In: Nova, Alessandro ; Schreurs, Anna (Hrsgg.): Benvenuto Cellini. Kunst und Kunsttheorie im 16. Jahrhundert. Weimar-Köln 2003, pp. 183-202

Nova, Alessandro (1984) Pellegrino Tibaldi (1527/28 - 1596). Active in Bologna, Rome, Milan, the Marches, and the Escorial. Two standing prophets (Cod. F. 265 Inf. no. 4) - Giorgio Vasari (1511-1574). Active in Tuscany, Rome, Naples, Venice, Umbria, and Emilia-Romagna. Saint Matthew (Cod. F. 281 Inf. no. 2) - Francesco Salviati (1510-1563). Active in Florence, Rome, Venice, and France. Rearing horse (Cod. F. 266 Inf. no. 40). In: Coleman, Robert R. (Hrsg.): Renaissance drawings from the Ambrosiana : [National Gallery of Art, Washington D. C. ... Kimbell Art Museum, Fort Worth, Texas 1984 - 1985]. Notre Dame, Ind. 1984, pp. 94-95 und S. 120-127

Nova, Alessandro (1992) Pellegrino Tibaldi - Prospero Fontana. In: Jaffé, David (Hrsg.): Esso presents Rubens at the Italian Renaissance : [exhibition dates: Australian National Gallery, Canberra, 28 March - 8 June 1992 ; National Gallery of Victoria, Melbourne, 20 June - 30 August 1992]. Canberra 1992, pp. 50-55

Nova, Alessandro (2015) Piero di Cosimo, le Vite di Vasari e i limiti di un sistema teleologico. In: Capretti, Elena (Hrsg.): Piero di Cosimo 1462 - 1522 : pittore eccentrico fra Rinascimento e maniera; [Firenze, Galleria degli Uffizi, 23 giugno - 27 settembre 2015]. Firenze 2015, pp. 64-75

Nova, Alessandro (2008) Pietre naturali, gessi colorati, pastelli e il problema del ritratto. In: Faietti, Marzia ; Melli, Lorenza ; Nova, Alessandro (Hrsgg.): Le tecniche del disegno rinascimentale : dai materiali allo stile; atti del convegno internazionale; Firenze, Kunsthistorisches Institut, 22 - 23 settembre 2008. Firenze 2008, pp. 158-175 (Mitteilungen des Kunsthistorischen Institutes in Florenz ; 52, Heft 2/3)

Nova, Alessandro (1995) "Popular" art in Renaissance Italy: early response to the Holy Mountain at Varallo. In: Farago, Claire J. (Hrsg.): Reframing the Renaissance. Visual culture in Europe and Latin America 1450-1650. New Haven und London, Yale University Press 1995 113-126 und 319-21

Nova, Alessandro (2010) Prefazione. In: Fumagalli, Elena ; Nova, Alessandro ; Rossi, Massimiliano (Hrsgg.): Firenze milleseicentoquaranta : arti, lettere, musica, scienza. Venezia 2010, pp. 9-10 (Studi e ricerche / Kunsthistorisches Institut in Florenz, Max-Planck-Institut ; 6)

Nova, Alessandro (2012) Questionnaire. In: Behrmann, Carolin ; Trinks, Stefan ; Bruhn, Matthias (Hrsgg.): Intuition und Institution : Kursbuch Horst Bredekamp. Berlin 2012, pp. 253-262

Nova, Alessandro (2014) Raffaels Transfiguration zwischen Kunsttheorie und Philosophie (2007). In: Nova, Alessandro: Bild - Sprachen : Kunst und visuelle Kultur in der italienischen Renaissance. Berlin 2014, pp. 105-137 (Wagenbachs Taschenbuch ; 727)

Nova, Alessandro (2008) Renaissance theory. In: Elkins, James ; Williams, Robert (Hrsgg.): Renaissance theory. New York 2008, pp. 489-499

Nova, Alessandro (1990) Romanino (Girolamo Romani) - Giovanni Gerolamo Savoldo - Cariani. In: Alpini, Cesare (Hrsg.): Pinacoteca di Brera : scuola veneta. Milano 1990, pp. 393-405 und 419-420

Nova, Alessandro (1998) Sola Gloria Dei : les images du sacré - L’histoire et l’allégorie - Le monde de l’ornement. - [Katalogbeiträge]. In: Monbeig-Goguel, Catherine (Hrsg.): Francesco Salviati (1510 - 1563), ou la Bella Maniera : Rome, Villa Médicis, 28 janvier - 29 mars, 1998; Paris, Musée du Louvre, 30 avril - 29 juin 1998. Milano 1998, pp. 136-137 ; S. 140, S. 142-143, S. 172-173, S. 186-187, S. 199-203, S. 210-213, S. 280-283

Nova, Alessandro (2003) Storia dell'arte, visual culture, Bildwissenschaft: il valore della tradizione e la necessità del suo rinnovamento. In: Engammare, Max (Hrsg.): L'étude de la Renaissance, nunc et cras. Genf 2003, pp. 93-106

Nova, Alessandro ; Laurenza, Domenico (2011) The anatomical studies of Leonardo da Vinci : an assessment. In: Nova, Alessandro (Hrsg.): Leonardo da Vinci's anatomical world : [language, context and "disegno"]. Venezia 2011, pp. 91-15 (Studi e ricerche / Kunsthistorisches Institut in Florenz, Max-Planck-Institut ; 7)

Nova, Alessandro (1994) The Ballatoio of S. Maria del Fiore in Florence. In: Millon, Henry A. (Hrsg.): The Renaissance from Brunelleschi to Michelangelo : the representation of architecture. London 1994, pp. 591-597

Nova, Alessandro (2001) The kite, envy and a memory of Leonardo da Vinci's childhood. In: Jones, Lars R. (Hrsg.): oming about … A Festschrift for John Shearman. Cambridge (Mass.) 2001, pp. 381-386

Nova, Alessandro (2006) The role of the winds in architectural theory from Vitruvius to Scamozzi. In: Kenda, Barbara (Hrsg.): Aeolian winds and the spirit in Renaissance architecture : Academia Eolia revisited. London 2006, pp. 70-86

Nova, Alessandro (2016) Valore e limiti del metodo analogico nell' opera di Leonardo da Vinci. In: Marani, Pietro C. ; Maffeis, Rodolfo (Hrsgg.): Leonardo da Vinci : metodi e tecniche per la costruzione della conoscenza. Busto Arsizio (VA) 2016, pp. 25-36

Nova, Alessandro (2012) Vasari i el retrat. In: March, Eva ; Narváez, Carme (Hrsgg.): Vidas de artistas y otras narrativas biográficas. Barcelona 2012, pp. 13-56 (Acaf-art llibres ; 2)

Nova, Alessandro (2014) "Vasari" versus Vasari - Die doppelte Aktualität der Vite (2013). In: Nova, Alessandro: Bild - Sprachen : Kunst und visuelle Kultur in der italienischen Renaissance. Berlin 2014, pp. 139-169 (Wagenbachs Taschenbuch ; 727)

Nova, Alessandro (2002) Verso la fabbrica del corpo: anatomia e ‚bellezza' nell'opera di Leonardo e Giorgione. In: Bertelli, Carlo ; Mazzocca, Ferdinando ; Natale, Mauro (Hrsgg.): Lezioni di storia dell'arte, Band II. Dall'Umanesimo all'età barocca. Mailand 2002, pp. 155-183

Nova, Alessandro (2014) Folengo und Romanino: Die Questione della lingua und ihre exzentrischen Positionen (1994). In: Nova, Alessandro: Bild - Sprachen : Kunst und visuelle Kultur in der italienischen Renaissance. Berlin 2014, pp. 45-82 (Wagenbachs Taschenbuch ; 727)

Vitali, Samuel (2013) Auf der Suche nach dem Original. Die Kunstgeschichte und die Faszination des Blicks unter die Oberfläche. In: The Challenge of the Object : 33rd congress of the International Committee of the History of Art, Nuremberg, 15th–20th July 2012 = Die Herausforderung des Objekts : 33. Internationaler Kunsthistoriker-Kongress 2012, Nürnberg, Germanisches Nationalmuseum. Nürnberg 2013, pp. 624-628 (Wissenschaftliche Beibände zum Anzeiger des Germanischen Nationalmuseums ; 32)

Vitali, Samuel (2012) Between family brand and personal ambition: strategies and limits of collaboration in the Carracci workshop. In: Mader, Rachel (Hrsg.): Kollektive Autorschaft in der Kunst. Alternatives Handeln und Denkmodell. Bern ; Berlin ; Bruxelles ; Frankfurt am Main ; New York ; Oxford ; Wien 2012, pp. 139-158 (Kunstgeschichten der Gegenwart ; 10)

Vitali, Samuel (2004) Christus ohne Bart, Maria ohne Himmelfahrt. Überlegungen zu Stil und Ikonographie eines emaillierten Reliquienkästchens aus dem Domschatz von Trento. In: Corsepius, Katharina ; Mondini, Daniela ; Senekovic, Darko ; Sibillano, Lino ; Vitali, Samuel (Hrsgg.): Opus Tessellatum : Modi und Grenzgänge der Kunstwissenschaft ; Festschrift für Peter Cornelius Claussen. Hildesheim 2004, pp. 205-221 (Studien zur Kunstgeschichte ; 157)

Vitali, Samuel (2007) Das Bild des Künstlers. Selbstporträts und Freundschaftsbildnisse bei Kirchner und seinem Kreis in den zwanziger Jahren. In: Stutzer, Beat ; Vitali, Samuel ; Steenbruggen, Han ; Frehner, Matthias (Hrsgg.): Expressionismus aus den Bergen : Ernst Ludwig Kirchner, Philipp Bauknecht, Jan Wiegers und die Gruppe Rot-Blau [Ausstellungskatalog]. Zürich 2007, pp. 66-79 und Abb.

Vitali, Samuel (2003) Der Palazzo Magnani in Bologna als Zeugnis und Instrument sozialen Aufstiegs im Kirchenstaat. In: Büchel, Daniel ; Reinahrdt, Volker (Hrsgg.): Modell Rom? Der Kirchenstaat und Italien in der Frühen Neuzeit. Köln ; Weimar ; Wien 2003, pp. 101-117

Vitali, Samuel (2005) "Für uns kann es sich nur darum handeln, den Neuerern den Weg zu ebnen" : Hermann Rupf als Kunstkritiker. In: Friedli, Susanne (Hrsg.): Rupf Collection : [Anlässlich der Ausstellung Rupf Collection - Kubismus im Korridor, Kunstmuseum Bern, 2. Dezember 2005 - 26. Februar 2006]. Bern/Wabern 2005, pp. 193-206

Vitali, Samuel (2005) Gertsch vor Gertsch oder: Der lange Weg auf den Monte Lema. Das Frühwerk vor 1969 – eine Bestandesaufnahme. In: Spieler, Reinhard (Hrsg.): Franz Gertsch, die Retrospektive : [... anläßlich der Ausstellung "Franz Gertsch. Die Retrospektive", museum franz gertsch, Burgdorf (Werke bis 1976), Kunstmuseum Bern (Werke 1977 bis 2005) 13. November 2005 - 12. März 2006]. Ostfildern-Ruit 2005, pp. 37-57

Vitali, Samuel (2011) Le "mani" dei Carracci. Nuove ipotesi per Agostino ed Annibale nel fregio Magnani. In: Ebert-Schifferer, Sybille ; Ginzburg, Silvia (Hrsgg.): Nuova luce su Annibale Carracci : [convegno internazionale (Roma, 26 - 28 marzo 2007) organizzato dalla Bibliotheca Hertziana (Istituto Max Planck per la Storia dell'Arte), Roma ...]. Roma 2011, pp. 55-73

Vitali, Samuel (2012) L’impotenza delle corde: la perdita di Euridice e la morte di Orfeo. In: Pollack, Susanne (Hrsg.): Il dolce potere delle corde : Ofreo, Apollo, Arione e Davide nella grafica tra Quattro e Cinquecento. Firenze 2012, pp. 117-123 (Gabinetto Disegni e Stampe degli Uffizi ; 98)

Vitali, Samuel (2009) Lorenzo Magnani "nobile et uno de' senatori della città di Bologna": tasselli per un ritratto. In: Bettini, Sergio (Hrsg.): Palazzo Magnani in Bologna. Milano 2009, pp. 12-31

Vitali, Samuel (2015) L’uso delle fonti nella Felsina pittrice di Carlo Cesare Malvasia: una riconsiderazione. In: Baldassari, Marco ; Carofano, Pierluigi (Hrsgg.): Una vita per l'arte. Studi in onore di Andrea Emiliani. 2015, pp. 212-221 (Valori tattili ; 2015,5/6)

Vitali, Samuel (2009) Palazzo Magnani: le decorazioni pittoriche e scultoree del Cinquecento. In: Bettini, Sergio (Hrsg.): Palazzo Magnani in Bologna. Milano 2009, pp. 90-135

Vitali, Samuel (2006) Paul Klee und das Kunstmuseum Bern 1931–1946. Stationen einer zögernden Annäherung. In: Hopfengart, Christine ; Vitali, Samuel ; Keller, Marianne (Hrsgg.): „Ad Parnassum“ – auf dem Prüfstand : kunsthistorische und konservatorische Fragen rund um ein berühmtes Bild ; Beiträge des Kolloquiums im Kunstmuseum Bern vom 22. Oktober 2006. Bern 2006, pp. 43-56 (Schriftenreihe des Kunstmuseums Bern ; 10)

Vitali, Samuel (2000) Sul rapporto tra testo e immagine nel fregio Magnani. In: Loisel, Catherine (Hrsg.): Gli affreschi dei Carracci : studi e disegni preparatori ; Bologna, Palazzo Magnani, 24 maggio - 2 luglio 2000. Bologna 2000, pp. 45-50

Vitali, Samuel (2010) superbia / Hochmut. In: Lust und Laster. Die 7 Todsünden von Dürer bis Nauman ; [... anlässlich der Ausstellung "Lust und Laster. Die 7 Todsünden von Dürer bis Nauman", Kunstmuseum Bern und Zentrum Paul Klee, Bern, 15. Oktober 2010 bis 20. Februar 2011]. Ostfildern 2010, pp. 136-163

Vitali, Samuel (2004) Tra "biografia dipinta" e ciclo emblematico: le Storie di Romolo e Remo dei Carracci in Palazzo Magnani a Bologna. In: Guerrini, Roberto ; Sanfilippo, Maddalena ; Torriti, Paolo (Hrsgg.): Ritrato e biografia : arte e cultura dal Rinascimento al Barocco. Sarzana 2004, pp. 97-116 (Parádeigma ; 3)

Vitali, Samuel (2010) Zyklen der sieben Todsünden vom Mittelalter bis zur Gegenwart. In: Lust und Laster. Die 7 Todsünden von Dürer bis Nauman ; [... anlässlich der Ausstellung "Lust und Laster. Die 7 Todsünden von Dürer bis Nauman", Kunstmuseum Bern und Zentrum Paul Klee, Bern, 15. Oktober 2010 bis 20. Februar 2011]. Ostfildern 2010, pp. 64-74 ; 76-133

Review

Baader, Hannah (2004) Ulrich Pfisterer: Donatello und die Entdeckung der Stile 1430-1445. - [Rezension]. In: Kunstform : Rezensionsjournal zur Kunstgeschichte, 5 (2004), Nr. 6.

Nova, Alessandro (1999) Art and culture in Papal Rome. In: Apollo, 150 (1999), Nr. 451. pp. 55-56

Nova, Alessandro (1998) Bergamo. Lorenzo Lotto. In: Burlington Magazine, 140 (1998), Nr. 1143. pp. 412-414

Nova, Alessandro (1990) Brescia and Frankfurt. Savoldo. In: Burlington Magazine, 132 (1990), Nr. 1047. pp. 431-434

Nova, Alessandro (2014) Bussola per naviganti vasariani : Barbara Agosti, Giorgio Vasari. Luoghi e tempi delle Vite, Milano 2013. - [Rezension]. In: L' indice dei libri del mese : mensile d'informazione, 31 (2014), Nr. 3 (marzo). p. 22

Nova, Alessandro (1997) Cesare da Sesto 1477-1523. In: Burlington Magazine, 139 (1997), Nr. 1132. pp. 483-485

Nova, Alessandro (1986) C.L. Frommel - S. Ray - M. Tafuri, Raffaello architetto. In: Paragone, 37 (1986), Nr. 435. pp. 68-81

Nova, Alessandro (2003) Der doppelte Leonardo. Leonardo da Vinci in New York und Paris. In: Neue Zürcher Zeitung, Feuilleton, 28./29. Juni, (2003), p. 35

Nova, Alessandro (1997) Dosso Dossi. La pittura a Ferrara negli anni del ducato di Alfonso I. In: Burlington Magazine, 139 (1997), Nr. 1127. pp. 125-126

Nova, Alessandro (1982) Filippo Brunelleschi. In: Architectural Design, 52 (1982), Nr. 7/8. pp. 70-71

Nova, Alessandro (1995) Giorgio Vasari. Art and History. In: Burlington Magazine, 137 (1995), Nr. 1112. pp. 758-759

Nova, Alessandro (1994) Gli appartamenti di Giulio II e Leone X : Raffaello 10 anni dopo l'indigestione del centenario ; storie, descrizioni, restauri e lettura iconologica dello straordinario complesso raffaellesco. In: Il giornale dell'arte, 12 (1994), Nr. 121 (Aprile). p. 75

Nova, Alessandro (2011) Leone Leoni and the status of the artist at the end of the Renaissance. By Kelley Helmstutler Di Dio. - [Rezension]. In: The Burlington magazine, 153 (2011), Nr. 1304. pp. 747-748

Nova, Alessandro (1999) Les Grotesques. Les figures de l'imaginaire dans la peinture italienne de la fin de la Renaissance. In: Burlington Magazine, 141 (1999), Nr. 1151. pp. 120-121

Nova, Alessandro (1989) Lodi. The Piazza family. In: Burlington Magazine, 131 (1989), Nr. 1041. pp. 874-876

Nova, Alessandro (2003) Michael W. Cole: Cellini and the Principles of Sculpture. In: Sehepunkte, 3 (2003), Nr. 12.

Nova, Alessandro (2002) Michelangelo and the Reform of Art. Alexander Nagel. In: Apollo, 155 (2002), Nr. 481. 57.

Nova, Alessandro (1993) Only Connect ... Art and the Spectator in the Italian Renaissance. In: Burlington Magazine, 135 (1993), Nr. 1086. pp. 639-640

Nova, Alessandro (1995) Rosso in Italy. The Italian Career of Rosso Fiorentino. By David Franklin. In: Burlington Magazine, 137 (1995), Nr. 1109. pp. 553-554

Nova, Alessandro (2013) Sharon Gregory. Vasari and the Renaissance print. - [Rezension]. In: Renaissance quarterly, 66 (2013), Nr. 2. pp. 607-609

Nova, Alessandro (1997) Vienna. Vittoria Colonna. In: Burlington Magazine, 139 (1997), Nr. 1131. pp. 423-425

Vitali, Samuel (2012) Albert Boesten-Stengel, Carracci-Studien. Studien zu Annibale und Agostino Carracci unter besonderer Berücksichtigung ihrer Zeichnungen, Teil I: Vorbildnachahmung und Bilderfindung im italienischen Frühbarock, Torun 2008. - [Rezension]. In: Zeitschrift für Kunstgeschichte, 75 (2012), pp. 282-291

This list was generated on Tue Mar 19 01:24:44 2024 CET.