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Basic cognitive processes of intelligence

Frischkorn, Gidon T.

German Title: Grundlegende Kognitive Prozesse der Intelligenz

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Download (5MB) | Lizenz: Creative Commons LizenzvertragBasic cognitive processes of intelligence by Frischkorn, Gidon T. underlies the terms of Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0

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Abstract

This thesis discusses important issues concerning the basic cognitive processes of intelligence. In recent empirical research on individual differences on cognitive abilities, several cognitive processes have been related to intelligence. Specifically, the capacity of working memory, processing speed or executive function (i.e. attention regulation mechanisms) have been identified as important cognitive correlates of intelligence. Within this thesis, I discuss how cognitive models as measurement tools for theoretically sound indicators of these cognitive processes may enrich research on the basic cognitive processes of intelligence. In addition, I provide an example how to establish that parameters from cognitive models poses trait like properties and thus qualify as adequate predictors of intelligence. Furthermore, I present a new methodological approach for analyzing the worst performance rule, an important phenomenon in intelligence research that has been linked to processing speed and attention regulation. And finally, I present results from an empirical study that aimed to bridge the gap between working memory capacity, processing speed, and executive functions as important predictors of intelligence. All in all, this work summarizes the core aspects of process oriented research on intelligence and outlines how future research may provide more comprehensive results identifying specific process parameters that underlie individual differences in our cognitive abilities.

Translation of abstract (German)

In der vorliegenden Doktorarbeit werden wichtige Fragen zu den grundlegenden kognitiven Prozessen der Intelligenz behandelt. In der jüngsten empirischen Forschung zu individuellen Unterschieden in der kognitiven Leistungsfähigkeit wurden verschiedene kognitive Prozesse mit Intelligenz in Verbindung gebracht. Insbesondere wurden die Kapazität des Arbeitsgedächtnisses, der Verarbeitungsgeschwindigkeit oder von Exekutiven Funktionen (d.h. Aufmerksamkeitsregulationsmechanismen) als wichtige kognitive Korrelate von Intelligenz identifiziert. In dieser Arbeit diskutiere ich, wie kognitive Modelle als Messinstrumente für theoretisch fundierte Indikatoren dieser kognitiven Prozesse die Erforschung der grundlegenden kognitiven Prozesse der Intelligenz bereichern können. Außerdem gebe ich ein Beispiel, wie man feststellen kann, dass Parameter kognitiver Modellen Trait-Eigenschaften aufweisen und somit als adäquate Prädiktoren für Intelligenz verwendet werden können. Darüber hinaus präsentiere ich einen neuen methodischen Ansatz zur Analyse der Worst Performance Rule, einem wichtigen Phänomen in der Intelligenzforschung, das mit der Verarbeitungsgeschwindigkeit und der Aufmerksamkeitsregulierung verknüpft ist. Abschließend stelle ich Ergebnisse einer empirischen Studie vor, die darauf abzielte, die Lücke zwischen Arbeitsgedächtniskapazität, Verarbeitungsgeschwindigkeit und Exekutiven Funktionen als wichtige Prädiktoren für Intelligenz zu schließen. Alles in allem fasst diese Doktorarbeit die Kernaspekte der prozessorientierten Forschung im Bereich der Intelligenz zusammen und skizziert, wie zukünftige Forschung umfassendere Ergebnisse liefern kann und spezifische Prozessparameter identifiziert, die individuellen Unterschieden in unseren kognitiven Fähigkeiten zugrunde liegen.

Item Type: Dissertation
Supervisor: Hagemann, Prof. Dr. Dirk
Date of thesis defense: 8 March 2019
Date Deposited: 22 Mar 2019 12:57
Date: 2019
Faculties / Institutes: The Faculty of Behavioural and Cultural Studies > Institute of Psychology
Subjects: 150 Psychology
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