Preview |
PDF, English
Download (1MB) | Lizenz: Creative Commons Attribution - ShareAlike 4.0 |
Abstract
Die hyperbolische Kehrseite des gegenwärtig auf Intensität, Variation und kontinuierliche Veränderung angelegten Lebens ist die Erschöpfung. Der Essay untersucht die kulturelle Verhandlung eines sich in ein Negativ verkehrt habenden Paradigmas und dessen ästhetische Erscheinungsformen in der zeitgenössischen Performance und in Bezug auf einen sozial- und kunsthistorischen Kontext. Im Zentrum stehen dabei Polytechnic (1999) der Künstlerin Georgia Sagri und Sex (2019) der Künstlerin Anne Imhof – in beiden tritt die Erschöpfung als reziproke Verbindung von Auflösung und Widerstand, Bewegung und Stillstand hervor.
Translation of abstract (English)
The hyperbolic reverse of the contemporary life driven by intensity, variation and perpetual change is exhaustion. This essay explores the cultural negotiation of a paradigm inverted into a negative and its aesthetic manifestations in contemporary performance and in relation to a social and art historical context. It focuses on Polytechnic (1999) by artist Georgia Sagri and Sex (2019) by artist Anne Imhof – in both exhaustion arises as a reciprocal connection between dissolution and resistance, movement and stasis.
Document type: | Article |
---|---|
Date: | 2023 |
Version: | Primary publication |
Date Deposited: | 21 Dec 2023 10:59 |
Faculties / Institutes: | Research Project, Working Group > Individuals |
DDC-classification: | Arts |
Controlled Keywords: | Sagrē, Geōrgia, Imhof, Anne, Erschöpfung <Motiv>, Intensität <Motiv>, Performance <Künste> |
Subject (classification): | Artists, Architects Iconography Aesthetics, Art History |
Countries/Regions: | Germany, Switzerland, Austria Other Countries |
Collection: | Curatorial Studies – Statements: Goethe-Universität Frankfurt und Hochschule für Bildende Künste–Städelschule in Kooperation mit der Hochschule für Gestaltung Offenbach und Frankfurter Museen |