Directly to content
  1. Publishing |
  2. Search |
  3. Browse |
  4. Recent items rss |
  5. Open Access |
  6. Jur. Issues |
  7. DeutschClear Cookie - decide language by browser settings

Pädagogische Kompetenz angesichts subjektiver Belastungsmerkmale von angehenden Lehrerinnen und Lehrern an Hauptschulen

Anderson, Sylvia

English Title: Pedagocial competence in view of subjective load characteristics of beginning teachers at german 'Hauptschulen'

[thumbnail of dis.pdf]
Preview
PDF, German
Download (2MB) | Terms of use

Citation of documents: Please do not cite the URL that is displayed in your browser location input, instead use the DOI, URN or the persistent URL below, as we can guarantee their long-time accessibility.

Abstract

Die unvermuteten personalen Herausforderungen, mit denen der Hauptschullehrer beim Eintritt in den Schuldienst konfrontiert wird, verursachen einen signifikanten Einbruch seines pädagogischen Selbstvertrauens, welcher Gefahr läuft, sich infolge psychosozialer Wechselwirkungen weiter zu vertiefen. Der von Müller-Fohrbrodt 1978 festgestellte 'Praxisschock' junger Lehrer, welcher durch Einstellungsrevisionen neutralisiert werden konnte, hätte sich damit zu einem langwierigen psychischen oder psychosomatischen Erkrankungsprozess, einem 'Praxistrauma' verwandelt.

Translation of abstract (English)

The unexpected personal challenges, with which the Hauptschul-teacher is confronted with the entrance into the school service, cause a significant break-down of its educational self-assurance, which could get deeper due to psychosocial reciprocal effects. The 'practice shock' of young teachers, who could be neutralized by attitude revisions, would have transformed thereby to a lengthy psychological or psychosomatical illness process, a 'practice trauma'.

Document type: Dissertation
Supervisor: Boenicke, Prof. Dr. Rosemarie
Date of thesis defense: 19 July 2002
Date Deposited: 02 Aug 2002 00:00
Date: 2002
Faculties / Institutes: The Faculty of Behavioural and Cultural Studies > Institut für Bildungswissenschaft
DDC-classification: 300 Social sciences
Controlled Keywords: Lehrer, Hauptschule, Psychosoziale Belastung, Schulpädagogik, Pädagogische Fähigkeit
Uncontrolled Keywords: Teacher , Psychosocial load , School , Pedagogics , Competence
About | FAQ | Contact | Imprint |
OA-LogoDINI certificate 2013Logo der Open-Archives-Initiative