eprintid: 711 rev_number: 4 eprint_status: archive userid: 2 dir: disk0/00/00/07/11 datestamp: 2010-01-04 09:48:48 lastmod: 2013-11-06 10:26:34 status_changed: 2010-04-07 13:16:22 type: bookPart metadata_visibility: show creators_name: Schich, Maximilian creators_name: Lehmann, Sune creators_name: Park, Juyong title: Dissecting the canon: visual subject co-popularity networks in art research ispublished: pub subjects: 700 divisions: 9 keywords: Ko-Popularität , Netzwerkforschung , visual tail , Bildmatrix , antike Monumente , Renaissancedokumentecanon , popularity , co-popularity , complex networks , visual tail , image matrix , ancient monuments , Renaissance documents cterms_swd: Kanon cterms_swd: Popularität cterms_swd: Kunstgeschichte cterms_swd: Archäologie cterms_swd: Klassische Archäologie cterms_swd: Netzwerk cterms_swd: Census abstract: Eine wichtige Frage in den Kunstwissenschaften betrifft die Definition oder Entstehung des Kanon, d.h. der Menge wichtigster Objekte, die jeder in einem bestimmten Gebiet kennt oder vermeintlich kennen sollte - etwa Da Vincis Mona Lisa und Botticellis Venus in der Malerei oder das Kolosseum und das Pantheon in der Architektur. Im vorliegenden Beitrag zeigen wir, dass ein Kanon den herausragendsten Objekten einer äußerst heterogenen Verteilung von Popularität entspricht. Desweiteren zeigen wir, dass die globale Verteilung von Popularität beliebig in Unterverteilungen mit entsprechenden Unterkanones zerteilt werden kann. Als Folge lässt sich die Untersuchung des Kanons auf die Ko-Popularität visueller Gegenstände im Allgemeinen erweitern, egal ob diese Gegenstände zum Kopf oder zum Schweif der Popularitätsverteilung gehören. abstract_translated_text: An important question in art history and archaeology is the definition or emergence of canon, i.e. the set of most important objects, which everybody knows or supposedly should know in a given area – such as Da Vinci’s Mona Lisa and Botticelli‘s Venus in painting, or the Colosseum and the Pantheon in architecture. In this paper we show that canons are identical with the most popular items over a distribution of popularity, which happens to be highly heterogeneous. Furthermore we show that the global distribution of popularity can be dissected into sub-distributions with respective sub-canons. As a consequence we can explore the meaning of canon by looking at the co-popularity of visual objects in general, no matter if the objects belong to the head or the tail of the popularity distribution. abstract_translated_lang: eng date: 2008 date_type: published id_scheme: DOI id_number: 10.11588/artdok.00000711 ppn_swb: 617329397 own_urn: urn:nbn:de:bsz:16-artdok-7111 language: eng bibsort: SCHICHMAXIDISSECTING2008 full_text_status: public place_of_pub: Jerusalem book_title: Dissecting the Canon: Visual Subject Co-Popularity Networks in Art Research. 5th European Conference on Complex Systems, Jerusalem (online material), September 3, 2008 editors_name: Schich, Maximilian editors_name: Lehmann, Sune editors_name: Park, Juyong oa_type: green title_lat: Dissecting the canon: visual subject co-popularity networks in art research themen: T20 citation: Schich, Maximilian ; Lehmann, Sune ; Park, Juyong (2008) Dissecting the canon: visual subject co-popularity networks in art research. In: Schich, Maximilian ; Lehmann, Sune ; Park, Juyong (Hrsgg.): Dissecting the Canon: Visual Subject Co-Popularity Networks in Art Research. 5th European Conference on Complex Systems, Jerusalem (online material), September 3, 2008. Jerusalem 2008 document_url: https://archiv.ub.uni-heidelberg.de/artdok/711/1/Schich_et_al_Dissecting_the_Canon_2008.pdf