eprintid: 34998 rev_number: 15 eprint_status: archive userid: 8224 dir: disk0/00/03/49/98 datestamp: 2024-06-21 06:26:25 lastmod: 2024-06-21 08:42:54 status_changed: 2024-06-21 06:26:25 type: masterThesis metadata_visibility: show creators_name: Queisser, Angela title: Such a Construction! Evidence for an Exclamatory Evaluative Construction with Pivotal such subjects: ddc-400 subjects: ddc-420 divisions: i-90200 adv_faculty: af-09 keywords: construction grammar, cognitive linguistics cterms_swd: Konstruktionsgrammatik cterms_swd: Kognitive Linguistik cterms_swd: Linguistik abstract: In Construction Grammar, form-meaning pairs called 'constructions' are regarded as the basic units of language. This applies not only to words and word meanings but also to grammatical structures and especially to idioms. Lexicon and syntax are not considered separate domains of language. The meaning of constructions often cannot be determined through their lexical makeup alone, but goes beyond it or deviates from it, i.e. it is non-compositional. In this master's thesis, a construction of English will be postulated, specified, and examined for its function in language use. Examples of the 'exclamatory evaluative construction with pivotal such', or 'evaluative such construction', are sentences such as You are [such an idiot] and You are [such a nice person], with the construction enclosed in square brackets. The form of the construction is therefore represented as [such (article) (adjective) noun]. The modifying element such is an obligatory constituent of the construction while the slots for article, adjective, and noun are filled by the speakers. In the literature, such is often described as an intensifying element. In this master's thesis, it is argued that the constructional meaning of the evaluative such construction goes beyond intensification. It is proposed that the construction serves the purpose of evaluation, with a clear tendency towards negative evaluation. This tendency, which is attributed to such, has the consequence that neutral nouns occurring in the construction without a disambiguating adjective take on a negative connotation. This effect of coercion is a clear indication of cognitive entrenchment of the construction. For this master's thesis, three empirical studies were conducted in order to obtain evidence for the hypotheses put forward. In two corpus analyses, the frequency of occurrence of the construction as well as its preferred context and the adjectives and nouns occurring in the individual slots are examined. For this purpose, six English corpora were examined. The analysis of the lexical constituents is particularly revealing and shows that predominantly negative nouns, but positive adjectives, occur in the construction. The third study investigates how speakers evaluate predicative example sentences with and without such, particularly when they occur with neutral nouns. The results show that speakers evaluate sentences with such more negatively. The evidence from the studies is considered substantial but not fully conclusive. abstract_translated_text: In der Konstruktionsgrammatik werden Form-Bedeutungspaare ('form-meaning pairs')1, genannt 'Konstruktionen', als Basiseinheiten der Sprache angesehen. Dies betrifft nicht nur Worte und Wortbedeutungen, sondern auch grammatische Strukturen und vor allem idiomatische Ausdrücke wie Redewendungen. Lexikon und Syntax gelten nicht als ge-trennte Sprachdomänen. Die Bedeutung von Konstruktionen lässt sich oft nicht allein anhand ihres lexikalischen Aufbaus bestimmen, sondern geht darüber hinaus oder weicht davon ab, ist also nicht-kompositionell ('non-compositional'). In dieser Master-arbeit wird eine Konstruktion des Englischen postuliert, näher bestimmt und auf ihre Funktion im Sprachgebrauch untersucht. Beispiele für den Gebrauch der 'exclamatory evaluative construction with pivotal such', oder 'evaluative such construction', sind Sätze wie You are [such an idiot] und You are [such a nice person], wobei die Konstruktion in eckigen Klammern steht. Die Form der Konstruktion wird daher als [such (Artikel) (Adjektiv) Nomen] dargestellt. Das modifizierende Element such ist obligatorischer Be-standteil der Konstruktion, während die Slots für Artikel, Adjektiv und Nomen von den Sprecher:innen befüllt werden. In der Fachliteratur wird such oft als intensivierendes Element beschrieben. In dieser Masterarbeit wird die These aufgestellt, dass die kon-struktionelle Bedeutung der evaluative such construction über eine Intensivierung hin-ausgeht. Es wird angenommen, dass die Konstruktion der Wertung dient und dabei deut-lich zu einer negativen Wertung neigt. Diese Neigung, die such zugeschrieben wird, hat zur Folge, dass neutrale Nomen, die ohne disambiguierendes Adjektiv in der Konstruk-tion auftreten, eine negative Konnotation annehmen. Dieser Effekt der Lesarterzwin-gung ('coercion') ist ein deutliches Anzeichnen für die kognitive Verfestigung ('ent-renchment') der Konstruktion. Für diese Masterarbeit wurden drei empirische Studien durchgeführt, um Belege für die aufgestellten Thesen zu erlangen. In zwei Korpusana-lysen werden sowohl die Häufigkeit des Auftretens der Konstruktion sowie der bevor-zugte Kontext und die in den einzelnen Slots vorkommenden Adjektive und Nomen un-tersucht. Hierzu wurden sechs englische Korpora ausgewertet. Die Analyse der lexika-lischen Bestandteile ist besonders aufschlussreich und zeigt, dass in der Konstruktion vorwiegend negativ wertende Nomen, aber positiv wertende Adjektive auftreten. Die dritte Studie untersucht, wie Sprecher:innen prädikative Beispielsätze mit und ohne such bewerten, vor allem, wenn neutrale Nomen darin auftreten. Die Ergebnisse zeigen, dass Sprecher:innen Sätze mit such negativer bewerten. Die Belege aus den Studien werden als substanziell, aber nicht als abschließend konklusiv erachtet. abstract_translated_lang: ger date: 2024 id_scheme: DOI id_number: 10.11588/heidok.00034998 ppn_swb: 1891983385 own_urn: urn:nbn:de:bsz:16-heidok-349982 date_accepted: 2023-01-26 advisor: HASH(0x558eaa6b15a0) language: eng bibsort: QUEISSERANSUCHACONST20221223 full_text_status: public place_of_pub: Heidelberg thesis_type: master citation: Queisser, Angela (2024) Such a Construction! Evidence for an Exclamatory Evaluative Construction with Pivotal such. [Master's thesis] document_url: https://archiv.ub.uni-heidelberg.de/volltextserver/34998/1/Masterarbeit_Angela_Queisser_heidoks.pdf