eprintid: 9429 rev_number: 20 eprint_status: archive userid: 24 dir: disk0/00/00/94/29 datestamp: 2025-02-11 09:23:09 lastmod: 2025-02-12 15:53:28 status_changed: 2025-02-11 09:23:09 type: bookPart metadata_visibility: show creators_name: Zöllner, Frank title: Kunst als Sinnstiftung? Revolutionen in der Malerei der DDR unter besonderer Berücksichtigung der Gemälde Bernhard Heisigs zur Pariser Kommune subjects: ddc-750 divisions: i-9 cterms_swd: Heisig, Bernhard cterms_swd: Deutschland cterms_swd: Sozialismus cterms_swd: Revolution cterms_swd: Pariser Kommune abstract: The article gives a brief overview of the depiction of upheavals and revolutions in GDR painting and then turns to the Leipzig painter Bernhard Heisig, who frequently depicted the subject of the Paris Commune. Here, the focus is on the extent to which Heisig conformed to the demands of his patrons in his works and the extent to which he took his cue from documentary photography of the 19th century. Finally, the essay also draws a comparison with West German art and questions its function in creating meaning in contemporary art in the GDR. date: 2020 id_scheme: DOI id_number: 10.11588/artdok.00009429 schriftenreihe_cluster_id: sr-2 schriftenreihe_order: 62 ppn_swb: 191714122X own_urn: urn:nbn:de:bsz:16-artdok-94292 language: ger bibsort: ZOLLNERFRAKUNSTALSSI2020 full_text_status: public series: Abhandlungen der Sächsischen Akademie der Wissenschaften zu Leipzig, Philologisch-historische Klasse volume: 85, Heft 1 place_of_pub: Leipzig pagerange: 119-137 book_title: Krieg und Revolution : 1917 als (Ein-)Bruch der Moderne ; Tagung der Strukturbezogenen Kommission Kunstgeschichte, Literatur- und Musikwissenschaft vom 16. bis 18. November 2017 editors_name: Enßlin, Wolfram editors_name: Krummacher, Christoph themen: T25 themen: T14 title_lat: Kunst als Sinnstiftung? Revolutionen in der Malerei der DDR unter besonderer Berucksichtigung der Gemalde Bernhard Heisigs zur Pariser Kommune oa_type: green laender: LDe citation: Zöllner, Frank (2020) Kunst als Sinnstiftung? Revolutionen in der Malerei der DDR unter besonderer Berücksichtigung der Gemälde Bernhard Heisigs zur Pariser Kommune. In: Enßlin, Wolfram ; Krummacher, Christoph (Hrsgg.): Krieg und Revolution : 1917 als (Ein-)Bruch der Moderne ; Tagung der Strukturbezogenen Kommission Kunstgeschichte, Literatur- und Musikwissenschaft vom 16. bis 18. November 2017. Leipzig 2020, pp. 119-137 (Abhandlungen der Sächsischen Akademie der Wissenschaften zu Leipzig, Philologisch-historische Klasse ; 85, Heft 1) document_url: https://archiv.ub.uni-heidelberg.de/artdok/9429/1/Zoellner_Kunst_als_Sinnstiftung_Revolutionen_in_der_Malerei_der_DDR_2020.pdf