Directly to content
  1. Publishing |
  2. Search |
  3. Browse |
  4. Recent items rss |
  5. Open Access |
  6. Jur. Issues |
  7. DeutschClear Cookie - decide language by browser settings

Hochschullehre zwischen Varieties of Capitalism und internationaler Konvergenz (Online-Anhang)

Hoelscher, Michael

English Title: Higher Education Teaching between Varieties of Capitalism and International Convergence (Online-Appendix)

In: Rosenmund, Moritz and Leemann, Regula Julia and Imdorf, Christian and Gonon, Philipp (Hrsgg.): Change and reforms in educational systems and organizations. 2012 (Special Issue of the Swiss Journal of Sociology ; 39)

[img]
Preview
PDF, English Print-on-Demand-Kopie (epubli)
Download (108Kb) | Lizenz: Print on Demand

Citation of documents: Please do not cite the URL that is displayed in your browser location input, instead use the persistent URL or the URN below, as we can guarantee their long-time accessibility.

Abstract

Es handelt sich um einen ergänzenden Online-Anhang zur Publikation Michael Hoelscher: Hochschullehre zwischen Varieties of Capitalism und internationaler Konvergenz. Veröffentlicht in: Rosenmund, Moritz, Regula Julia Leemann, Christian Imdorf und Philipp Gonon (2013): Change and reforms in educational systems and organizations. Special Issue 2013 of the Swiss Journal of Sociology (39/2) Der Beitrag überprüft, ob sich nationale Unterschiede in der Hochschulbildung auf verschiedene Varieties of Capitalism zurückführen lassen. Ausgehend von neo-institutionalistischen Überlegungen und aktuellen Befunden wird zunächst konstatiert, dass globale Modelle zunehmend Einfluss auf nationale Hochschulsysteme entwickeln und zu Konvergenzprozessen führen. Die politische Diskussion betrachtet dies häufig als ökonomisch sinnvoll. Der Varieties of Capitalism-Ansatz legt hingegen nahe, dass sich Hochschulbildung international aufgrund von Komplementaritäten zwischen Wirtschafts- und Hochschulsystem klar unterscheiden sollte. Der Autor kann diese Komplementaritäten anhand einer empirischen Analyse der international vergleichenden REFLEX-Studie nachweisen. In einem letzten Abschnitt werden mögliche Konsequenzen aktueller Reformen vor diesem Hintergrund diskutiert.

Translation of abstract (English)

This is an online-appendix complementing the following publication: Michael Hoelscher: Hochschullehre zwischen Varieties of Capitalism und internationaler Konvergenz. Published in: Rosenmund, Moritz, Regula Julia Leemann, Christian Imdorf und Philipp Gonon (2013): Change and reforms in educational systems and organizations. Special Issue 2013 of the Swiss Journal of Sociology (39/2) The underlying hypothesis is that current higher education reforms threaten existing complementarities between national higher education systems and Varieties of Capitalism (VoC). The existing literature and neo-institutional considerations suggest that global models increasingly gain influence on national higher education teaching and induce processes of convergence. The VoC-approach, however, suggests that teaching and learning in higher education should differ cross-nationally, due to complementarities between HE systems and economic systems. The author documents the existence of such complementarities by re-analysing data of the internationally comparative REFLEX-study. A last part discusses possible consequences of current HE reforms in the light of these findings.

Item Type: Book Section
Editors: Rosenmund, Moritz and Leemann, Regula Julia and Imdorf, Christian and Gonon, Philipp
Title of Book: Change and reforms in educational systems and organizations
Series Name: Special Issue of the Swiss Journal of Sociology
Volume: 39
Number: 2
Date Deposited: 12. Oct 2012 12:32
Date: 2012
Faculties / Institutes: The Faculty of Economics and Social Studies > Institute of Sociology
Subjects: 300 Social sciences
Controlled Keywords: Politische Ökonomie, Hochschule, Internationaler Vergleich, Deutschland, Lehre
Uncontrolled Keywords: Spielarten des Kapitalismus , Hochschullehre , Reform , Neo-InstitutionalismusVarieties of Capitalism , Teaching in Higher Education , Reform , Neo-Institutionalism
About | FAQ | Contact | Imprint |
OA-LogoLogo der Open-Archives-Initiative