eprintid: 7259 rev_number: 8 eprint_status: archive userid: 1 dir: disk0/00/00/72/59 datestamp: 2007-03-06 09:44:57 lastmod: 2014-04-03 20:07:18 status_changed: 2012-08-14 15:21:10 type: doctoralThesis metadata_visibility: show creators_name: Jakubzik, Heiko title: Paul Auster und die Klassiker der American Renaissance title_en: Paul Auster and the classics of the American Renaissance ispublished: pub subjects: ddc-810 divisions: i-90200 adv_faculty: af-09 keywords: Auster, Paul / Die Musik des ZufallsAuster, Paul / The Music of Chance cterms_swd: Auster, Paul / Leviathan cterms_swd: Auster, Paul / Moon palace cterms_swd: Auster, Paul / New York trilogy cterms_swd: New England Renaissance cterms_swd: Lacan, Jacques abstract: Die Arbeit spürt den Prätexten von Paul Austers Romanen nach: den Texten der Transzendentalisten Emerson und Thoreau, den "düsteren" Klassikern der American Renaissance von Hawthorne, Melville und Poe und schließlich den Ideen des französischen Psychoanalytikers Jacques Lacan. Die drei durch die Prätexte vorgezeichneten Grundpositionen -- die erkenntnisoptimistische Position der Transzendentalisten, die des metaphysischen Zweifels der "düsteren" Klassiker und die metaphysikfreie Position des Poststrukturalismus, die Sinn nur im Bezugsgeflecht der Zeichen zueinander sucht -- markieren Eckpunkte eines "Trilemmas", das ins Zentrum des Austerschen Werkes führt. Hier werden wesentliche Aspekte von Austers Umgang mit der Symbolik der natürlichen und der gemachten Welt entschlüsselt, sein Spiel mit Identität und doppeltem Bewußtsein, und seine Verarbeitung des metaphysischen im Gegensatz zum relationalen Sprachverständnis. abstract_translated_text: The study examines intertextual traces in Paul Auster's novels that lead to the works of the transcendentalists (Emerson and Throeau), to the "dark" classics of the American Renaissance (Hawthorne, Melville and Poe), and, finally, to French psychoanalyst Jacques Lacan. The three philosophical positions that these texts represent -- Emerson and Thoreau's optimistic metaphysics, the "dark" metaphysical doubt in Hawthorne, Melville and Poe, and the poststructuralist disclaimer of anything metaphysical, with its explanation of meaning as a mere effect of the relation of signs to one another -- delimit a "trilemma" that leads into the center of Auster's work. Here, fundamental aspects of Auster's play with symbols in nature in opposition to symbols in the man-made world are decrypted along with his treatment of identity and double consciousness, and metaphysical versus relational concepts of language abstract_translated_lang: eng date: 1999 date_type: published id_scheme: DOI id_number: 10.11588/heidok.00007259 ppn_swb: 1644697122 own_urn: urn:nbn:de:bsz:16-opus-72598 date_accepted: 2002-01-31 advisor: HASH(0x55fc36c44750) language: ger bibsort: JAKUBZIKHEPAULAUSTER1999 full_text_status: public citation: Jakubzik, Heiko (1999) Paul Auster und die Klassiker der American Renaissance. [Dissertation] document_url: https://archiv.ub.uni-heidelberg.de/volltextserver/7259/1/AusterUB.pdf