Directly to content
  1. Publishing |
  2. Search |
  3. Browse |
  4. Recent items rss |
  5. Open Access |
  6. Jur. Issues |
  7. DeutschClear Cookie - decide language by browser settings

Der Stein trügt : die Imitation von Skulpturen in der niederländischen Tafelmalerei im Kontext bildtheoretischer Auseinandersetzungen des frühen 15. Jahrhunderts

Itzel, Constanze

English Title: Imitated sculptures in early Netherlandish painting in the light of the 15th-century iconoclastic controversy

[thumbnail of Der_Stein_truegt.pdf]
Preview
PDF, German
Download (1MB) | Terms of use

Citation of documents: Please do not cite the URL that is displayed in your browser location input, instead use the DOI, URN or the persistent URL below, as we can guarantee their long-time accessibility.

Abstract

Zahlreiche niederländische Retabel des 15. Jahrhunderts präsentieren kunstvolle Imitationen steinerner Nischenfiguren. Die ältesten erhaltenen Tafeln mit diesem Bildmotiv werden den Tournaiser, Genter und Brüsseler Werkstätten der berühmten Maler Robert Campin, Jan van Eyck und Rogier van der Weyden zugeschrieben. Obwohl die Skulpturenimitationen im Rahmen der Grisaille-Forschung schon viel Beachtung gefunden haben, konnten ihre Bedeutung und Funktion bisher nicht eindeutig geklärt werden. Die Arbeit analysiert das Bildmotiv im Licht der theologischen Bilddebatte, die im frühen 15. Jahrhundert mit neuer Intensität geführt wurde. In einem ersten Hauptteil werden Verbreitung und Aktualität des Bilderstreites für die südlichen Niederlande nachgewiesen. Im zweiten Teil werden die wichtigsten bildtheoretischen Topoi erläutert und zur niederländischen Kunst in Beziehung gesetzt. Die Untersuchung kommt zu dem Schluss, dass der neue Bildtypus entwickelt wurde, um eine korrekte Bildrezeption zu begünstigen und der Gefahr von Idolatrie vorzubeugen.

Translation of abstract (English)

Various Netherlandish 15th-century altarpieces present deceiving imitations of stone sculptures. The oldest known examples are attributed to the Tournai, Ghent and Brussels workshops of the famous painters Robert Campin, Jan van Eyck and Rogier van der Weyden. Although much research has been carried out on the subject, the question of the meaning and function of the imitated sculptures has not been definitively resolved. The thesis examines the imitated sculptures in the light of the 15th-century debate about the legitimation and the making of religious images. The first part of the study shows that the iconoclastic controversy was widespread and popular in the southern Netherlands of the early 15th century. The second part looks at the main topics of the dispute and examines to what extent they can contribute to a better understanding of the netherlandish art of that time period. The author arrives at the conclusion that the imitated sculptures were invented in order to facilitate the correct use of images, and to prevent idolatry.

Document type: Dissertation
Supervisor: Saurma, Prof. Dr. Lieselotte E.
Date of thesis defense: 28 July 2004
Date Deposited: 15 Aug 2005 13:12
Date: 2003
Faculties / Institutes: Philosophische Fakultät > Kunsthistorisches Institut
Service facilities > Art History (special subject collection)
DDC-classification: 750 Painting and paintings
Controlled Keywords: Grisaille, Niederlande / Malerei / Geschichte 1400-1600, Nachahmung, Plastik, Bilderstreit, Hussiten, Lollarden, Tournai, Eyck, Jan van, Camp
Uncontrolled Keywords: Imitation , Sculpture , Early Netherlandish Painting , Iconoclastic Controversy , Hussites , Idolatry
About | FAQ | Contact | Imprint |
OA-LogoDINI certificate 2013Logo der Open-Archives-Initiative