eprintid: 6973 rev_number: 8 eprint_status: archive userid: 1 dir: disk0/00/00/69/73 datestamp: 2006-11-23 08:01:47 lastmod: 2014-04-03 19:57:20 status_changed: 2012-08-14 15:20:06 type: book metadata_visibility: show creators_name: Pletsch, Michael W. title: Klimaschutz und Kyoto-Protokoll : Konferenz von Nairobi; Ergebnisse; Was folgt ? title_en: Climate Protection and the Kyoto-Protocol:The Nairobi Conference: results and perspectives ispublished: pub subjects: ddc-340 divisions: i-20001 keywords: Nairobi Klimaschutzkonferenz 2006Climate Protection , UN Framework Convention on Climate Change , Kyoto Protocol , Developing Countries , European Union cterms_swd: Kyoto-Protokoll cterms_swd: Klimakonvention cterms_swd: Entwicklungspolitik cterms_swd: Treibhauseffekt cterms_swd: Gemeinsame Außen- und Sicherheitspolitik cterms_swd: Afrikanische Union abstract: Beschreibung der Ergebnisse der Klimaschutzkonferenz von Nairobi(6.-17.November 2006)und Kommentierung:sie bereitete den Weg vor für noch rechtzeitige Entscheidung der Vertragsstaatenkonferenz des Kyoto-Protokolls für nach 2012 neue verbindliche Reduktionsziele,damit die Emission klimaschädlicher Treibhausgase bis 2050 um mindestens die Hälfte des gegenwärtigen Umfanges gesenkt werden kann,um eine Klimakatastrophe mit immensen finanziellen Folgelasten zu vermeiden. Nachweis,dass die nach Konferenzende breite öffentliche Kritik an den Ergebnissen unter dem Eindruck des kurz zuvor veröffentlichten „Stern Review on the economics of climate change“ zwar publikumswirksam verständlich erscheint, in der Sache aber ungerechtfertigt ist. Die Studie gelangt zu dem Ergebnis,dass die Kyoto-Vertragsstaaten-Konferenz ihrem vertragsgemäßen Mandat nach geltendem Kyoto-Protokoll,Artikel 9,entsprechend beschlossen hat,wozu sie verpflichtet und was ihr möglich war: als jährliche Überprüfungskonferenz einen Zeitplan mit Aufträgen an die Mitgliedstaaten zu beschliessen,damit bis 2008 die Entscheidung über die nach 2012 individuellen Reduktionsziele sorgfältig vorbereitet werden kann. Die Studie verweist auf die Komplexität des inzwischen durch die Umsetzung des Kyoto-Protokolls geschaffenen Regelwerks.Deshalb bezeichnet sie es als begrüßenswerte Aufgabe des G8-Gipfels und der deutschen EU-Ratspräsidentschaft, dass die Staats-und Regierungschefs den Kyoto-Vertragsstaaten(Industrieländer)politische Leitlinien der Glaubwürdigkeit geben müssen.Ziel sei es,so die Studie, dass die Kyoto-Vertragsstaaten 2007 und 2008 anhand von "Chefsachen"-Leitlinien ihre unterschiedlichen nationalen Lagen und Interesen im Klimaschutz offen verhandeln und in ein Konzept gemeinsamen Interesses einbringen. Die Studie befasst sich auch mit dem Verhältnis zwischen Industrieländern und Entwicklungsländern im Klimaschutz und mit der Rolle der in Nairobi beschlossenen Ausgestaltung des Anpassungsfonds und eines notwendig stärkeren und regional gleichgewichtigeren Einsatzes des Clean Development Mechanism vor allem in Afrika: um mit Hilfe technischer Innovationsprojekte der wirtschaftlichen Entwicklung auch den Klimaschutz zu einem integrierten Bestandteil einer umfassenden Sicherheits-und Stabilitätspartnerschaft zwischen dcr Europäischen Union und Afrika zu machen-Afrika,der Kontinent,der von den Klimafolgen am spürbarsten betroffen ist. abstract_translated_text: This study reviews the basic results of the Nairobi Conference: the secondmeeting of the Parties to the Kyoto Protocol (COP/MOP) in con- junction with the twelfth session of the Conference of the Parties to the Climate Change Convention (COP 12), held in Nairobi from 6 to 17 November 2006. The ultimate decision-making body of the Convention is the Conference of the Parties (COP), which meets every year to review the implementation of the Convention. The author outlines the complexity of rules created by the Parties aiming at practical and effective implementation of the Convention.The COP adopts COP decisions and resolutions. The successive decisions taken by the COP make up a detailed set of rules. The Kyoto Protocol is the legally binding framework for action to supplement and strengthen the Convention.The Conference of the Parties serves as the 'meeting of the Parties' to the Kyoto Protocol (COP/MOP), which also adopts COP/MOP decisions and resolutions on the implementation of its provision, published in reports of the COP/MOP. The author describes and makes comments on the decisions and resolutions adopted by the Parties to the Kyoto Protocol in Nairobi on the further implementation of the Kyoto Protocol. He comments on the impact this complex set of technical rules may have on political perspectives for further decisive action and action to be taken in time to preserve the World´s climate. The author is asking how the perspectives are for the G8-summet and the German European Union Presidency in 2007 to deal with the climate change issue to give new political guidelines for decisive action and decisions to be taken by the Parties to the Kyoto Protocol just in time for action under the Kyoto Protocol in the period after 2012 for the stabilisation of greenhouse gas emission levels in the atmosphere to be at least 25% below current levels by 2050 ,if not even more up to 50% below current levels in order to substantially reduce the risks of the worst impacts of climate change by stabilising the gas levels between 450 and 550ppm CO2 equivalent (CO2e). The current level is 430ppm CO2e today, and it is rising at more than 2ppm each year,as the Stern Review “The Economics of Climate Change” had just recalled and stimulated public attention just before the Nairobi Conference started.The author urges the summets members to set up political guidelines of credibility and transparency for further decisions to be made by the Parties to the Kyoto Protocol to negotiate their individual national interests in individual reduction shares within a commonly shared responsibility. The author furher comments on the Conference´s decisions on the special relationship between the industrial countries and developing countries,namely in Africa: focussing on the special attention the Nairobi Conference has given to the necessary principle of equitable regional and subregional distribution of clean development mechanism projects, the author outlines that the Clean Development Mechanism for promoting projects to reduce greenhouse gas emissions in developing countries should be operationalised within an integrative strategy of cooperation between the European Union and Africa covering projects of economic and technical cooperation using the regional structures established as Regional Economic Communities within the African Union. The autohor recalls the integrative character of security policy of that climate protection and economic development approach :as part of security policy in a wider range of meaning and real impact . He recalls the challenge that this approach does have for a necessary design and practical implementation of a Strategy of an Africa-European Union Partnership for Security and Cooperation: as African countries are directly and severest affected by the worsening of the World´s climate. Actually,the author comments on the role of the US Government facing the challenges by the worsening world climate. abstract_translated_lang: eng date: 2006 date_type: published id_scheme: DOI id_number: 10.11588/heidok.00006973 ppn_swb: 1644600536 own_urn: urn:nbn:de:bsz:16-opus-69738 language: ger bibsort: PLETSCHMICKLIMASCHUT2006 full_text_status: public citation: Pletsch, Michael W. (2006) Klimaschutz und Kyoto-Protokoll : Konferenz von Nairobi; Ergebnisse; Was folgt ? . document_url: https://archiv.ub.uni-heidelberg.de/volltextserver/6973/1/Klimaschutz.pdf