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Abstract
The ‘Shaft Grave Phenomenon’ is often seen as a straightforward development caused by increased access to precious (‘prestige’) items. It shall be argued here that it rather mirrors a gradual transformation of the self-identity of the mainland élites. The Shaft Grave chiefs strongly took over symbols from Crete, where the palatial élite had a strong religious connotation. This points to the conclusion that the mainland élite tried to establish a more sophisticated system of religious control, unlike the individual and personal cult visible in the MH burials. They realized the potential institutionalized religious authority had as a means of domination, connected with complex and standardised systems of representation, centralization and administration of cult, and tried to introduce this idea to the mainland. However, the symbols had to be modified and translated into a language mainland people would understand, and placed in contexts traditionally used as arenas of social display. These contexts were different from the ones the symbols originally were associated with, since on the MH mainland the grave (as opposed to the Minoan palace) was the place where transcendental ideas were articulated through material actions and expressions.
Translation of abstract (German)
Das ‘Schachtgräberphänomen’ wird oft als ein Prozess begriffen, der durch verstärkten Zugang zu Prestigeobjekten verursacht wurde. In dieser Arbeit soll gezeigt werden, dass es sich eher um das Ergebnis einer graduellen Veränderung des Selbstverständnisses der festländischen Eliten handelt. Die Schachtgräberleute übernahmen ihre Symbole aus Kreta, wo die Elite eine stark religiöse Komponente besaß. Das legt nahe, dass die festländische Führungsschicht ein ausgeklügelteres System religiöser Dominanz zu etablieren versuchte, nicht länger nur basierend auf diffusen magischen Ideen. Man erkannte das Potential einer institutionalisierten religiösen Autorität als Mittel der Herrschaft, verbunden mit komplexen und vereinheitlichten Systemen von Repräsentation, Zentralisation, und Kultadministration. Dieses System versuchte man auf das Festland zu übertragen, nicht ohne allerdings die Symbole verändern und in die Sprache des Festlands zu übersetzen. Dies geschah, indem man sie in einen Kontext einband, in denen traditionell sozialer Status gezeigt wurde. Dieser Kontext unterschied sich aber von dem, in dem die Symbole ursprünglich angesiedelt waren, da im Mittelhelladikum Gräber der Fokus des Ausdrucks transzendentaler Ideen waren.
Document type: | Article |
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Date: | 2008 |
Contributors: | Contribution Name Editor UNSPECIFIED |
Version: | Primary publication |
Date Deposited: | 19 May 2008 17:13 |
Faculties / Institutes: | Research Project, Working Group > Individuals |
DDC-classification: | Griechenland (Altertum) |
Subject (Propylaeum): | Classical Archaeology |
Controlled Keywords: | Ägäische Kultur, Schachtgrab, Ideologie, Symbol, Elite, Selbstdarstellung |
Uncontrolled Keywords: | Ägäische BronzezeitAegean Bronze Age, shaftgrave , symbol, élite |
Subject (classification): | History of the ancient world to ca. 499 Copper- and Bronze Age |
Countries/Regions: | Greece (Antiquity) |