eprintid: 33703 rev_number: 13 eprint_status: archive userid: 7514 dir: disk0/00/03/37/03 datestamp: 2023-08-15 11:41:26 lastmod: 2023-08-24 09:50:19 status_changed: 2023-08-15 11:41:26 type: doctoralThesis metadata_visibility: show creators_name: Graf, Alexander C. title: Theorie und Empirie der Politik städtischer Schienenverkehrssysteme aus der Perspektive der vergleichenden Staatstätigkeitsforschung title_en: Theoretical and empirical aspects of the politics of urban rail systems from the perspective of comparative public policy research subjects: ddc-320 divisions: i-180500 adv_faculty: af-18 keywords: Verkehrspolitik, Kommunalpolitik, Vergleichende politische Wissenschaft, Untergrundbahn, U-Bahn, Metro, Subway, Stadtbahn, Light Rail, Straßenbahn, Tram, Staatstätigkeit, ÖPNV, Public Transport, urban rail cterms_swd: Verkehrspolitik cterms_swd: Kommunalpolitik cterms_swd: Vergleichende politische Wissenschaft cterms_swd: Untergrundbahn cterms_swd: Stadtbahn cterms_swd: Straßenbahn cterms_swd: Staatstätigkeit abstract: Die vorliegende Arbeit untersucht als weitgehende politikwissenschaftliche Neulanderkundung die zwei großen Themenwelten von Theorie und Empirie der Politik städtischer Schienenverkehrssysteme (als politisch-gesellschaftliche Entscheidungsfindung zwischen verschiedenen technisch geprägten Policyoptionen) innerhalb des analytischen Rahmens der Heidelberger Schule der vergleichenden Staatstätigkeitsforschung unter umfassender Einbeziehung und Auswertung zahlreicher gedruckter Primär- und Sekundärquellen. Die Hauptannahme, dass genuin politische Faktoren die große Heterogenität sowie Stabilität und Wandel in diesem Sektor passgenauer erklären können als ingenieurstechnische und verkehrsplanerische Zugänge wird in drei analytischen Dimensionen (Institutionen und Organisationsformen, Akteure und Prozesse sowie Leitbilder, Ziele und Narrative) mit einem entsprechendem Hypothesengerüst auf vier bundesdeutsche Großstädte und Metropolen angewendet. Die vergleichende Betrachtung der empirischen Fallbeispiele zeigt im Ergebnis gemeinsame Trends bei der Wirkung institutioneller Variablen, eine große Politikverflechtung und eine über Zeit zunehmende Parteipolitisierung mit stabilen Policypräferenzen anhand der politischen Rechts-/Links-Skala, aber auch Unterschiede bei der lokalen Machtverteilung sowie bei den örtlichen Leitbildern, Zielen und technologischen Narrativen. abstract_translated_text: This dissertation examines the theoretical and empirical aspects and issues in terms of the politics of municipal and urban metro, light-railway, sub-surface tram and regular tram systems. Herby, the political and social process of policy making is framed as a genuine selection situation in between various technically influenced policy options within the general scientific layout of the “Heidelberg school of comparative public policy”. Since this endeavor obviously includes the needs and chances of stepping onto uncharted territory from a political scientist’s perspective, the evaluation of various written documents and sources of information seems both obligatory as well as contributing and promising. The main thesis of this analysis assumes that genuine political aspects and mechanisms might be a more suitable and effective approach to explain and comprehend the great empiric variety in the world of urban rail system decision-making than the conventional approach of civil engineering and public transport science might offer. Therefore, a basic layout of three analytical dimensions (institutions and organizations – actors and processes – guiding principles, local policy goals and technological narratives) is set up in order to apply six sectoral hypotheses to the empiric selection of four major cities and metropoles within the Federal Republic of Germany. The results of this comparative policy analysis suggest that one the one hand, there indeed are traces of a common political mechanism in terms of the effects and outcomes of political and administrative institutions – especially when settled in complex co-governing situations and dense organizational structures – as well as a stable trend of an increasing partisan policy effect along the political horizon of left- and right-wing ideology and according programmatic positions. One the other hand, some specific results and individual policy trends and tendencies can be reported when regarding the effects of the distribution of political power and social resources as well as in terms of the impacts of guiding principles, local policy goals and technological narratives. abstract_translated_lang: eng date: 2023 id_scheme: DOI id_number: 10.11588/heidok.00033703 ppn_swb: 1857867440 own_urn: urn:nbn:de:bsz:16-heidok-337031 date_accepted: 2022-07-28 advisor: HASH(0x561a6294cee8) language: ger bibsort: GRAFALEXANTHEORIEUND2023 full_text_status: public place_of_pub: Heidelberg citation: Graf, Alexander C. (2023) Theorie und Empirie der Politik städtischer Schienenverkehrssysteme aus der Perspektive der vergleichenden Staatstätigkeitsforschung. [Dissertation] document_url: https://archiv.ub.uni-heidelberg.de/volltextserver/33703/1/Dissertation_A_Graf.pdf