1. Home
  2. Search
  3. Fulltext search
  4. Browse
  5. Recent Items rss
  6. Publish

Items where Division is "Individuals" and Year is 2013

[Atom feed] Atom [RSS feed] RSS 1.0 [RSS2 feed] RSS 2.0
Group by: Author | Document type | No Grouping
Number of items: 289.

Dissertation

Huemer, Christian (2013) Paris - Vienna : modern art markets and the transmission of culture, 1873-1937.

Master's thesis

Gurtner, Herta (2013) "fare una bella figura". Das MAXXI, Museo Nazionale delle Arti del XXI Secolo. Architektur - Raum - Kunst - Mensch. Kommunikation im sozialen Raum.

Book

Brożyński, Paweł ; Jędrzejczyk, Małgorzata, Hrsgg. (2013) Obraz / ciało.

Verband Deutscher Kunsthistoriker (2013) Ohne Grenzen : XXXII. Deutscher Kunsthistorikertag, Universität Greifswald, 20. - 24. März 2013; Tagungsband.

Kowalski, Hubert ; Bińkowska, Anna ; Przybyszewska, Małgorzata, Hrsgg. (2013) W kręgu antycznych inspiracji (Materiały Pokonferencyjne Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego ; 1).

Szotkowska-Beylin, Katarzyna, Hrsg. (2013) W sercu kraju: Kolekcja Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Krasny, Piotr ; Kurzej, Michał, Hrsgg. (2013) Święty Karol Boromeusz a sztuka w Kościele powszechnym, w Polsce, w Niepołomicach.

Dati, Leonardo (2013) Leonardo Dati, Trophaeum anglaricum (1443; nach dem Codex Riccardianus 1207, fol. 47v-58r) (FONTES 74).

Davis, Charles (2013) Vasari in England: an Episode. Was Mrs. Foster a Plagiarist? with excerpts from Mrs. Jonathan Foster, Lives of the most eminent Painters, Sculptors, and Architects, translated from the Italian of Giorgio Vasari, London: Henry G. Bohn, York Street, Covent Garden, MDCCCL-MDCCCLII (FONTES 75).

Kohle, Hubertus (2013) Digitale Bildwissenschaft.

Miziołek, Jerzy ; Kowalski, Hubert (2013) Uniwersytet Warszawski i młody Chopin.

Vasari, Giorgio (2013) Vasari in England, 2: Fra Angelico translated, 1850. Giorgio Vasari, The Life of Giovanni Angelico da Fiesole, translated from the Italian of Vasari by Giovanni Aubrey Bezzi, with Notes and Illustrations, printed for the Arundel Society, 1850 (FONTES 76).

Vico, Enea ; Zantani, Antonio (2013) Il rovescio della medaglia, 2. Enea Vico on ancient coin reverses as historical documents: verso il secondo libro sopra medaglie degli antichi with excerpts from: Antonio Zantani and Enea Vico, Le imagini con tutti i riversi trovati et le vite de gli imperatori tratte dalle medaglie et dalle historie de gli antichi, Libro primo, Parma 1548, and Enea Vico, Discorsi di M. Enea Vico parmigiano, sopra le medaglie de gli antichi divisi in due libri, Venezia 1555 (FONTES 77).

Wardzyński, Michał ; Kowalski, Hubert ; Jamski, Piotr (2013) Lapidarium warszawskie : szlachetne materiały kamieniarskie w XVI i XVII wieku.

Zgórniak, Marek (2013) Wokół neorenesansu w architekturze XIX wieku. Podstawy teoretyczne i realizacje.

Article

Bałus, Wojciech (2013) MOCAK und der Mythos der Modernität in Krakau. In: Bildwelten des Wissens : Kunsthistorisches Jahrbuch für Bildkritik, 10 (2013), Nr. 1. pp. 65-74

Bałus, Wojciech (2013) „Sie verstehen keine Kunst, aber begreifen ihren Geist”. Die Stellung der Krakauer Franziskaner zur Kunst um 1900. In: Meno istorija ir kritika / Art History & Criticism, 9 (2013), pp. 37-51

Baranowa, Anna (2013) Józef Czapski – o dyletantyzmie i żarliwości. In: Quart, Nr. 13 (28) (2013), pp. 9-16

Baranowa, Anna (2013) Matejko Porębskiego. In: Nowa Dekada Krakowska, 2 (2013), Nr. 4-5 (8-9). pp. 203-211

Bęczkowska, Urszula (2013) Country houses as substitutes for autonomous national institutions on the lands of partitioned Poland. In: Centropa, 13 (2013), Nr. 2. pp. 120-135

Betlej, Andrzej (2013) Jerzy Paszenda SJ (1932-2012). In: Biuletyn Historii Sztuki, 75 (2013), Nr. 1. pp. 163-165

Blum, Gerd (2013) Vasari on the Jews: Christian canon, conversion, and the Moses of Michelangelo. In: The art bulletin, 95 (2013), Nr. 4. pp. 557-577

Blümle, Claudia (2013) Daniel Arasse in Deutschland / Daniel Arasse et l'Allemagne. In: Regards croisés : Deutsch-französisches Rezensionsjournal zur Kunstgeschichte und Ästhetik / Revue franco-allemande de recensions d'histoire de l'art et esthétique, Nr. 1 (2013), pp. 18-31

Bürger, Stefan (2013) Der Tempel, der heilig macht? Überlegungen zu literarischen Sprachformen und architektonischen Formsprachen und dem Wechselverhältnis von Wort und Werk in der spätgotischen Baukunst. In: Kritische Ausgabe : Zeitschrift für Germanistik und Literatur, 24 (2013), pp. 11-16

Bürger, Stefan (2013) Festungsbaukunst in neuem Licht - Besondere geometrische und konzeptionelle Bedingungen einer funktionalen Ingenieurbaukunst. In: Jahrbuch / George-Bähr-Forum, 5 (2013), pp. 125-129

Chojecka, Ewa (2013) Górnośląskie konflikty wokół pamięci historycznej. Nowe tożsamości in statu nascendi = Upper Silesian conflicts concerning historical memory. New identities in statu nascendi. In: Herito, Nr. 13 (2013), pp. 40-47

Cordez, Philippe (2013) Ebenholz-Sklaven. Zum Mobiliar Andrea Brustolons für Pietro Venier (Venedig, 1706). In: Kritische Berichte : Zeitschrift für Kunst- und Kulturwissenschaften, 3 (2013), pp. 24-41

Cordez, Philippe (2013) Le Mediävistenverband. In: Revue de l'Institut Français d'Histoire en Allemagne, 5 (2013),

Cordez, Philippe (2013) Les marbres de Giotto. Astrologie et naturalisme à la chapelle Scrovegni. In: Mitteilungen des Kunsthistorischen Institutes in Florenz, 45/1 (2013), pp. 8-25

Czerni, Krystyna (2013) Mieczysław Porębski (1921-2012). In: Biuletyn Historii Sztuki, 75 (2013), Nr. 3. pp. 591-607

Davis, Charles (2013) Auf den Spuren der Nazarener : Re-reading Vittoria Caldoni: Friedrich Overbeck’s "Portrait" in the Neue Pinakothek.

Fehrenbach, Frank (2013) Impossibile - Bernini in Piazza Navona. In: Res : anthropology and aesthetics, 63-64 (2013), pp. 229-238

Flum, Thomas (2013) Das Paulus-Portal von Sankt Stephan in Wien. In: Zeitschrift des Deutschen Vereins für Kunstwissenschaft, 67 (2013), pp. 9-31

Flum, Thomas (2013) Die Titelbilder der "Bible historiale". Zwischen Standardisierung und Personalisierung. In: Das Mittelalter : Perspektiven mediävistischer Forschung ; Zeitschrift des Mediävistenverbandes, 18 (2013), pp. 62-86

Gallon, Thomas-Peter (2013) Herrscher, Richter, Segensspender? Zur Präsenz Christi im veneto-byzantinischen Fürbitte-Mosaik der Friedenskirche zu Sanssouci. In: Mitteilungen des Vereins für Kultur und Geschichte Potsdams / Studiengemeinschaft Sanssouci, 18 (2013), pp. 39-90

Giessen, Hans W. (2013) "The Family of Man": Konzeption, Rezeption, Medienwirkung.

Gross, Uwe (2013) Funde aus der Wüstung Frauenweiler auf Gemarkung Wiesloch, Rhein-Neckar-Kreis. Anmerkungen zum keramischen Formenschatz spätmittelalterlicher ländlicher Siedlungen im Rhein-Neckar-Raum. In: Fundberichte aus Baden-Württemberg, 33 (2013), pp. 629-660

Gurba, Stanisław (2013) Freski sandomierskie we współczesnej dyskusji ekumenicznej. In: Kronika Diecezji Sandomierskiej, 106 (2013), Nr. 7-8. pp. 485-495

Hinterkeuser, Guido (2013) Visions of power: Andreas Schlüter’s monuments to the Great Elector and Friedrich III and I. In: Sculpture journal, 22 (2013), Nr. 1. pp. 21-35

Hoppe, Stephan ; Schelbert, Georg (2013) Für ein verstärktes Engagement in den Digital Humanities. Der Arbeitskreis Digitale Kunstgeschichte. In: AKMB-news, 19 (2013), Nr. 2. pp. 40-42

Hryszko, Barbara (2013) Podróż artystyczna Aleksandra Ubeleskiego z Paryża do Rzymu. In: Barok, 20 (2013), Nr. 2 (40). pp. 47-58

Hryszko, Barbara (2013) Sposoby gloryfikacji władcy w malarstwie na przykładzie ikonografii Ludwika XIV. In: Estetyka i krytyka = The Polish journal of aesthetics, 29 (2013), Nr. 2. pp. 79-97

Humpert, Klaus (2013) Die verborgenen geometrischen Konstruktionen in den Bildern der Manesse-Liederhandschrift. Blick in die Werkstatt der Miniaturmaler.

Kelly, Kristin (2013) Images of works of art in museum collections: the experience of open access ; a study of 11 museums.

Kemp, Wolfgang (2013) In Ulm und um Ulm und um Ulm herum. Personalauswahlverfahren im öffentlichen Dienst, vor allem in Museen.

Klein, Bruno (2013) Bauhistorische und denkmalpflegerische Überlegungen zur Wiedererrichtung des Wimpergs über dem Westportal der Fürstenkapelle. In: Monumenta Misnensia : Jahrbuch für Dom und Albrechtsburg in Meißen, 11.2013/2014 (2013), pp. 49-57

Klein, Bruno (2013) Die Bedeutung George Bährs und seine Frauenkirche in Kunst- und Architekturgeschichte. In: George-Bähr-Forum, 5. 2012/2013 (2013), pp. 34-39

Klein, Bruno (2013) Die schwebende Bibliothek : Neubau für die Bibliotheca Hertziana in Rom. In: George-Bähr-Forum, 5. 2012/2013 (2013), pp. 98-101

Klein, Bruno (2013) Ernst Schubert (17. Juni 1927 - 4. August 2012). In: Jahrbuch / Sächsische Akademie der Wissenschaften zu Leipzig, 2011-2012 (2013), pp. 115-117

Kowalski, Hubert (2013) Zatopione w potopie szwedzkim. In: Cenne, Bezcenne, Utracone, 17 (2013), Nr. 1-4 (74-77). pp. 142-144

Kozak, Nazar B. (2013) Неідентифікований фрагмент стінопису на західній стіні церкви св. Онуфрія в Лаврові. Neidentyfikovanyj fragment stinopysy na zachidnij stini cerkvy sv. Onufrija v Lavrovi. In: Вісник Львівського університету. Серія мистецтвознавство. Visnyk L’vivs’koho universytetu. Serija mystectvoznavstvo, 12 (2013), pp. 174-183

Krause, Celia ; Reiche, Ruth (2013) Ein Bild sagt mehr als tausend Pixel? Über den Einsatz digitaler Methoden in den Bild- und Objektwissenschaften. In: Kunstgeschichte : open peer reviewed journal, (2013),

Ludera, Magdalena (2013) Problem “tradycji malarstwa ikonowego” w późnych ikonach na ziemiach ruskich Rzeczypospolitej (2. poł. XVII-XVIII w.). W poszukiwaniu nowych perspektyw badawczych. In: Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego. Nauki Humanistyczne, 4 (2013), Nr. 1 (6). pp. 49-98

Nova, Alessandro (2013) "Vasari" versus Vasari : la duplice attualità delle "Vite". In: Mitteilungen des Kunsthistorischen Institutes in Florenz, 55 (2013), Nr. 1. pp. 55-71

Olariu, Dominic (2013) Thomas Aquinas’ definition of the imago Dei and the development of lifelike portraiture. In: Bulletin du centre d’études médiévales d’Auxerre | BUCEMA [En ligne], 17 (2013), Nr. 2.

Prange, Regine (2013) Notes from the field: tradition [The tradition of the new. Alois Riegl's late antiquity]. In: The art bulletin, 95 (2013), Nr. 4. pp. 537-540

Prange, Regine (2013) Schellings Kristall. Zur Rezeptionsgeschichte einer Identitätsmetapher in Kunst und Kunsttheorie, mit Lacan betrachtet (Teil 1). In: Imago : interdisziplinäres Jahrbuch für Psychoanalyse und Ästhetik, 2 (2013), pp. 73-113

Preising, Dagmar (2013) Eine unbekannte Heiligenfigur aus Utrecht im Nationalmuseum in Krakau. In: Rozprawy Muzeum Narodowego w Krakowie / Papers of the National Museum in Krakow, N. S. 6 (2013), pp. 101-120

Rehm, Ulrich (2013) Lieber Brot als Mäuse! Das Bild von Hildebertus und Everwinus als visuelles Exemplum (Prag, Bibliothek des Metropolitankapitels, Ms. A. XXI/1, ca. 1140). In: Zeitschrift für Kunstgeschichte, 76 (2013), pp. 1-11

Roland, Martin ; Zajic, Andreas H. (2013) Illuminierte Urkunden des Mittelalters in Mitteleuropa. In: Archiv für Diplomatik, Schriftgeschichte, Siegel- und Wappenkunde, 59 (2013), pp. 241-432

Röske, Thomas (2013) Arte Queer e trasformazioni di genere nelle opere di pazienti psichiatrici. In: O.O.A. : outsider art, reinventing the world, 6 (2013), pp. 78-89

Röske, Thomas (2013) Das Christusbild in der Schuheinlegesohle. Religiöse Vorstellungen in Werken von Insassen psychiatrischer Anstalten um 1900. In: Kunst und Kirche : ökumenische Zeitschrift für zeitgenössische Kunst und Architektur, 76 (2013), Nr. 3. pp. 30-33

Röske, Thomas (2013) Sexualisiertes Leiden. Zu einigen Lithografien von Richard Grune. In: Imago : Interdisziplinäres Jahrbuch für Psychoanalyse und Ästhetik, 2 (2013), pp. 155-167

Sauer, Martina (2013) Beschreiben - Benennen - Deuten. Vom Wahrnehmen zum Verstehen aus kunstwissenschaftlicher Sicht.

Schubert, Dietrich (2013) Otto Dix: Totentanz anno 17, Höhe Toter Mann. In: Das Münster : Zeitschrift für christliche Kunst und Kunstwissenschaft, 66 (2013), Nr. 3. pp. 196-204

Schulz, Johann (2013) Albrecht Dürer und der Heller-Altar. Ein Retabel und seine überregionalen Beziehungen zwischen Nürnberg und Köln.

Seiler, Peter (2013) Phidias als moralischer Ratgeber: Transformationen der elischen Aphrodite in der frühen Emblematik. In: Pegasus: Berliner Beiträge zum Nachleben der Antike, 14.2012 (2013), pp. 63-136

Siefkes, Martin (2013) Stil und Gesellschaft : Plädoyer für eine Allgemeine Stilistik.

Siefkes, Martin (2013) The experimental aesthetics of style.

Skiba, Stefan (2013) Vektorgrafik – Eine Technik der Gegenwartskunst. In: Atelier : die Zeitschrift für Künstler, Nr. 186 (2013), pp. 26-29 April/Mai.

Skiba, Stefan (2013) Vektorgrafik – eine Technik für den zeitgenössischen Kunstunterricht.

Strunck, Christina (2013) Ein Kardinallegat im Land der Häretiker. Die Wahrnehmung des französischen Hofes durch Alessandro deʼ Medici und sein Gefolge (1596–1598). In: Bulletin du Centre de recherche du château de Versailles, (2013),

Thimann, Michael (2013) Thomas Mann und das Michelangelo-Bild der Deutschen. In: Thomas-Mann-Jahrbuch, 26 (2013), pp. 39-52

Tomalska, Joanna (2013) Ikony cerkwi Zwiastowania w Supraślu w świetle archiwalnych opisów z XVI - XVII w. In: Białoruskie Zeszyty Historyczne, 39 (2013), pp. 99-117

Tomalska, Joanna (2013) Max Weber, emigracja i tożsamość artysty. In: Archiwum Emigracji. Studia – Szkice – Dokumenty, Nr. 1 (18) (2013), pp. 156-165

Tomalska, Joanna (2013) Simon Segal – przyczynek do biografii artysty. In: Archiwum Emigracji. Studia – Szkice – Dokumenty, Nr. 2 (19) (2013), pp. 86-100

Tomalska, Joanna (2013) Supraśl iconostasis. Problem of the attribution. In: Series Byzantina, 11 (2013), pp. 51-56

Wenderholm, Iris (2013) "Totentanz-Heimat". Literarische Funktionalisierung sakraler Kunst bei Thomas Mann. In: Thomas-Mann-Jahrbuch, 26 (2013), pp. 23-37

Winter, Annegret (2013) Franca Thuns Tierbilder oder Vom Verschwinden der Tiere.

Book Section

Arnoux, Mathilde (2013) Der Künstler Max Liebermann im Spiegel der französischen Kunstkritik seiner Zeit. In: Faass, Martin (Hrsg.): Max Liebermann und Frankreich : eine Ausstellung der Liebermann-Villa am Wannsee, Berlin. Berlin 2013, pp. 60-73

Arnoux, Mathilde (2013) Présences Polonaises, Centre Georges Pompidou, 1983. Singularité culturelle et artistique dans un monde bipolaire. In: Gispert, Marie ; Murphy, Maureen (Hrsgg.): Voir, ne pas voir. Les expositions en question : journées d’étude 4 – 5 juin 2012, INHA Université Paris 1 – Panthéon Sorbonne – HiCSA. Paris 2013

Baader, Hannah (2013) Das Objekt auf der Bühne: Diamanten, Dinge und Johann Melchior Dinglingers Imaginationen einer Geburtstagfeier in Agra. In: De Giorgi, Manuela ; Hoffmann, Annette ; Suthor, Nicola (Hrsgg.): Synergies in visual culture = Bildkulturen im Dialog : Festschrift für Gerhard Wolf. München 2013, pp. 269-284

Baader, Hannah (2013) Geschichte und Natur im Laboratorium der Welt. Vom Schreiben, Drucken und Sammeln in Florenz, von Lorenzo il Magnifico bis Cosimo I. In: Chrubasik, Katharina (Hrsg.): Florenz! 22. November 2013 bis 9. März 2014; Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland, Bonn. München 2013, pp. 82-91 , Anhang

Baader, Hannah (2013) The object on stage. Imaging the Moghul court in 18th century Dresden. In: Großmann, G. Ulrich ; Krutisch, Petra (Hrsgg.): The challenge of the object = Die Herausforderung des Objekts. 33rd congress of the International Committee of the History of Art, Nuremberg, 15th - 20th July 2012; CIHA 2012. Nürnberg 2013, pp. 543-547 (Wissenschaftlicher Beiband zum Anzeiger des Germanischen Nationalmuseums ; 32,2)

Barr, Helen (2013) „Das Gesicht unserer Zeit!“. Anmerkungen zum Menschenbild in der Reklame illustrierter Zeitschriften der 1920er Jahre. In: Eder, Jens ; Imorde, Joseph ; Rainerth, Maike Sarah (Hrsgg.): Medialität und Menschenbild. Berlin/Boston 2013, pp. 237-251 (Medienkonvergenz ; 4)

Berlejung, Günther ; Stolt, Tina ; Zuschlag, Christoph (2013) Zur Einführung. In: Zuschlag, Christoph (Hrsg.): Bildlabor: Kunststudenten. Landau; [mpk, Museum Pfalzgalerie Kaiserslautern, 17. April - 16. Juni 2013 ...]. Kaiserslautern 2013, pp. 9-12

Berlejung, Günther ; Stolt, Tina ; Zuschlag, Christoph (2013) An introduction. In: Zuschlag, Christoph (Hrsg.): Bildlabor: Kunststudenten. Landau; [mpk, Museum Pfalzgalerie Kaiserslautern, 17. April - 16. Juni 2013 ...]. Kaiserslautern 2013, pp. 13-16

Betlej, Andrzej (2013) Królowanie na prowincji. Kilka refleksji na temat ceremoniału na dworach magnackich w XVIII wieku. In: Gryglewski, Piotr ; Stefański, Krzysztof ; Wróbel, Robert (Hrsgg.): Centrum, prowincje, peryferia. Wzajemne relacje w dziejach sztuki. Łódź 2013, pp. 93-107

Biller, Thomas (2013) Die Pfalz Wimpfen - Anmerkungen zum Forschungsstand. In: Biller, Thomas (Hrsg.): Die Pfalz Wimpfen und der Burgenbau in Südwestdeutschland. Petersberg 2013, pp. 66-77

Biller, Thomas ; Burger, Daniel ; Großmann, G. Ulrich ; Häffner, Hans-Heinrich ; Radt, Timm ; Schmitt, Reinhard (2013) Nochmals zum Crac des Chevaliers - Anmerkungen zum Forschungsstand. In: Goer, Michael (Hrsg.): Die Pfalz Wimpfen und der Burgenbau in Südwestdeutschland. Petersberg 2013, pp. 239-250 (Forschungen zu Burgen und Schlössern ; 15)

Blum, Gerd ; Hartle, Johan Frederik (2013) Der Kosmos ist zu gross - Fortschrittsnostalgie in Harald F. Müllers First Cuts. In: Müller, Harald F.: First cuts. Zürich 2013, pp. 25-137

Blum, Gerd ; Hartle, Johan Frederik (2013) The cosmos is too large - the nostalgia of progress in Harald F. Müller's First Cuts. In: Müller, Harald F.: First Cuts. Zürich 2013, pp. 27-137

Blum, Gerd ; Stöhr, Jürgen (2013) Weniger ist mehr, zuviel ist nicht genug, ein bisschen ist perfekter : Maik und Dirk Löbberts Situationen zwischen Geometrie und Alltag / Less is more, too much is not enough, a bit is more perfect : Maik und Dirk Löbbert's situations between geometry and everyday life. In: Elsen, Thomas ; Trepesch, Christof (Hrsgg.): Sculpture garden - Maik + Dirk Löbbert : [ersch. anläßlich der Ausstellung "MDL 25" in H2 - Zentrum für Gegenwartskunst im Glaspalast Augsburg, 10.09.2010 - 27.03.2011]. Heidelberg ; Berlin 2013, pp. 416-421

Blümle, Claudia (2013) Augenblick oder Gleichzeitigkeit. Zur Simultaneität im Bild. In: Hubmann, Philipp ; Huss, Till Julian (Hrsgg.): Simultaneität : Modelle der Gleichzeitigkeit in den Wissenschaften und Künsten. Bielefeld 2013, pp. 37-55 (Kultur- und Medientheorie)

Blümle, Claudia (2013) Vorabgebildetes Ereignis. Zur Bildtypologie von Lucas Cranach d.Ä. und El Greco. In: Lande, Joel B. ; Schlögl, Rudolf ; Suter, Robert (Hrsgg.): Dynamische Figuren : Gestalten der Zeit im Barock. Freiburg i. Br. u.a. 2013, pp. 101-120 (Rombach Wissenschaften: Reihe Litterae ; 192)

Bürger, Stefan (2013) Bauen bildet ab - Eine Baustellengeschichte zur „schönen und kunstreichen St. Annenkirche“ in Annaberg. In: Schröck, Katja ; Klein, Bruno ; Bürger, Stefan (Hrsgg.): Kirche als Baustelle. Große Sakralbauten des Mittelalters. Köln ; Weimar ; Wien 2013, pp. 23-40

Bürger, Stefan (2013) Denkmalpflege als Kommunikationsraum – Paradoxe Dispositionen als Ursache praktischer Probleme. In: Zwischen Wunschtraum und Wirklichkeit – Denkmalpflegepraxis im baukulturellen Kontext. Tagung des Amtes für Kultur und Denkmalschutz der Landeshauptstadt Dresden 6. - 8. März 2013. Dresden 2013, pp. 34-44

Bürger, Stefan (2013) Die Annaberger St. Annenkirche. Die Besonderheiten ihrer Architektur als Zeichen für kulturellen Wandel. In: Schattkowsky, Martina (Hrsg.): Das Erzgebirge im 16. Jahrhundert – Gestaltwandel einer Kulturlandschaft im Reformationszeitalter. Leipzig 2013, pp. 353-377 (Schriften zur sächsischen Geschichte und Volkskunde ; 44)

Bürger, Stefan (2013) Figurierte Gewölbe des 16. Jahrhunderts. In: Das Schlingrippengewölbe der Schlosskapelle Dresden. Altenburg 2013, pp. 29-33 , 154-156

Bürger, Stefan (2013) Spuren einer architekturhistorischen Attraktion? Das spätmittelalterliche Dachwerk von St. Annen in Annaberg. In: Schattkowsky, Martina (Hrsg.): Das Erzgebirge im 16. Jahrhundert – Gestaltwandel einer Kulturlandschaft im Reformationszeitalter. Leipzig 2013, pp. 379-399 (Schriften zur sächsischen Geschichte und Volkskunde ; 44)

Bürger, Stefan (2013) Was für ein Typ? Allgemeine bau- und funktionstypologische Einschätzungen zum Stadtkirchenbau der sächsischen Spätgotik. In: Siewert, Ulrike (Hrsg.): Die Stadtpfarrkirchen Sachsens im Mittelalter und in der Frühen Neuzeit. Dresden 2013, pp. 123-163 (Bausteine aus dem Institut für Sächsische Geschichte und Volkskunde ; 27)

Bürger, Stefan (2013) Zwickau, Marienkirche. In: Böker, Johann Josef ; Brehm, Anne-Christine ; Hanschke, Julian ; Sauvé, Jean-Sébastien (Hrsgg.): Architektur der Gotik - Rheinlande. [Basel, Konstanz, Freiburg, Straßburg, Mainz, Frankfurt, Köln]; ein Bestandskatalog der mittelalterlichen Architekturzeichnungen mit einem Beitrag von Peter Völkle über die Zeichentechnik der Gotik. Salzburg ; Wien 2013, pp. 366-369

Busch, Werner (2013) Adolph Menzel [und Katalogbeiträge]. In: Busch, Werner ; Maisak, Petra ; Weisheit, Sabine (Hrsgg.): Verwandlung der Welt : die romantische Arabeske. Petersberg 2013, pp. 310-323 ; 325-327

Busch, Werner (2013) Adolph Schroedter (1805-1875) - Titelblatt zu 'Deutsche Dichtungen mit Randzeichnungen deutscher Künstler'. In: Busch, Werner ; Maisak, Petra ; Weisheit, Sabine (Hrsgg.): Verwandlung der Welt : die romantische Arabeske. Petersberg 2013, pp. 336-337

Busch, Werner (2013) Albrecht Dürer (1471-1528) - Vier Knotenornamente aus einer Serie von sechs, nach 1507. In: Busch, Werner ; Maisak, Petra ; Weisheit, Sabine (Hrsgg.): Verwandlung der Welt : die romantische Arabeske. Petersberg 2013, pp. 74-76

Busch, Werner (2013) Anton Graff und seine Orientierung an der europäischen Porträttradition. In: Fehlmann, Marc (Hrsg.): Anton Graff - Gesichter einer Epoche [Ausstellungskatalog]. München 2013, pp. 169-178

Busch, Werner (2013) Charles Percier (1764-1838) und Pierre-François-Léonard Fontaine (1762-1853) - Wanddekoration aus: Recueil de décorations intérièures. In: Busch, Werner ; Maisak, Petra ; Weisheit, Sabine (Hrsgg.): Verwandlung der Welt : die romantische Arabeske. Petersberg 2013, pp. 215-216

Busch, Werner (2013) Claude III. Audran (1658-1734) - Douze mois grotesques per bandes. In: Busch, Werner ; Maisak, Petra ; Weisheit, Sabine (Hrsgg.): Verwandlung der Welt : die romantische Arabeske. Petersberg 2013, pp. 212-213

Busch, Werner (2013) Constable, Menzel, Liebermann, Claerbout. Die Dauer des Flüchtigen - The permanence of the fleeting. In: Bischoff, Ulrich ; Tuymans, Luc (Hrsgg.): Constable, Delacroix, Friedrich, Goya : die Erschütterung der Sinne = A shock of the senses. Dresden 2013, pp. 48-58

Busch, Werner (2013) Das Charakteristische. In: Schafaff, Jörn ; Schallenberg, Nina ; Vogt, Tobias (Hrsgg.): Kunst-Begriffe der Gegenwart : von Allegorie bis Zip. Köln 2013, pp. 25-32 (Kunstwissenschaftliche Bibliothek ; 50)

Busch, Werner (2013) Die Arabeske - Ornament als Bedeutungsträger. Eine Einführung. In: Busch, Werner ; Maisak, Petra ; Weisheit, Sabine (Hrsgg.): Die Verwandlung der Welt : die romantische Arabeske. Petersberg 2013, pp. 13-27

Busch, Werner (2013) Eugen Napoleon Neureuther (1806-1882) - Die Blüte der Kunst in München, 1856-1861. In: Busch, Werner ; Maisak, Petra ; Weiheit, Sabine (Hrsgg.): Verwandlung der Welt : die romantische Arabeske. Petersberg 2013, pp. 223-225

Busch, Werner (2013) Eugen Napoleon Neureuther (1806-1882) - Die Tageszeiten (Der Morgen), 1826 ; Eugen Napoleon Neureuther (1806-1882) - 27, 28, 29 Juillet 1830 Representés en trois tableaux renfermant trois Chansons patriotiques ; Eugen Napoleon Neureuther (1806-1882) - Parabel, 1831 ; Eugen Napoleon Neureuther (1806-1882) - Umschlag zum vierten Heft der "Randzeichnungen zu Goethe's Balladen und Romanzen" ; Eugen Napoleon Neureuther (1806-1882) - Randzeichnungen zu Goethe's Balladen und Romanzen 4. Heft, 1830. In: Busch, Werner ; Maisak, Petra ; Weisheit, Sabine (Hrsgg.): Verwandlung der Welt : die romantische Arabeske. Petersberg 2013, pp. 285-293

Busch, Werner (2013) Eugen Napoleon Neureuther in Runges Bahnen. In: Bertsch, Markus (Hrsg.): Kosmos Runge : das Hamburger Symposium. Hamburg 2013, pp. 329-339

Busch, Werner (2013) Ferdinand Hartmann (1774-1842) - Eros und Anteros, 1803. In: Busch, Werner ; Maisak, Petra ; Weisheit, Sabine (Hrsgg.): Verwandlung der Welt : die romantische Arabeske. Peterberg 2013, pp. 118-119

Busch, Werner (2013) Ferdinand Hartmann (1774-1842) - Phoebus über Dresden. In: Busch, Werner ; Maisak, Petra ; Weisheit, Sabine (Hrsgg.): Verwandlung der Welt : die romantische Arabeske. Petersberg 2013, pp. 132-133

Busch, Werner (2013) Freches Feuer. Sergel und sein Kreis in Rom. In: Bückling, Maraike (Hrsg.): Schönheit und Revolution : Klassizismus 1770-1820. München 2013, pp. 89-118

Busch, Werner (2013) Gegenwehr. Eine gemalte Antwort auf vernichtende Rezensionen? Jean-Simon Berthélemy, Bildnis eines Herrn mit der Büste Diderots, 1784. In: Unter vier Augen : Sprachen des Porträts [Ausstellungskatalog]. Karlsruhe 2013, pp. 160-167

Busch, Werner (2013) Guido Görres (1805-1852) - Das Narrenhaus von Wilhelm Kaulbach. In: Busch, Werner ; Maisak, Petra ; Weisheit, Sabine (Hrsgg.): Verwandlung der Welt : die romantische Arabeske. Petersberg 2013, pp. 342-343

Busch, Werner (2013) Johann Jakob Scheuchzer (1672-1733) - Kupfer-Bibel in welcher die Physica Sacra oder geheiligte Naturwissenschaft derer in Heil. Schrift vorkommenden natürlichen Sachen deutlich erklärt ; Berthold Heinrich Brockes (1680-1774) - Aus dem Englischen übersetzte Jahres-Zeiten des Herrn Thomson [James Thomson, The Season]. Zum Anhange des irdischen Vergnügens in Gott. In: Busch, Werner ; Maisak, Petra ; Weisheit, Sabine (Hrsgg.): Verwandlung der Welt : die romantische Arabeske. Petersberg 2013, pp. 111-113

Busch, Werner (2013) Kunst als Erscheinung. Liebermanns Äußerungen zu Künstlern seiner Sammlung. In: Hedinger, Bärbel (Hrsg.): Max Liebermann - Die Kunstsammlung. München 2013, pp. 103-108

Busch, Werner (2013) La peinture de paysage en Allemagne de la fin du XVIIIe siècle à la Seconde Guerre mondiale. In: Allard, Sébastien ; Cohn, Danièle (Hrsgg.): De l'Allemagne : de Friedrich à Beckmann [Ausstellungskatalog]. Paris 2013, pp. 226-253

Busch, Werner (2013) Max Slevogt (1868-1932) - Faust. Zweiter Teil. In: Busch, Werner ; Maisak, Petra ; Weisheit, Sabine (Hrsgg.): Verwandlung der Welt : die romantische Arabeske. Petersberg 2013, pp. 304-305

Busch, Werner (2013) Moritz von Schwind (1804-1871) - Der gestiefelte Kater ; Wilhelm von Kaulbach (1805-1874) - Amor und Psyche, 1830er Jahre. In: Busch, Werner ; Maisak, Petra ; Weisheit, Sabine (Hrsgg.): Verwandlung der Welt : die romantische Arabeske. Petersberg 2013, pp. 256-258

Busch, Werner (2013) Moritz von Schwind ; Moritz von Schwind (1804-1871) - Adams Schlaf, um 1824 ; Moritz von Schwind (1804-1871) - Der wunderliche Heilige, 1835 ; Moritz von Schwind (1804-1871) - Unvollendeter Entwurf zur Zauberflöte, um 1852 ; Moritz von Schwind (1804-1871) - Die Symphonie, 1856 ; Ludwig van Beethoven (1770-1827) - Fantasie für Klavier, Chor und Orchester C-Moll, Op. 80. In: Busch, Werner ; Maisak, Petra ; Weisheit, Sabine (Hrsgg.): Verwandlung der Welt : die romantische Arabeske. Petersberg 2013, pp. 228-237

Busch, Werner (2013) William Hogarth (1697-1764) - Zergliederung der Schönheit, die schwankenden Begriffe von dem Geschmack festzusetzen ; Johann Wolfgang Goethe (1749-1832) - Von Arabesken ; Karl Philipp Moritz (1756-1793) - Vorbegriffe zu einer Theorie der Ornamente. In: Busch, Werner ; Maisak, Petra ; Weisheit, Sabine (Hrsgg.): Verwandlung der Welt : die romantische Arabeske. Petersberg 2013, pp. 37-40

Busch, Werner (2013) William Hogarths Angriff auf die Tageszeitenikonographie. In: Greub, Thierry (Hrsg.): Das Bild der Jahreszeiten im Wandel der Kulturen und Zeit. München 2013, pp. 269-286 (Morphomata ; 7)

Busch, Werner (2013) Wolken zwischen Kunst und Wissenschaft. In: Natter, Tobias G. ; Smola, Franz (Hrsgg.): Wolken : Welt des Flüchtigen [Ausstellungskatalog]. Ostfildern 2013, pp. 16-26

Buttlar, Adrian von (2013) Preserving Postwar-Modernity : a special debate in Germany? In: Großmann, Georg Ulrich ; Krutisch, Petra (Hrsgg.): The Challenge of the Object : Congress Proceedings Part 2 ; 33rd Congress of the International Committee of the History of Art - CIHA 2012. Nürnberg 2013, pp. 465-468 (Wissenschaftlicher Beiband zum Anzeiger des Germanischen Nationalmuseums ; 32)

Büttner, Nils (2013) Cornelis van Dalem und die niederländische Landschaftskunst zur Zeit Philipps II. In: Weissert, Caecilie ; Poseschel, Sabine ; Büttner, Nils (Hrsgg.): Zwischen Lust und Frust : die Kunst in den Niederlanden und am Hof Philipps II. von Spanien (1527 - 1598). Köln 2013, pp. 49-66

Carqué, Bernd (2013) Nähe und Ferne zum Objekt. Manuelle Reproduktionen nach dem Codex Manesse. In: Großmann, G. Ulrich ; Krutisch, Petra (Hrsgg.): The challenge of the object: 33rd congress of the International Committee of the History of Art, Nuremberg, 15th - 20th July 2012 = Die Herausforderung des Objekts: 33. Internationaler Kunsthistoriker-Kongress/ CIHA 2012. Nürnberg 2013, pp. 771-775 (Wissenschaftliche Beibände zum Anzeiger des Germanischen Nationalmuseums ; 32)

Cordez, Philippe (2013) Kamee mit dem Bildnis Albrechts von Brandenburg. In: Cupperi, Walter ; Hirsch, Martin ; Kranz, Annette ; Pfisterer, Ulrich (Hrsgg.): Wettstreit in Erz : Porträtmedaillen der deutschen Renaissance [der Katalog erscheint zur gleichnamigen Ausstellung in der Staatlichen Münzsammlung München, 22.11.2013 - 15.3.2014 ...]. Berlin 2013, p. 106 , Kat. 10

Cordez, Philippe (2013) Walknochen in Kirchen. In: Kühne, Hartmut ; Bünz, Enno ; Müller, Thomas T. (Hrsgg.): Alltag und Frömmigkeit am Vorabend der Reformation in Mitteldeutschland : Katalog zur Ausstellung „Umsonst ist der Tod“; [Mühlhäuser Museen, Museum am Lindenbühl, 28. September 2013 bis 13. April 2014...]. Petersberg 2013, pp. 314-315

Dworzak, Agata (2013) XVIII-wieczne uroczystości z udziałem cudownego obrazu Matki Boskiej Tartakowskiej. Przyczynek do funkcjonowania lokalnych sanktuariów maryjnych w Rzeczypospolitej. In: Walczak, Wojciech ; Łopatecki, Karol (Hrsgg.): Stan badań nad wielokulturowym dziedzictwem dawnej Rzeczypospolitej Bd. 5. Białystok 2013, pp. 143-160 (Zachowanie Polskiego Dziedzictwa Narodowego ; 11)

Ebeling, Jörg (2013) Eugenio di Beauharnais a Milano. In: D'Amia, Giovanna ; Oldani, Alessandro (Hrsgg.): La Villa Belgiojoso-Bonaparte : una residenza neoclassica tra ancien régime e età napoleonica. Viterbo 2013, pp. 108-118 (Anelli / Centro documentazione Residenzi Reali Lombarde "Lionello Costanzo Fattori" ; 4)

Ebeling, Jörg (2013) Interventi di restauro e politica – la storia del restauro dell’Hôtel de Beauharnais dall’Impero Tedesco fino al 1968. In: Failla, Maria Beatrice ; Meyer, Susanne Adina ; Piva, Chiara ; Ventra, Stefania (Hrsgg.): La cultura del restauro : modelli di ricezione per la museologia e la storia dell'arte. Roma 2013, pp. 305-320

Ebert-Schifferer, Sybille (2013) Enrichetta Hertz (1846 - 1913). Amore e arte, amore per l’arte. In: Ebert-Schifferer, Sybille (Hrsg.): La donazione di Enrichetta Hertz 1913 - 2013. Cinisello Balsamo 2013, pp. 11-25

Endrödi, Gábor (2013) Dürers Entwürfe für die Augsburger Fuggerepitaphe und die Umwege der autonomen Zeichenkunst. In: Großmann, G. Ulrich ; Krutisch, Petra (Hrsgg.): The challenge of the object: 33rd congress of the International Committee of the History of Art, Nuremberg, 15th - 20th July 2012 = Die Herausforderung des Objekts: 33. Internationaler Kunsthistoriker-Kongress/ CIHA 2012, Band 3. Nürnberg 2013, pp. 1016-1020 (Wissenschaftliche Beibände zum Anzeiger des Germanischen Nationalmuseums ; 32)

Falkenhausen, Susanne von (2013) Adrian Piper. In: Gartenfeld, Alex (Hrsg.): Empire State : [New York art now!; Rome, Palazzo delle Esposizioni, 23 April - 21 July 2013]. Milano 2013, pp. 156-159

Falkenhausen, Susanne von (2013) Futurismus und andere Avantgarden - Chiffren (national-) "revolutionärer" Identität in Italien und der frühen Sowjetunion. In: Dombrowski, Damian (Hrsg.): Kunst auf der Suche nach der Nation : das Problem der Identität in der italienischen Malerei, Skulptur und Architektur vom Risorgimento bis zum Faschismus. Berlin 2013, pp. 207-228

Falkenhausen, Susanne von (2013) Neue Fragen in altem Gewand? Die alte Tante Kunstgeschichte und die Interpiktorialität. In: Isekenmeier, Guido (Hrsg.): Interpiktorialität : Theorie und Geschichte der Bild-Bild-Bezüge. Bielefeld 2013, pp. 107-122

Fehrenbach, Frank (2013) Homo nudus vivus: Zur Anathomia (1345) des Guido da Vigevano. In: De Giorgi, Manuela ; Hoffmann, Annette ; Suthor, Nicola (Hrsgg.): Synergies in visual culture : Bildkulturen im Dialog ; Festschrift für Gerhard Wolf. München 2013, pp. 301-314

Fehrenbach, Frank (2013) Il fratello del nulla. Il "punto" nell'ottica di Leonardo. In: Fiorani, Francesca ; Nova, Alessandro (Hrsgg.): Leonardo da Vinci and optics : theory and pictorial practice. Venice 2013, pp. 155-184

Fehrenbach, Frank (2013) Leonardo's liquid bodies. In: Stoichita, Victor I. (Hrsg.): Le corps transparent. Roma 2013, pp. 147-172

Fehrenbach, Frank (2013) Taking flight: Leonardo's childhood memories. In: Israëls, Machtelt ; Waldman, Louis A. (Hrsgg.): Renaissance studies in honor of Joseph Connors, Bd. 1. Florence 2013, pp. 274-287

Fehrenbach, Frank (2013) "Tra vivo e spento". Marinos lebendige Bilder. In: Stillers, Rainer ; Kruse, Christiane (Hrsgg.): Barocke Bildkulturen : Dialog der Künste in Giovan Battista Marinos "Galeria". Wiesbaden 2013, pp. 203-223 , Abb. S. 475 (Wolfenbütteler Arbeiten zur Barockforschung ; 48)

Fehrenbach, Frank (2013) Un nuovo paradigma: Il diluvio. In: Nanni, Romano ; Torrini, Maurizio (Hrsgg.): Leonardo "1952" e la cultura dell'Europa nel dopoguerra: atti del convegno internazionale, Firenze, Istituto Nazionale di Studi sul Rinascimento e Vinci, Biblioteca Leonardiana, 29-31 ottobre 2009. Firenze 2013, pp. 303-320 (Biblioteca Leonardiana. Studi e documenti ; 3)

Fehrenbach, Frank (2013) The unmoved mover. In: Knaap, Anna C. ; Putnam, Michael C. J. (Hrsgg.): Art, music, and spectacle in the age of Rubens : the Pompa Introitus Ferdinandi. Turnhout 2013

Fiorani, Francesca ; Nova, Alessandro (2013) Introduction. In: Fiorani, Francesca ; Nova, Alessandro (Hrsgg.): Leonardo da Vinci and optics : theory and pictorial practice. Venezia 2013, pp. 9-27 (Studi e ricerche / Kunsthistorisches Institut in Florenz, Max-Planck-Institut ; 10)

Freigang, Christian (2013) Nation, Politik, Architektur. In: Cohen, Jean-Louis (Hrsg.): Interferenzen / Interférences : Deutschland - Frankreich ; Architektur 1800 - 2000 ; [... erscheint aus Anlass der Ausstellung "Interferenzen. Interférences. Architektur, Deutschland - Frankreich 1800 - 2000" ...]. Tübingen 2013, pp. 50-57

Freigang, Christian (2013) Nation, politique, architecture. In: Cohen, Jean-Louis (Hrsg.): Interférences / Interferenzen : architecture Allemagne - France 1800 - 2000 ; [à l'occasion de l'Exposition "Interférences, Interferenzen. Architecture, Allemagne - France 1800 - 2000" ...]. Strasbourg 2013, pp. 52-59

Freigang, Christian (2013) Verwesende Kadaver und fliegende Walfische. Denkfiguren der literarischen Großstadtutopie in Frankreich. In: Cohen, Jean-Louis ; Frank, Hartmut (Hrsgg.): Metropolen 1850-1950 : Mythen - Bilder - Entwürfe. Berlin, München 2013, pp. 89-108 (Passagen = Passages ; 36)

Frommel, Christoph Luitpold (2013) Ippolito d'Este, Pirro Ligorio e Villa d'Este a Tivoli. In: Cogotti, Marina (Hrsg.): Ippolito II d'Este : cardinale, principe, mecenate ; atti del convegno ; [Villa d'Este a Tivoli, 13 - 15 maggio 2010]. Roma 2013, pp. 269-293

Frommel, Christoph Luitpold (2013) Isabella d'Este e Francesco Gonzaga : sposi e committenti contrastanti. In: Frommel, Sabine (Hrsg.): Bâtir au féminin? traditions et stratégies en Europe et dans l'Empire ottoman. Paris 2013, pp. 115-124 (Itinéraires percorsi ; 2)

Frommel, Christoph Luitpold (2013) Vittoria Colonna and Michelangelos religiöse Krise von 1545/1546. In: De Giorgi, Manuela ; Hoffmann, Annette ; Suthor, Nicola (Hrsgg.): Synergies in visual culture : Festschrift für Gerhard Wolf. München 2013, pp. 339-358

Gerlach, Nina (2013) Online-Videokunst und Interpiktorialität. Kunsttheorie zwischen Bildern. In: Isekenmeier, Guido (Hrsg.): Interpiktorialität : Theorie und Geschichte der Bild-Bild-Bezüge. Bielefeld 2013, pp. 237-259

Gross, Uwe (2013) Anmerkungen zu Schenken und Trinken im Spiegel der Keramikfunde des Früh- und Hochmittelalters am nördlichen Oberrhein. In: Zeeb-Lanz, Andrea ; Stupperich, Reinhard (Hrsgg.): Palatinatus Illustrandus : Festschrift für Helmut Bernhard zum 65. Geburtstag. Mainz ; Ruhpolding 2013, pp. 268-271 (Mentor ; 5)

Gross, Uwe (2013) Zum Wandel des Formenschatzes von Keramik und Glas "um 1200" nach städtischen Funden aus Südwestdeutschland. In: Igel, Karsten (Hrsg.): Wandel der Stadt um 1200 : die bauliche und gesellschaftliche Transformation der Stadt im Hochmittelalter; archäologisch-historischer Workshop Esslingen am Neckar, 29. und 30. Juni 2011. Stuttgart 2013, pp. 409-418 (Materialhefte zur Archäologie in Baden-Württemberg ; 96)

Günther, Hubertus (2013) Demonstration avantgardistischer Architektur "à la mode françoise" an der SS. Trinità dei Monti in Rom. In: Lang, Astrid ; Jachmann, Julian (Hrsgg.): Aufmaß und Diskurs : Festschrift für Norbert Nußbaum zum 60. Geburtstag. Berlin 2013, pp. 187-211

Günther, Hubertus (2013) Künstlerhäuser seit der Renaissance 1470-1800. In: Brandlhuber, Margot Th. ; Buhrs, Michael (Hrsgg.): Im Tempel des Ich : das Künstlerhaus als Gesamtkunstwerk ; Europa und Amerika 1800-1948 [Ausstellungskatalog]. Ostfildern 2013, pp. 16-29

Günther, Hubertus (2013) Philibert de l’Orme zwischen italienischer Avantgarde und französischer Tradition. In: Aufreiter, Johanna (Hrsg.): KunstKritikGeschichte : Festschrift für Johann Konrad Eberlein. Berlin 2013, pp. 229-254

Heck, Kilian (2013) Die Ahnen formen den Raum. Genealogische Dispositive in der Architektur im 15. Jahrhundert. In: Boschung, Dietrich ; Jachmann, Julian (Hrsgg.): Diagrammatik der Architektur. München 2013, pp. 286-306 (Morphomata ; 6)

Hoppe, Stephan (2013) Baumeister von Adel. Ulrich Pesnitzer und Hans Jakob von Ettlingen als Vertreter einer neuartigen Berufskonstellation im späten 15. Jahrhundert. In: Lang, Astrid ; Jachmann, Julian (Hrsgg.): Aufmaß und Diskurs : Festschrift für Norbert Nußbaum zum 60. Geburtstag. Berlin 2013, pp. 151-186

Hoppe, Stephan (2013) Die Residenzen der Reichen Herzöge von Bayern in Ingolstadt und Burghausen. Funktionale Aspekte ihrer Architektur um 1480 im europäischen Kontext. In: Schmid, Alois (Hrsg.): Wittelsbacher-Studien : Festgabe für Herzog Franz von Bayern zum 80. Geburtstag. München 2013, pp. 173-200 (Schriftenreihe zur bayerischen Landesgeschichte ; 166)

Huber, Hans Dieter (2013) Das Leben inszenieren. Die performative Fotografie von Daniela Wolf = Staging Life. The performative photography of Daniela Wolf. In: Daniela Wolf - schöner arbeiten : Stipendiatin des Landkreises Esslingen 2010 - 2013; Abschlussausstellung Steingießerei, Kulturpark Dettinger, Plochingen 14. bis 30. Juni 2013. Esslingen 2013, pp. 4-10

Huber, Hans Dieter (2013) Images of the dead. In: Sachs-Hombach, Klaus ; Schirra, Jörg R. J. (Hrsgg.): Origins of pictures : antropological discourses in image science. Köln 2013, pp. 506-520

Huber, Hans Dieter (2013) Von Neuen Medien zu alten Medien: unklare Begriffe, komplexe Probleme, offene Fragen. In: Serexhe, Bernhard (Hrsg.): Konservierung digitaler Kunst: Theorie und Praxis ; das Projekt digital art conservation. Wien 2013, pp. 144-152

Kaschek, Bertram (2013) Kühnes Kinderspiel. Zum Motivkreis der infantia im druckgraphischen Frühwerk der Gebrüder Beham. In: Schauerte, Thomas ; Müller, Jürgen ; Kaschek, Bertram (Hrsgg.): Von der Freiheit der Bilder. Spott, Kritik und Subversion in der Kunst der Dürerzeit. Petersburg 2013, pp. 136-156

Kaschek, Bertram ; Buskirk, Jessica (2013) Kanon und Kritik. Konkurrierende Körperbilder in Italien und den Niederlanden. In: Dreischer, Stephan ; Lundgreen, Christoph ; Scholz, Sylka ; Schulz, Daniel (Hrsgg.): Jenseits der Geltung. Konkurrierende Transzendenzbehauptungen von der Antike bis zur Gegenwart. Berlin 2013, pp. 103-126

Keazor, Henry (2013) "Hostage to categorization" : "Art Breaks" vs. "Mainstream Videos": Musikvideos - Kunst. In: Hiekel, Jörn Peter (Hrsg.): Populär vs. elitär? Wertvorstellungen und Popularisierungen der Musik heute. Mainz 2013, pp. 140-159

Keazor, Henry (2013) Kreis und Pfeil: Zur Struktur von Nicolas Poussins Vier Jahreszeiten. In: Greub, Thierry (Hrsg.): Das Bild der Jahreszeiten im Wandel der Kulturen und Zeiten. München 2013, pp. 249-268 (Morphomata ; 7)

Keazor, Henry (2013) "Mieux que l’original" : le chef-d’oeuvre falsifié. In: Huesca, Roland ; Goetz, Olivier (Hrsgg.): Chefs-d'oeuvre !/? : essais. Paris 2013, pp. 119-124

Keazor, Henry (2013) Tradition and contrast: industrial cities and industrial work in the documentaries of Michael Glawogger: from "Megacities" (1998) to "Working Man's Death" (2005). In: Zimmermann, Clemens (Hrsg.): Industrial cities : history and future. Frankfurt u.a. 2013, pp. 345-361

Keazor, Henry (2013) "[...] quella miracolosa mano". Zu zwei Madrigalen Marinos auf Ludovico Carracci. In: Stillers, Rainer ; Kruse, Christiane (Hrsgg.): Barocke Bildkulturen : Dialog der Künste in Giovan Battista Marinos "Galeria". Wiesbaden 2013, pp. 273-305 (Wolfenbütteler Arbeiten zur Barockforschung ; 48)

Kirchner, Thomas (2013) Programmbilder in Konkurrenz: Jacques-Louis Davids ‚Brutus’ und das Erbe des Ancien Régime. In: Bückling, Maraike (Hrsg.): Schönheit und Revolution : Klassizismus 1770−1820 ; [... erscheint anlässlich der Ausstellung "Schönheit und Revolution. Klassizismus 1770 - 1820", Städel Museum ...]. München 2013, pp. 144-174

Klein, Bruno (2013) Bauen bildet – Aspekte der gesellschaftlichen Rolle von Bauprozessen mittelalterlicher Großbaustellen. In: Schröck, Katja ; Klein, Bruno ; Bürger, Stefan (Hrsgg.): Kirche als Baustelle : große Sakralbauten des Mittelalters. Köln 2013, pp. 11-22

Klein, Bruno (2013) Göttliche Gotik? Modi der Transzendierung von Sakralarchitektur im hohen und späten Mittelalter. In: Vorländer, Hans (Hrsg.): Transzendenz und die Konstitution von Ordnungen. Berlin 2013, pp. 356-373

Kohle, Hubertus (2013) Cauchemar - peur - apocalypse. Le sentiment d'inquiétude et de catastrophe dans l'art moderne. In: Fabre, Côme (Hrsg.): L'ange du bizarre : le romantisme noir de Goya à Max Ernst; [... à l'occasion de l'exposition "L'ange du bizarre ...", Städel Museum, Francfort-sur-le-Main, 26 septembre 2012 - 20 janvier 2013, Musée d'Orsay, Paris, 5 mars - 9 juin 2013]. Ostfildern 2013, pp. 51-59

Krasny, Piotr (2013) "Jestem katolikiem a nie papistą". Świadomość konfesyjna fundatorów a problem prowincjonalizmu architektury sakralnej w Europie środkowej około roku 1600. In: Gryglewski, Piotr ; Stefański, Krzysztof ; Wróbel, Robert (Hrsgg.): Centrum, prowincje, peryferia. Wzajemne relacje w dziejach sztuki. Łódź 2013, pp. 69-91

Krasny, Piotr (2013) Święty Karol Boromeusz a sztuka. In: Krasny, Piotr ; Kurzej, Michał (Hrsgg.): Święty Karol Boromeusz a sztuka w Kościele powszechnym, w Polsce, w Niepołomicach. Kraków 2013, pp. 11-32

Krasny, Piotr ; Kurzej, Michał (2013) Kościół św. Karola Boromeusza na ulicy Chłodnej w Warszawie. In: Krasny, Piotr ; Kurzej, Michał (Hrsgg.): Święty Karol Boromeusz a sztuka w Kościele powszechnym, w Polsce, w Niepołomicach. Kraków 2013, pp. 127-154

Krüger, Klaus (2013) Bilder als Medien der symbolischen Kommunikation: Ästhetik und Geschichte. Kommentar zur Sektion "Kunstwerke als Medien symbolischer Kommunikation". In: Stollberg-Rilinger, Barbara (Hrsg.): Alles nur symbolisch? Bilanz und Perspektiven der Erforschung symbolischer Kommunikation. Köln 2013, pp. 319-328 (Symbolische Kommunikation in der Vormoderne)

Krüger, Klaus (2013) Pathosformel. In: Schafaff, Jörn ; Schallenberg, Nina ; Vogt, Tobias (Hrsgg.): Kunst-Begriffe der Gegenwart : von Allegorie bis Zip. Köln 2013, pp. 211-217 (Kunstwissenschaftliche Bibliothek ; 50)

Krüger, Klaus (2013) The visual remembrance: the image as palimpsest. In: Conte, Pietro (Hrsg.): Une absence présente. Figures de l'image mémorielle. Paris 2013, pp. 59-78 (Mimesis philosophie)

Krüger, Matthias ; Ott, Christine ; Pfisterer, Ulrich (2013) Das Denkmodell einer "Biologie der Kreativität". Anthropologie, Ästhetik und Naturwissen der Moderne. In: Krüger, Matthias ; Ott, Christine ; Pfisterer, Ulrich (Hrsgg.): Die Biologie der Kreativität : ein produktionsästhetisches Denkmodell in der Moderne. Zürich 2013, pp. 7-19

Kurzej, Michał (2013) Ikonografia malowideł w zakrystii (tzw. skarbcu) kościoła Dominikanów w Krakowie. In: Markiewicz, Anna ; Szyma, Marcin ; Walczak, Marek (Hrsgg.): Sztuka w kręgu krakowskich dominikanów. Kraków 2013, pp. 787-810 (Studia i Źródła Dominikańskiego Instytutu Historycznego ; 13)

Kurzej, Michał (2013) Kaplica św. Karola Boromeusza przy kościele w Niepołomicach. In: Krasny, Piotr ; Kurzej, Michał (Hrsgg.): Święty Karol Boromeusz a sztuka w Kościele powszechnym, w Polsce, w Niepołomicach. Kraków 2013, pp. 59-76

Leuschner, Eckhard (2013) Catonem narrare: Charles Le Brun as Reader and Painter of a Stoic's suicide. In: Damm, Heiko ; Thimann, Michael ; Zittel, Claus (Hrsgg.): The artist as reader : on education and non-education of early modern artists. Leiden [u.a.] 2013, pp. 305-326

Leuschner, Eckhard (2013) The young talent in Italy. In: Jonckheere, Koenraad (Hrsg.): Michiel Coxcie, 1499 - 1592, and the giants of his age : [...on the occasion of the exhibition "Michiel Coxcie: the Flemish Raphael", M - Museum Leuven, 31 October 2013 - 23 February 2014]. London 2013, pp. 50-63 und 198-204

Lidov, Aleksej M. (2013) Драматургия Огня и Света как вид иеротопического творчества. Dramaturgija Ognja i Sveta kak vid ierotopičeskogo tvorčestva / The dramaturgy of light and fire as a form of hierotopical creativity. In: Lidov, Aleksej M. (Hrsg.): Ierotopija ognja i sveta v kul’ture vizantijskogo mira. Moskva 2013, pp. 8-19

Lidov, Aleksej M. (2013) Иконы в огне. Византийская иеротопия обряда Анастенарии. Ikony v ogne. Vizantijskaja ierotopija obrjada Anastenarii. In: Lidov, Aleksej M. (Hrsg.): Ierotopija ognja i sveta v kul’ture vizantijskogo mira. Moskva 2013, pp. 332-349

Mossakowski, Stanisław (2013) La decorazione dei portali del palazzo reale di Cracovia e il problema del loro stile. In: Chatenet, Monique (Hrsg.): Le génie du lieu : la réception du langage classique en Europe (1540 - 1650) ; sélection, interprétation, invention ; actes des siexièmes Rencontres d'Architecture Européenne, 11 - 13 juin 2009 en hommage au professeur Jean Guillaume. Paris 2013, pp. 125-130 (Collection De architectura : Colloques ; 14)

Müller, Jürgen (2013) Antigisch art. Ein Beitrag zu Albrecht Dürers ironischer Antikenrezeption. In: Schauerte, Thomas ; Müller, Jürgen ; Kaschek, Bertram (Hrsgg.): Von der Freiheit der Bilder. Spott, Kritik und Subversion in der Kunst der Dürerzeit. Petersberg 2013, pp. 23-57

Müller, Jürgen (2013) Laokoon als Simulant. Gerrit van Honthorsts Der Zahnreißer in neuer Deutung. In: Böhme, Hartmut ; Slominski, Beate (Hrsgg.): Das Orale : die Mundhöhle in Kulturgeschichte und Zahnmedizin. Paderborn 2013, pp. 201-218

Müller, Jürgen (2013) Liebermann und Rembrandt - eine Skizze. In: Hedinger, Bärbel ; Diers, Michael ; Müller, Jürgen (Hrsgg.): Max Liebermann - Die Kunstsammlung. Von Rembrandt bis Manet. München 2013, pp. 65-72

Müller, Jürgen (2013) Sex um 1600: Hendrick Goltzius' graphische Folge Wege und Mittel zum Glück in neuer Deutung. In: Konečný, Lubomír ; Slavíček, Lubomír (Hrsgg.): Libellus amicorum. Beket Bukovinská. Prag 2013, pp. 190-211

Müller, Jürgen (2013) Zur negativen Theologie des Bildes. Jan van Amstels Flucht nach Ägypten und Erasmus von Rotterdam. In: Vorländer, Hans (Hrsg.): Transzendenz und die Konstitution von Ordnungen. Berlin ; Boston 2013, pp. 163-185

Müller-Bechtel, Susanne (2013) Männliche Modelle nach der Natur : Meyer und die zeitgenössische Praxis des Aktstudiums. In: Rosenbaum, Alexander ; Rößler, Johannes ; Tausch, Harald (Hrsgg.): Johann Heinrich Meyer : Kunst und Wissen im klassischen Weimar. Göttingen 2013, pp. 205-225 (Ästhetik um 1800 ; 9)

Noell, Matthias (2013) Accrochage in architecture: photographic representations of Theo van Doesburg's studios and paintings. In: Esner, Rachel ; Kisters, Sandra ; Lehmann, Ann-Sophie (Hrsgg.): Hiding making - showing creation : the studio from Turner to Tacita Dean. Amsterdam 2013, pp. 157-175

Noell, Matthias (2013) "Das Leben ist in fortwährender Bewegung." Theo van Doesburgs Atelierwohnhaus in Meudon. In: Brandlhuber, Margot Th. ; Buhrs, Michael (Hrsgg.): Im Tempel des Ich : das Künstlerhaus als Gesamtkunstwerk ; Europa und Amerika 1800 - 1948 [Ausstellungskatalog]. Ostfildern 2013, pp. 292-311

Noell, Matthias (2013) "Ich aber bin entstellt von Ähnlichkeit mit allem, was hier um mich ist." Das Motiv des architektonischen Selbstporträts in Literatur und Architektur. In: Beyer, Andreas ; Simon, Ralf ; Stierli, Martino (Hrsgg.): Zwischen Architektur und literarischer Imagination. München u.a. 2013, pp. 145-167 (eikones)

Noell, Matthias (2013) Ästhetischer Wert und historisches Interesse. Zur (fehlenden) Wertediskussion im frühen 19. Jahrhundert. In: Meier, Hans-Rudolf ; Scheurmann, Ingrid ; Sonne, Wolfgang (Hrsgg.): Werte : Begründungen der Denkmalpflege in Geschichte und Gegenwart. Berlin 2013, pp. 46-59

Nova, Alessandro (2013) Hat Michelangelo ein Altarbild für die Cappella Paolina geplant? In: Echinger-Maurach, Claudia ; Gnann, Achim ; Poeschke, Joachim (Hrsgg.): Michelangelo als Zeichner : Akten des internationalen Kolloquiums Wien, Albertina-Museum, 19. - 20. November 2010. Münster 2013, pp. 365-391

Nova, Alessandro (2013) I mondi di Vasari. In: Nova, Alessandro ; Zangheri, Luigi (Hrsgg.): I mondi di Vasari : Accademia, lingua, religione, storia, teatro. Venezia 2013, pp. 9-15 (Studi e ricerche / Kunsthistorisches Institut in Florenz, Max-Planck-Institut ; 8)

Nova, Alessandro (2013) Il Levante nell´opera del Vasari. In: De Giorgi, Manuela ; Hoffmann, Annette ; Suthor, Nicola (Hrsgg.): Synergies in visual culture : Festschrift für Gerhard Wolf. München 2013, pp. 243-256

Nova, Alessandro (2013) Rosso Fiorentinos Christus in forma Pietatis zwischen Andacht und Schönheit. In: Rath, Markus (Hrsg.): Das haptische Bild : körperhafte Bilderfahrung in der Neuzeit. Berlin 2013, pp. 95-112 (Actus et Imago ; 7)

Nowak, Cornelia ; Leuschner, Eckhard (2013) Zwischen Marktnische und künstlerischem Bekenntnis: Werke der deutsch-böhmischen Zeichnerin Tina Pezellen aus der Zeit von 1920 bis 1937. In: Habánova, Anna (Hrsg.): Ztracená generace? [německočeští výtvarní umělci 1. poloviny 20. století ... ; Liberec 22 - 23.10.2013] = Eine verlorene Generation? deutschböhmische bildende Künstler der 1. Hälfte des 20. Jahrhunderts .... Liberec 2013, pp. 222-237

Paflik-Huber, Hannelore (2013) Einführung. In: Alf Setzer, Brennstablager : [Arte Noah Kunstverein, Würzburg 12.05. - 26.06.2013]. Stuttgart 2013, o. S.

Petri, Grischka (2013) On the copyright hermeneutics of the original. In: Großmann, G. Ulrich ; Krutisch, Petra (Hrsgg.): The challenge of the object : 33rd Congress of the International Committee of the History of Art / Die Herausforderung des Objekts : 33. Internationaler Kunsthistoriker-Kongress, Congress-Proceedings - Part 1. Nürnberg 2013, pp. 166-170 (Wissenschaftlicher Beiband zum Anzeiger des Germanischen Nationalmuseums ; 32)

Pfisterer, Ulrich (2013) Die Entdeckung der Welt-Kunst in der Frühen Neuzeit: Bildphantasien und Bilderproduktion der Vier Erdteile. In: Höfele, Andreas ; Müller, Jan-Dirk ; Oesterreicher, Wulf (Hrsgg.): Die Frühe Neuzeit : Revisionen einer Epoche. Berlin 2013, pp. 163-199 (Pluralisierung & Autorität ; 40)

Pfisterer, Ulrich (2013) Dürer im Dialog. Kunsttheorien um 1500 und ihre Vermittlungswege nördlich und südlich der Alpen. In: Sander, Jochen (Hrsg.): Dürer : Kunst - Künstler - Kontext ; [... erscheint anlässlich der Ausstellung "Dürer. Kunst - Künstler - Kontext", Städel Museum, Frankfurt am Main, 23. Oktober 2013 - 2. Februar 2014]. München 2013, pp. 377-381

Pfisterer, Ulrich (2013) Iconologia Mariniana: Marinos Selbst- und Fremdbilder. In: Stillers, Rainer ; Kruse, Christiane (Hrsgg.): Barocke Bildkulturen : Dialog der Künste in Giovan Battista Marinos "Galeria". Wiesbaden 2013, pp. 433-469 (Wolfenbütteler Arbeiten zur Barockforschung ; 48)

Pfisterer, Ulrich (2013) Idol - aura - art : new horizons of early modern Europe and the beginnings of "Global Art History". In: Großmann, G. Ulrich ; Krutisch, Petra (Hrsgg.): The challenge of the object: 33rd congress of the International Committee of the History of Art, Nuremberg, 15th - 20th July 2012 = Die Herausforderung des Objekts: 33. Internationaler Kunsthistoriker-Kongress/ CIHA 2012, Band 3. Nürnberg 2013, pp. 886-890 (Wissenschaftliche Beibände zum Anzeiger des Germanischen Nationalmuseums ; 32)

Pfisterer, Ulrich (2013) "Sinnes-Wissen" : Jean Siméon Chardin und die Numismatik zwischen Kunst und Wissenschaft. In: Peter, Ulrike ; Weisser, Bernhard (Hrsgg.): Translatio nummorum : römische Kaiser in der Renaissance ; Akten des internationalen Symposiums, Berlin 16. - 18. November 2011. Wiesbaden 2013, pp. 17-37 (Cyriacus - Studien zur Rezeption der Antike ; 3)

Pfisterer, Ulrich (2013) Traurige Musen: Jacopo de' Barbari zu Malerei, Dichtung und Kulturtransfer im Norden. In: Müller, Matthias ; Spieß, Karl-Heinz ; Friedrich, Udo (Hrsgg.): Kulturtransfer am Fürstenhof: Höfische Austauschprozesse und ihre Medien im Zeitalter Kaiser Maximilians I.. Berlin 2013, pp. 189-217 (Schriften zur Residenzkultur ; 9)

Pfisterer, Ulrich (2013) Wettstreit der Köpfe und Künste. Repräsentation, Reproduktion und das neue Bildmedium der Medaille nördlich der Alpen. In: Cupperi, Walter ; Hirsch, Martin ; Kranz, Annette ; Pfisterer, Ulrich (Hrsgg.): Wettstreit in Erz : Porträtmedaillen der deutschen Renaissance ; [der Katalog erscheint zur gleichnamigen Ausstellung in der Staatlichen Münzsammlung München, 22.11.2013 - 15.3.2014 ... ]. Berlin 2013, pp. 15-27

Poprzęcka, Maria (2013) Anna Bilińska-Bohdanowicz (1857-1893). In: Jakubowska, Agata (Hrsg.): Artystki polskie. Warszawa/Bielsko-Biała 2013, pp. 173-183

Poprzęcka, Maria (2013) Olga Boznańska (1865-1940). In: Jakubowska, Agata (Hrsg.): Artystki polskie. Warszawa/Bielsko-Biała 2013, pp. 185-195

Prange, Regine (2013) Blick aus dem Bild im Medienvergleich. Zur Reflexion der ästhetischen Grenze bei Paul Klee und Jean-Luc Godard. In: Wagner, Christoph ; Greenlee, Mark ; Wolff, Christian (Hrsgg.): Aisthesis : Wahrnehmungsprozesse und Visualisierungsformen in Kunst und Technik. Regensburg 2013, pp. 145-168 (Regensburger Studien zur Kunstgeschichte ; 12)

Prange, Regine (2013) "Das Denken und die Bilder" - René Magrittes reflexiver Surrealismus. In: Kase, Oliver (Hrsg.): Traum-Bilder - Ernst, Magritte, Dalí, Picasso, Antes, Nay ... - die Wormland-Schenkung [Ausstellungskatalog]. Ostfildern 2013, pp. 58-87

Prange, Regine (2013) Objecthood and the problem of form : a critical introduction. In: Großmann, G. Ulrich ; Krutisch, Petra (Hrsgg.): The challenge of the object: 33rd congress of the International Committee of the History of Art, Nuremberg, 15th - 20th July 2012 / Die Herausforderung des Objekts: 33. Internationaler Kunsthistoriker-Kongress/ CIHA 2012, Congress proceedings, Bd. 4. Nürnberg 2013, pp. 1214-1218 (Wissenschaftlicher Beiband zum Anzeiger des Germanischen Nationalmuseums ; 32)

Quednau, Rolf (2013) Appelle und Verheißungen: die Tugenden in der Sala Vecchia degli Svizzeri im Vatikanischen Palast. In: Weigel, Thomas ; Poeschke, Joachim (Hrsgg.): Leitbild Tugend : die Virtus-Darstellungen in italienischen Kommunalpalästen und Fürstenresidenzen des 14. bis 16. Jahrhunderts. Münster 2013, pp. 197-228 (Symbolische Kommunikation und gesellschaftliche Wertesysteme ; 36)

Rehm, Ulrich (2013) Durch Imagination zur Kontemplation. Das Mönchsbild der Lambeth-Apokalypse. In: Rosen, Valeska von ; Nelting, David ; Steigerwald, Jörn (Hrsgg.): Poiesis : Praktiken der Kreativität in den Künsten der Frühen Neuzeit. Zürich ; Berlin 2013, pp. 59-84 (Bilder Diskurs)

Rehm, Ulrich (2013) Im Anfang war die Tat. Kunst als Ausdruck kollektiven Willens in den Mittelalter-Publikationen Alois Schardts. In: Heftrig, Ruth ; Peters, Olaf ; Rehm, Ulrich (Hrsgg.): Alois J. Schardt : ein Kunsthistoriker zwischen Weimarer Republik, „Drittem Reich“ und Exil in Amerika. Berlin 2013, pp. 221-232 (Schriften zur modernen Kunsthistoriographie ; 4)

Roettgen, Steffi (2013) German painters in Naples and their contribution to the revival of antiquity, 1760-1799. In: Mattusch, Carol C. (Hrsg.): Rediscovering the ancient world on the Bay of Naples, 1710 - 1890 [Kongressband]. Washington 2013, pp. 123-140 (Studies in the history of art ; 79)

Roettgen, Steffi (2013) "Höfliche Freyheit" und "blühende Freyheit". Reiffenstein, Winckelmann und die deutsche Ornamentkritik um 1750. In: Kanz, Roland (Hrsg.): Aufklärung und Hofkultur in Dresden. Göttingen 2013, pp. 234-250 (Das achtzehnte Jahrhundert ; 37, Heft 2)

Roettgen, Steffi (2013) Zwischen Treibhaus und Spielwiese. Akademie und Akademiekritik vom 18. bis 20. Jahrhundert. In: Bering, Kunibert (Hrsg.): Lambert Krahe (1712–1790) : Maler – Sammler – Akademiegründer. Ergebnisse des Symposions zum 300. Geburtstag des Gründers der Kunstakademie Düsseldorf ; 8. – 10. November 2012. Oberhausen 2013, pp. 61-79 (Artificium ; 43)

Roettgen, Steffi (2013) "Übung macht den Meister" – Zu den akademischen Aktstudien der Sammlung Krahe. In: Brink, Sonja (Hrsg.): Akademie - Sammlung - Krahe : eine Künstlersammlung für Künstler [Ausstellungskatalog]. Düsseldorf 2013, pp. 110-125

Roland, Martin (2013) Ein rätselhaftes ‘Inhaltsverzeichnis’ : das Büßerinnenhaus St. Hieronymus in Wien und der frühe Einblattholzschnitt. In: Bentzinger, Rudolf ; Oppitz, Ulrich-Dieter ; Wolf, Jürgen (Hrsgg.): Grundlagen : Forschungen, Editionen und Materialien zur deutschen Literatur und Sprache des Mittelalters und der Frühen Neuzeit. Stuttgart 2013 (Zeitschrift für deutsches Altertum und deutsche Literatur : Beihefte ; 18)

Roland, Martin (2013) Ulrich von Lilienfeld und die “Originalhandschrift” seiner Concordantiae Caritatis. In: Golob, Nataša (Hrsg.): Medieval Autograph Manuscripts : Proceedings of the XVIIth Colloquium of the Comité international de Paléographie latine, held in Ljubljana, 7–10 September 2010. Turnhout 2013, pp. 181-200 (Bibliologia ; 36)

Rosenberg, Heidrun (2013) Lambert Krahe - eine biographische Skizze. In: Brink, Sonja (Hrsg.): Akademie - Sammlung - Krahe : eine Künstlersammlung für Künstler [Ausstellungskatalog]. Düsseldorf 2013, pp. 38-75

Rosenberg, Heidrun (2013) Zu den Preiszeichnungen der Düsseldorfer Akademie 1776-1786. In: Bering, Kunibert (Hrsg.): Lambert Krahe (1712 – 1790) : Maler – Sammler – Akademiegründer. Ergebnisse des Symposions zum 300. Geburtstag des Gründers der Kunstakademie Düsseldorf ; 8. – 10. November 2012. Oberhausen 2013, pp. 139-184 (Artificium ; 43)

Rosenberg, Raphael (2013) Die Kartographie der Aura aus dem Geist der Wirkungsästhetik. Synästhesie und das Verhältnis von Kunst und Esoterik um 1900. In: Neugebauer-Wölk, Monika ; Geffarth, Renko ; Meumann, Markus (Hrsgg.): Aufklärung und Esoterik : Wege in die Moderne. Berlin 2013, pp. 583-604 und Abb. 1-12 (Hallesche Beiträge zur europäischen Aufklärung ; 50)

Röske, Thomas (2013) Anstaltskunst und "Euthanasie" im Nationalsozialismus. In: Rudnick, Carola S. (Hrsg.): Bildfreiheiten : Paul Goesch und Gustav Sievers - Künstler und Opfer in der NS-Psychiatrie ; Katalog zur Ausstellung. Lüneburg 2013, pp. 7-11

Röske, Thomas (2013) By donation - by trade - by purchase. How works from the Prinzhorn Collection made their way into the Dammann Collection. In: Jagfeld, Monika ; Dammann, Gerhard (Hrsgg.): Wahnsinn sammeln : Outsider Art aus der Sammlung Dammann, Band II. Goch 2013, pp. 57-63

Röske, Thomas (2013) Cosmic speculation about the sexes - a work by Vaslav Nijinsky. In: Jagfeld, Monika ; Dammann, Gerhard (Hrsgg.): Wahnsinn sammeln : Outsider Art aus der Sammlung Dammann, Band II. Goch 2013, pp. 117-121

Röske, Thomas (2013) Die Sammlung Prinzhorn nach Kubin. In: Spindler, Gabriele (Hrsg.): „Geistesfrische” - Alfred Kubin und die Sammlung Prinzhorn : [anlässlich der Ausstellung Geistesfrische - Alfred Kubin und die Sammlung Prinzhorn vom 23. Mai bis 1. September 2013 in der Landesgalerie Linz]. Linz 2013, pp. 103-106 (Kataloge des Oberösterreichischen Landesmuseums ; N. S., 152)

Röske, Thomas (2013) Ernst Kris und die "Kunst der Geisteskranken". In: Krüger, Steffen ; Röske, Thomas (Hrsgg.): Im Dienste des Ich : Ernst Kris heute. Wien 2013, pp. 63-81

Röske, Thomas (2013) Geschenkt - getauscht - gekauft. Wie Werke der Sammlung Prinzhorn in die Sammlung Dammann gelangten. In: Jagfeld, Monika ; Dammann, Gerhard (Hrsgg.): Wahnsinn sammeln : Outsider Art aus der Sammlung Dammann, Band II. Goch 2013, pp. 56-62

Röske, Thomas (2013) Kosmische Spekulation über die Geschlechter - ein Blatt von Vaslav Nijinsky. In: Jagfeld, Monika ; Dammann, Gerhard (Hrsgg.): Wahnsinn sammeln : Outsider Art aus der Sammlung Dammann, Band II. Goch 2013, pp. 116-121

Röske, Thomas (2013) Malereien im Verwahrhaus. Das Werk Julius Klingebiels (1904-1965). In: Wolters, Christine ; Beyer, Christof ; Lohff, Brigitte (Hrsgg.): Abweichung und Normalität : Psychiatrie in Deutschland vom Kaiserreich bis zur Deutschen Einheit. Bielefeld 2013, pp. 187-198 (Science studies)

Röske, Thomas (2013) Outsider Art oder Konzeptkunst? In: Wieczorek, Alfried ; Schirmböck, Thomas (Hrsgg.): Die Stadt der Frauen - Miroslav Tichý : [anlässlich der Ausstellung: Miroslav Tichý - die Stadt der Frauen, 24.02. - 26.05.2013, ZEPHYR, Reiss-Engelhorn-Museen Mannheim]. Heidelberg 2013, pp. 235-242

Sauer, Martina (2013) Verantwortung - Vom Aufladen mit Bedeutung in Kunst und Sprache. Zu den Konsequenzen aus den kulturanthropologischen Ansätzen von Cassirer, Warburg und Böhme. In: Oxen, Kathrin ; Sagert, Dietrich (Hrsgg.): Mitteilungen - zur Erneuerung evangelischer Predigtkultur. Leipzig 2013, pp. 15-33 (Kirche im Aufbruch ; 5)

Schauerte, Thomas ; Müller, Jürgen ; Kaschek, Bertram (2013) Von der Freiheit der Bilder. Zur Einführung. In: Schauerte, Thomas ; Müller, Jürgen ; Kaschek, Bertram (Hrsgg.): Von der Freiheit der Bilder : Spott, Kritik und Subversion in der Kunst der Dürerzeit. Petersberg 2013, pp. 8-21

Schubert, Dietrich (2013) "Verreckt für den Kapitalismus". Der sterbende Soldat im Drahtverhau, von Eugen Hoffmann, Dresden 1928. In: Hellinger, Ariane (Hrsg.): Die Politik in der Kunst und die Kunst in der Politik : für Klaus von Beyme. Wiesbaden 2013, pp. 13-36

Söll, Änne (2013) Fashion, media and gender in Christian Schad's portraiture of the 1920s. In: Bartlett, Djurdja ; Cole, Shaun ; Rocamora, Agnes (Hrsgg.): Fashion media : past and present. London [u.a.] 2013, pp. 85-95

Strunck, Christina (2013) Christiane von Lothringen (1565–1636). In: Wieczorek, Alfried (Hrsg.): Die Medici : Menschen, Macht und Leidenschaft. Regensburg 2013, pp. 322-325 (Publikationen der Reiss-Engelhorn-Museen ; 54)

Strunck, Christina (2013) Libertins in Verkleidung: Die Pariser Précieuses, Maria Mancini und die römische Orientfaszination des Seicento. In: Leuschner, Eckhard ; Wünsch, Thomas (Hrsgg.): Das Bild des Feindes : Konstruktion von Antagonismen und Kulturtransfer im Zeitalter der Türkenkriege; Ostmitteleuropa, Italien und Osmanisches Reich. Berlin 2013, pp. 471-494

Strunck, Christina (2013) Murder and mystery: the missing Medici crown. In: Israëls, Machtelt ; Waldman, Louis A. (Hrsgg.): Renaissance studies in honor of Joseph Connors, Bd. 2: History, literature, and music. Cambridge, Mass. 2013, pp. 138-143 , Abb. 697-698 (Villa I Tatti ; 29)

Strunck, Christina (2013) Travelling objects: transfers between France, Florence and Lorraine (1589-1627). In: Großmann, G. Ulrich ; Krutisch, Petra (Hrsgg.): The challenge of the object = Die Herausforderung des Objekts. 33rd congress of the International Committee of the History of Art, Nuremberg, 15th - 20th July 2012; CIHA 2012. Nürnberg 2013, pp. 677-681 (Wissenschaftlicher Beiband zum Anzeiger des Germanischen Nationalmuseums ; 32,2)

Tacke, Andreas (2013) Der Blick zurück. Zu den sozialhistorischen Wurzeln einer akademischen Künstlerausbildung. In: Bering, Kunibert (Hrsg.): Lambert Krahe (1712–1790) : Maler – Sammler – Akademiegründer. Ergebnisse des Symposions zum 300. Geburtstag des Gründers der Kunstakademie Düsseldorf ; 8. – 10. November 2012. Oberhausen 2013, pp. 275-287 (Artificium ; 43)

Tacke, Andreas (2013) Geschichte wird gemacht: Zu den Metamorphosen eines Herrscherbildes. Die Darstellungen des Kurfürsten Joachim II. von Brandenburg vom 16. bis zum 20. Jahrhundert. In: Aufreiter, Johanna (Hrsg.): KunstKritikGeschichte : Festschrift für Johann Konrad Eberlein. Berlin 2013, pp. 353-372

Tacke, Andreas (2013) Kunst als Unterrichtsmaterial. Zur Vorgeschichte von Akademiesammlungen. In: Brink, Sonja (Hrsg.): Akademie - Sammlung - Krahe : eine Künstlersammlung für Künstler [Ausstellungskatalog]. Düsseldorf 2013, pp. 94-109

Tauber, Christine (2013) Die Konstruktion der Florentiner Renaissance im 19. Jahrhundert. In: Florenz! 22. November 2013 bis 9. März 2014 ; Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland, Bonn ; [... anlässlich der Ausstellung "Florenz!" ...]. München 2013, pp. 132-141

Thimann, Michael (2013) Eine antiklassizistische Programmschrift aus Rom: Johann David Passavants Ansichten über die bildenden Künste und Darstellung des Ganges derselben in Toscana (1820). In: Rosenbaum, Alexander ; Rößler, Johannes ; Tausch, Harald (Hrsgg.): Johann Heinrich Meyer - Kunst und Wissen im klassischen Weimar. Göttingen 2013, pp. 301-324 (Ästhetik um 1800 ; 9)

Thimann, Michael (2013) "Josephs Trübsale und Herrlichkeit". Der nazarenische Josephszyklus aus der Casa Bartholdy (1816/1817). In: Kieven, Elisabeth (Hrsg.): 100 Jahre Bibliotheca Hertziana, Bd. 2: Der Palazzo Zuccari und die Institutsgebäude 1590 - 2013. München 2013, pp. 202-213 ; 353

Thimann, Michael (2013) Trägheit, die Negation künstlerischer Kreativität. Anmerkungen zu Rubens’ Brief über Adam Elsheimer. In: Rosen, Valeska von ; Nelting, David ; Steigerwald, Jörn (Hrsgg.): Poiesis : Praktiken der Kreativität in den Künsten der Frühen Neuzeit. Zürich 2013, pp. 273-306

Vitali, Samuel (2013) Auf der Suche nach dem Original. Die Kunstgeschichte und die Faszination des Blicks unter die Oberfläche. In: The Challenge of the Object : 33rd congress of the International Committee of the History of Art, Nuremberg, 15th–20th July 2012 = Die Herausforderung des Objekts : 33. Internationaler Kunsthistoriker-Kongress 2012, Nürnberg, Germanisches Nationalmuseum. Nürnberg 2013, pp. 624-628 (Wissenschaftliche Beibände zum Anzeiger des Germanischen Nationalmuseums ; 32)

Walanus, Wojciech (2013) Późnogotycka figura Matki Boskiej z dzieciątkiem w klasztorze Dominikanów w Krakowie. In: Markiewicz, Anna ; Szyma, Marcin ; Walczak, Marek (Hrsgg.): Sztuka w kręgu krakowskich dominikanów. Kraków 2013, pp. 499-510 , Abbildungen

Wenderholm, Iris (2013) The President as a reader: Sir Joshua Reynolds and books. In: Damm, Heiko ; Thimann, Michael ; Zittel, Claus (Hrsgg.): The artist as reader : on education and non-education of early modern artists. Leiden 2013, pp. 195-217 (Intersections ; 27)

Wenderholm, Iris (2013) The gaze, touch, motion: aspects of hapticity in Italian early modern art. In: Rath, Markus ; Trempler, Jörg ; Wenderholm, Iris (Hrsgg.): Das haptische Bild : körperhafte Bilderfahrung in der Neuzeit. Berlin 2013, pp. 51-68 (Actus et imago ; 7)

Ziegler, Hendrik (2013) Nemesis am Giebel des Römischen Hauses: kunstpolitisches Manifest der "Weimarer Klassik". In: Rosenbaum, Alexander ; Rößler, Johannes ; Tausch, Harald (Hrsgg.): Johann Heinrich Meyer. Kunst und Wissen im klassischen Weimar. Göttingen 2013, pp. 17-44 (Ästhetik um 1800 ; 9)

Zimmermann, Michael F. (2013) Carràs Begräbnis des Anarchisten Galli, 1904-1912. Der Futurismus zwischen Anarchismus und Faschismus. In: Dombrowski, Damian (Hrsg.): Kunst auf der Suche nach der Nation : das Problem der Identität in der italienischen Malerei, Skulptur und Architektur vom Risorgimento bis zum Faschismus; Akten des Fachkolloqiums, Loveno di Menaggio (Como), Villa Vigoni, 29. Juni bis 2. Juli 2011. Berlin 2013, pp. 184-206

Zimmermann, Michael F. (2013) Introduction. "Aura" as an operative concept. In: Großmann, G. Ulrich ; Krutisch, Petra (Hrsgg.): The challenge of the object: 33rd congress of the International Committee of the History of Art, Nuremberg, 15th - 20th July 2012 = Die Herausforderung des Objekts: 33. Internationaler Kunsthistoriker-Kongress/ CIHA 2012, Band 3. Nürnberg 2013, pp. 858-862 (Wissenschaftliche Beibände zum Anzeiger des Germanischen Nationalmuseums ; 32)

Zöllner, Frank (2013) De-authentification and authentification in and by the contemporary art market. The case of Neo Rauch. In: Großmann, G. Ulrich ; Krutisch, Petra (Hrsgg.): The Challenge of the Object / Die Herausforderung des Objekts. 33rd congress of the International Committee of the History of Art, Nuremberg, 15th - 20th July 2012; CIHA 2012 Nürnberg. Nürnberg 2013, pp. 735-737 (Wissenschaftlicher Beiband zum Anzeiger des Germanischen Nationalmuseums ; 32,2)

Zöllner, Frank (2013) From the face to the aura. Leonardo da Vinci’s sfumato and the history of female portraiture. In: Körte, Mona (Hrsg.): Inventing faces. Rhetorics of portraiture between Renaissance and Modernism. Berlin 2013, pp. 67-83

Zöllner, Frank (2013) The measure of sight, the measure of darkness. Leonardo da Vinci and the history of bluriness. In: Fiorani, Francesca ; Nova, Alessandro (Hrsgg.): Leonardo da Vinci and optics : theory and pictorial practice. Venezia 2013, pp. 315-331 (Studi e ricerche / Kunsthistorisches Institut in Florenz, Max-Planck-Institut ; 10)

Zuschlag, Christoph (2013) Appropriation Art aus China und Japan? Song Nan Zhang und Hiroyuki Masuyama. In: Isekenmeier, Guido (Hrsg.): Interpiktorialität : Theorie und Geschichte der Bild-Bild-Bezüge. Bielefeld 2013, pp. 205-217 (Image ; 42)

Zuschlag, Christoph (2013) Daphne, 1961. In: Bergenthal, Theo ; Stracke, Joachim (Hrsgg.): Emil Cimiotti : Strukturen = Emil Cimiotti : structures. Bielefeld 2013, pp. 56-58

Zuschlag, Christoph (2013) Daphne, 1961. In: Bergenthal, Theo ; Stracke, Joachim (Hrsgg.): Emil Cimiotti : Strukturen = Emil Cimiotti : structures. Bielefeld 2013, pp. 58-59

Zuschlag, Christoph (2013) Die Johannes-Offenbarung in der bildenden Kunst. Zwei Beispiele aus den 1990er Jahren: Rune Mields und Horst Haack. In: Bluhm, Lothar ; Schiefer Ferrari, Markus ; Wagner, Hans-Peter ; Zuschlag, Christoph (Hrsgg.): Untergangsszenarien : Apokalyptische Denkbilder in Literatur, Kunst und Wissenschaft. Berlin 2013, pp. 71-96

Zuschlag, Christoph (2013) Die stumme Sprache der Bilder. Zur Kunst von Daniel Odermatt. In: Daniel Odermatt - zueinander : Preisträger Nachwuchspreis ; Pfalzpreis für Malerei 2012 ; mpk Museum Pfalzgalerie Kaiserslautern, 30. Juni - 4. August 2013. Kaiserslautern 2013, o.S.

Zuschlag, Christoph (2013) Die theoretischen Diskurse über moderne Kunst in der Nachkriegszeit. In: Friedrich, Julia ; Prinzing, Andreas (Hrsgg.): "So fing man einfach an, ohne viele Worte" : Ausstellungswesen und Sammlungspolitik in den ersten Jahren nach dem Zweiten Weltkrieg. Berlin 2013, pp. 18-25

Zuschlag, Christoph (2013) Ein schwieriges Erbe. Über den Umgang mit Kunst aus der NS-Zeit. In: Lauter, Marlene (Hrsg.): Tradition & Propaganda : eine Bestandsaufnahme ; Kunst aus der Zeit des Nationalsozialismus in der Städtischen Sammlung Würzburg ; [diese Publikation erscheint zur gleichnamigen Ausstellung im Museum im Kulturspeicher Würzburg (28.2. bis 12.5.2013)]. Würzburg 2013, pp. 16-25

Zuschlag, Christoph (2013) "Es war seltsam, wie dieser eine Mann uns in Deutschland das Rückgrat stärkte". Will Grohmann und das Informel. In: Rudert, Konstanze (Hrsg.): Zwischen Intuition und Gewissheit : Will Grohmann und die Rezeption der Moderne in Deutschland und Europa 1918-1968. Dresden 2013, pp. 188-194

Zuschlag, Christoph (2013) "ein eisenbahnwaggon ausstellungsgut". Die Bauhaus-Wanderausstellung 1929/30 und ihre Mannheimer Station. In: "Als Bauhäusler sind wir Suchende" : Hannes Meyer (1889 - 1954); Beiträge zu seinem Leben und Wirken; zum 125. Geburtstag von Hannes Meyer 2014; in Erinnerung an Klaus-Jürgen Winkler (1944 - 2011). Bernau bei Berlin 2013, pp. 26-34 (Beiträge zur Bau- und Nutzungsgeschichte ; 7)

Conference Item

Straehle, Gerhard (2013) Welchen Zweck verfolgte der Naumburger Stifterzyklus? - Die Programmatik des Naumburger Stifterzyklus und die Hintergründe seiner Entstehung.

Review

Czyżewski, Krzysztof J. ; Walanus, Wojciech ; Walczak, Marek (2013) Kritische Bemerkungen zur Ausstellung Europa Jagellonica 1386-1572. Kunst und Kultur Mitteleuropas unter der Herrschaft der Jagiellonen (Kutná Hora - Warschau - Potsdam, 2012-2013). In: Biuletyn Historii Sztuki, 75 (2013), Nr. 3. pp. 539-554

Falkenhausen, Susanne von (2013) Fremde Vergangenheit, vertraute Utopie. Über "The Whole Earth. Kalifornien und das Verschwinden des Außen", Haus der Kulturen der Welt, Berlin. - [Rezension]. In: Texte zur Kunst, 23 (2013), Nr. 91. pp. 240-243

Heck, Kilian (2013) Der Betrachter ist nicht im Bilde: Ein neuer Blick auf Caspar David Friedrichs Malerei. - [Rezension]. In: Kunstchronik, 66 (2013), Nr. 7. pp. 349-355

Maj, Jacek (2013) Piękno i groza świata. In: Znak, Nr. 5 (696) (2013), pp. 110-111

Nova, Alessandro (2013) Sharon Gregory. Vasari and the Renaissance print. - [Rezension]. In: Renaissance quarterly, 66 (2013), Nr. 2. pp. 607-609

Petri, Grischka (2013) Vive la reproduction! Das kreative Potential der Kopie : Déjà -vu? Die Kunst der Wiederholung von Dürer bis Youtube. Staatliche Kunsthalle Karlsruhe, 21. April-5. August 2012. - [Rezension]. In: Kunstchronik, 66 (2013), pp. 75-81

Sauer, Martina (2013) John Michael Krois: Bildkörper und Körperschema. - [Rezension]. In: Sehepunkte : Rezensionsjournal für die Geschichtswissenschaften, 13 (2013), Nr. 4.

Sauer, Martina (2013) Siri Hustvedt: Mit dem Körper sehen: Was bedeutet es ein Kunstwerk zu betrachten? - [Rezension]. In: Sehepunkte : Rezensionsjournal für die Geschichtswissenschaften, 13 (2013), Nr. 1.

Tauber, Christine (2013) In Hessen nichts Neues: Klassizismus in Frankfurt am Main. In: Kunstchronik, 66 (2013), Nr. 7. pp. 338-343

Wolańska, Joanna (2013) "Sztuka morelowa"? O katalogu wystawy "Ars armeniaca: sztuka ormiańska ze zbiorów polskich i ukraińskich" w Muzeum Zamojskim w Zamościu (2010) - [Rezension]. In: Lehahayer. Czasopismo poświęcone dziejom Ormian polskich, 2 (2013), pp. 219-250

Zöllner, Frank (2013) A double Leonardo. On two exhibitions (and their catalogues) in London and Paris. - [Rezension]. In: Zeitschrift für Kunstgeschichte, 76 (2013), pp. 417-427

Other

Szekely, Gustav (2013) Erinnerungen an den Maler Otto Nowak (1874 – 1945).

This list was generated on Thu Apr 25 01:25:11 2024 CEST.