eprintid: 10577 rev_number: 6 eprint_status: archive userid: 1 dir: disk0/00/01/05/77 datestamp: 2010-04-20 10:33:31 lastmod: 2014-04-03 21:54:33 status_changed: 2012-08-15 08:53:21 type: doctoralThesis metadata_visibility: show creators_name: Ohnesorge, Axel title: Die Selbstsorge des demokratischen Individuums - Eine Untersuchung von John Deweys Pädagogik anhand Michel Foucaults Problematisierung der ethischen Subjektivierung title_en: The self-care of the demokratic individual - An inquiry of John Deweys´ pedagogy on the basis of Michel Foucaults´ problematization of the ethical subjectivization ispublished: pub subjects: ddc-370 divisions: i-100400 adv_faculty: af-10 keywords: Foucault , DeweyFoucault , Dewey cterms_swd: Dewey, John cterms_swd: Foucault, Michel cterms_swd: Demokratie cterms_swd: Demokratische Erziehung cterms_swd: Dewey, John / Art as experience cterms_swd: Ethik cterms_swd: Praktische Ethik abstract: Ausgehend von Michel Foucaults Problematisierung der Selbstsorge wird in dieser Arbeit John Deweys Entwurf einer demokratischen Schulgemeinschaft unter dem Aspekt der ethischen Subjektivierung untersucht. Dabei zeigt sich John Deweys Pädagogik als Vermittlung einer demokratischen Selbstsorge, die darauf abzielt, die Individuen zu wahrheitsfähigen Subjekten zu erziehen. Auf dieser Grundlage wird die Vermittlung der demokratischen Selbstsorge dem Individualisierungsprozess in der traditionellen Schulpraxis gegenübergestellt werden. abstract_translated_text: This work analyzes John Dewey's concept of a democratic school community under the aspect of ethic subjectivization on the basis of Michel Foucaults problematization of self-care. In doing so John Dewey's pedagogy is understood as an agent for the acquisition of democratic self-care, which implies the ability of an individual to speak truthfully (parrhesia). On this basis the attainment of democratic self-care is being discussed as opposed to the process of individuation in traditional school practice. abstract_translated_lang: eng date: 2009 date_type: published id_scheme: DOI id_number: 10.11588/heidok.00010577 ppn_swb: 625118367 own_urn: urn:nbn:de:bsz:16-opus-105772 date_accepted: 2009-12-18 advisor: HASH(0x55fc36d14fd0) language: ger bibsort: OHNESORGEADIESELBSTS2009 full_text_status: public citation: Ohnesorge, Axel (2009) Die Selbstsorge des demokratischen Individuums - Eine Untersuchung von John Deweys Pädagogik anhand Michel Foucaults Problematisierung der ethischen Subjektivierung. [Dissertation] document_url: https://archiv.ub.uni-heidelberg.de/volltextserver/10577/1/Doktorarbeit_Veroeffentlichung.pdf