Directly to content
  1. Publishing |
  2. Search |
  3. Browse |
  4. Recent items rss |
  5. Open Access |
  6. Jur. Issues |
  7. DeutschClear Cookie - decide language by browser settings

Klimawandel: Internationaler Emissionshandel nach den Regeln des Kyoto-Protokolls

Pletsch, Michael W.

English Title: International Emissions Trading under the Kyoto Protocol

[thumbnail of Vorlesung_Dr._M.W.PLETSCH_ueber_Internationalen_Emissionshandel.pdf]
Preview
PDF, German
Download (69kB) | Terms of use

[thumbnail of Vorlesung_Dr._PLETSCH_220104_ppt_Praes.pdf]
Preview
PDF, German
Download (155kB) | Terms of use

Citation of documents: Please do not cite the URL that is displayed in your browser location input, instead use the DOI, URN or the persistent URL below, as we can guarantee their long-time accessibility.

Abstract

Die völkerrechtliche Vorlesung „ Internationaler Emissionshandel nach den Regeln des Kyoto- Protokolls“ - begleitet von einer Power Point Präsentation -stellt die These auf und führt den Nachweis, dass für den ab 01.Januar 2005 vorgesehenen Europäischen Emissionshandel sich ein faktisches völkerrechtlich verbindliches Normengefüge des Kyoto Protokolls von 1997 entwickelt hat, obwohl das Protokoll selbst im Januar 2004 noch nicht in Kraft getreten ist. Die Vorlesung fand auf Einladung im Bundesministerium für Wirtschaft und Arbeit am 22. Januar 2004 in Berlin statt, vor dem Deutsch-Bulgarischen Kooperationsrat, Arbeitsgruppe „ Energie“. Der Verfasser führt zur Sach-und Rechtslage aus: Insbesondere die sich häufenden und in ihrer Intensität weltweit zunehmenden Flutkatastrophen und wiederkehrenden tropischen Wirbelstürme hatten in der Europäischen Union und auf der Ebene ihrer Mitgliedstaaten die gesetzgeberischen Bemühungen um geeignete Vorsorgemaßnahmen im Klimaschutz weiter vorangetrieben, auch wenn das am 11. Dezember 1997 von der EU und ihren Mitgliedstaaten unterzeichnete Protokoll von Kyoto bislang noch nicht in Kraft getreten war -wegen der unentschlossenen Haltung des russischen Parlaments, der Ratifizierung des Protokolls zuzustimmen oder nicht. Vorgestellt werden die zentralen völkerrechtlich verbindlichen Rahmenvorschriften des Kyoto-Protokolls für die Schaffung und Funktion des internationalen Emissionshandels vor.Die Bedeutung, welche die völkerrechtli- chen Verpflichtungen aus dem Kyoto-Protokoll als rechtlich verbindlicher Rahmen für unternehmerische Entscheidungen in Rechtssicherheit und Planungssicherheit haben.Unschädlich für die Rechtssicherheit unternehmerischer Entscheidungen im Rahmen des kommenden europäischen Emissionshandelssystems sei, dass das Protokoll im Januar 2004 noch nicht in Kraft ist und es auch noch offen bleiben müsse, ob und wann das russische Parlament das Protokoll ratifizieren werde. Denn das EU-Richtlinienrecht habe sich der Regeln des Kyoto-Protokolls angenommen, indem das EU-Richtlinienrecht für den Raum der Europäischen Union ein Emissionshandelssystem nach Maßgabe des Kyoto-Protokolls verbindlich regele. Dargestellt werden die Funktionsweise des internationalen Emissionshandels sowie offene praktische Fragen von Bedeutung für einen funktionierenden internationalen Markt für den Handel mit Emissionsrechten. Beleuchtet wird die preispolitische Auswirkung, welche die im Januar 2004 noch ausstehende strategische Entscheidung Russlands auf den Weltmarkt der Emissionsrechte haben kann, wie Russland seine Emissionsrechte auf dem Markt einzusetzen gedenkt. Das Referat würdigt auch die bereits im Januar 2004 sich abzeichnende internationale Kritik am Kyoto-Protokoll und begrüsst, dass das Kyoto-Protokoll grundsätzlich nicht verworfen, sondern weiterhin für notwendig gehalten wird im Kampf gegen eine weitere Verschärfung des Klimawandels: das Protokoll bleibe zu ergänzen durch zusätzliche technische Vorsorgemaßnahmen auf nationaler Ebene in Weltregionen mit besonderem Gefährdungspotential exponierter Lagen von Küstenregionen wie z.B. in Bangladesh oder im gesamten karibischen Raum ,im Golf von Mexiko, an der Südküste der Vereinigten Staaten. Die Vorlesung erläutert schliesslich die flexiblen Instrumente des Kyoto-Protokolls, die für Unternehmen aus westlichen Industrieländern Bedeutung haben, die ihre Marktchancen mithilfe dieser Instrumente nutzen können: Sie können mithilfe sog. Joint Implementation Projekte Modernisierungsinvestitionen vornehmen. Gemeinsam mit Unternehmen der Energiewirtschaft in Ländern des Übergangs zur Marktwirtschaft in Mittel-, Ost-und Südosteuropa können Unternehmen aus Industrieländern Projekte zur Verbesserung der Energieeffizienz in Produktion, Verteilung und Verbrauch verwirklichen. Für die erzielte Verringerung von Emissionen erwerben investierende Unternehmen entsprechend anrechenbare Mengen von Gutschriften für Emissionsrechte. Diese aus Joint Implementation Projekten erzielten Gutschriften können investierende Unternehmen entweder für ihre eigene jährliche Emissionsbilanz verwenden oder aber mit dem Verkauf von überschüssigen Emissionsrechten die finanzielle Liquidität ihres Unternehmens verbessern . In der Praxis maßgebliche Investitionsbereiche werden angeführt.

Translation of abstract (English)

The document contains the text of a lecture held in the Federal Ministry of Economics and Labour in Berlin on the 22nd of January 2004, in the presence of the bilateral Intergovernmental Council of German-Bulgarian Cooperation, Working-Group “ Energy”. The lecture is titled “ Internationaler Emissionshandel nach den Regeln des Kyoto-Protokolls “ ( “ International Emissions Trading under the Kyoto-Protocol “. The presentation is reviewing the legally binding Kyoto rules on the guiding principles, aims and instruments companies have to apply within the European Union´s emissions trading scheme scheduled to start on January 1st, 2005. The Kyoto Emissions Trading Scheme continues to be the legally binding scheme for emissions trading in Europe even though the Protocol has not yet entered into force(in January 2004) due to the uncertainties about the position the Russian Parliament would take about the ratification of the Protocol. The Protocol´s legally binding effect on the European Union´s legal system by inducing European Union´s legislation on emissions trading is due to the fact that the European Union´s Directive on Establishing the European Emissions Trading Scheme is aiming at reducing the overall emissions within the European Union in line with the European Union´s commitments under the Kyoto Protocol´s principles and goals which had been signed and ratified by the European Union and the EU´s Member States. In January 2004, one and a half years since the devastating river Oder and river Elbe floods, the lecture is recalling the global dimension of continously worsening climate effects , worsening in terms of shorter intervals and worsening in terms of devastating powers of floods and hurricanes. Those devastating climate effects required, as the lecture recalls , that protective measures were taken at the international level. Since the International Panel on Climate Change – IPCC- followed by the United Nations Conference on Environment and Development (UNCED) held at Rio de Janeiro in 1992, efforts have been made to devise instruments for cross-border cooperation enabling national commitments to the reduction of green- house gas emissions to be met. The UN Framework Convention on Climate Change (UNFCCC) developed in Rio de Janeiro is the first international treaty defining climate change as a serious problem and calling on the international community to take action. The Kyoto Protocol was adopted in 1997 by the 3rd Conference of the Parties to the UNFCCC. In this protocol, which is the first legally binding international treaty, industrial nations, including the European Union and the EU´s Member States , have given their signature to undertake to reduce their overall emissions of the most critical greenhouse gases in the period from 2008 to 2012 to at least 5 % below the 1990 level. The Kyoto Protocol envisages three instruments which give the parties flexibi- lity in reaching their reduction targets: emission trading, joint implementation and a clean development mechanism.They are meant to help industrial countries partly to meet their reduction commitments abroad.The "joint implementation" strategys aim is to develop proce - dures for reducing greenhouse gases where they are most cost effective. Ecological Cooperation between gaz and electricity producing companies located in Eastern Europe , South Eastern Europe and German companies . e.g. Ruhrgas AG and/or Siemens AG of Germany have signed or are planning further cooperation agreements aimed at extending their cooperation in the scientific and technical fields to cross-border climate protection enabling companies to realise the carbon dioxide emission savings potential. And investment companies helping to reduce greenhouse gases (CO2) may benefit from their respective emission savings credit points to improve their own emissions balance sheet or to sell the emission credits thus improving their own cash flow balance. The lecture, nevertheless , demonstrates that the Kyoto Protocol´s successful performance will depend on stable market prices for emission certificates. Referring to the uncertainties of the Russian market strategy how to deal with the Russian surplus of emission rights called “ hot air “, the lecture demonstrates the impact this situation has on the development of world market prices of emissions certificates. Supposed Russia would not show a market oriented competition behaviour this would move the emission allowances´ prices down to zero and thus increasing the overall amount of greenhouse gas emissions and reducing the amount of emission reductions. This would have an devastating effect on the well functioning of the emissions trading scheme and thus destroy the Kyoto mechanism and the companies´ trust in the ecological and economic benefit of this instrument. And the World Climate would suffer even more. The lecture, actually, discusses growing critical views launched by the British House of Lords, doubting the Kyoto Protocol´s cost and benefit efficiency to tackle with the world climate situation and calling upon the Governments to implement protective measures to strengthen coastal areas against floods, hurricanes and other tropical cyclones. The lecture appreciates that these critical views do not totally reject the Kyoto Protocol´s basic approach, goals and instruments, but want these protective measures to be a measurable cost and benefit added value to the overall climate protection measures undertaken under the Kyoto Protocol.

Document type: Article
Date Deposited: 01 Sep 2005 07:17
Date: 2004
Faculties / Institutes: Juristische Fakultät > Dekanat der Juristischen Fakultät
DDC-classification: 340 Law
Controlled Keywords: Klimaänderung, Kyoto-Protokoll, Klimakonvention, Europäische Union, Europäische Union / Emissionshandelsrichtlinie
Uncontrolled Keywords: Emissionshandel , Zuteilung von CO2-Emissionsrechten , CO2- Zertifikate Marktpreise , Russlands Hot Air Strategie , PlanungssicherheitInternational law on Climate Change , United Nations Conference on Climate Change , International Emissions Trading , national allowances world market
About | FAQ | Contact | Imprint |
OA-LogoDINI certificate 2013Logo der Open-Archives-Initiative