eprintid: 7441 rev_number: 8 eprint_status: archive userid: 1 dir: disk0/00/00/74/41 datestamp: 2007-07-11 14:01:49 lastmod: 2014-04-03 20:16:04 status_changed: 2012-08-14 15:21:59 type: doctoralThesis metadata_visibility: show creators_name: Reisner, Marc title: Medienpädagogik im Theater : Vorüberlegungen und Fallstudien am Beispiel des Mannheimer Nationaltheaters title_en: Media education in the theatre : Reflections and case studies as exemplified by the Mannheim National Theatre ispublished: pub subjects: ddc-370 divisions: i-100400 adv_faculty: af-10 keywords: Media Education , media skills , theatre , film , video cterms_swd: Medienpädagogik cterms_swd: Medienkompetenz cterms_swd: Theater cterms_swd: Film cterms_swd: Video abstract: Die Arbeit will zeigen, dass in einem Theater wertvolle medienpädagogische Arbeit geleistet werden kann. Neben der praktischen Medienarbeit können auch kulturelle, soziale und reflexive Medienkompetenzen dort erworben werden. Allerdings ist der Umgang mit modernen Bildmedien im Theater nicht ganz unproblematisch, da diese im Gegensatz zu anderen theatralen Mitteln, wie beispielsweise der Beleuchtung, nicht vorurteilsfrei eingesetzt werden können. Daher wird im Verlauf der Arbeit, neben den technischen und theoretischen Grundlagen zum Umgang mit Bildmedien auf der Bühne, auch intensiv auf das historische Verhältnis Theater und Bildmedien eingegangen. In einem Praxisteil wird anhand von 10 Fallstudien der medienpädagogisch sinnvolle Einsatz von Bildmedien auf der Bühne untersucht und hinterfragt, welche Adressaten (Theatermacher, Bildmedienproduzenten, Zuschauer) ihre Medienkompetenzen im Theater ausbauen können. abstract_translated_text: The aim of this dissertation is to show that valuable media education work can be done in the theatre. In addition to practical media work, cultural, social and reflective media skills can be acquired. However, the use of modern visual media in the theatre is slightly problematic because, unlike other theatrical instruments such as lighting, visual media cannot be deployed with complete objectivity. For this reason the dissertation, in addition to technical and theoretical bases of the use of visual media on stage, also studies in depth the historical relationship between theatre and visual media. The practical section of the dissertation examines and critically analyses 10 case studies illustrating the pedagogically valuable use of visual media on stage and raises the question of which addressees (theatre workers, producers of visual media, audiences) could improve their media skills in the theatre. abstract_translated_lang: eng date: 2007 date_type: published id_scheme: DOI id_number: 10.11588/heidok.00007441 ppn_swb: 547520123 own_urn: urn:nbn:de:bsz:16-opus-74414 date_accepted: 2007-06-06 advisor: HASH(0x558eaa6b6bb8) language: ger bibsort: REISNERMARMEDIENPADA2007 full_text_status: public citation: Reisner, Marc (2007) Medienpädagogik im Theater : Vorüberlegungen und Fallstudien am Beispiel des Mannheimer Nationaltheaters. [Dissertation] document_url: https://archiv.ub.uni-heidelberg.de/volltextserver/7441/1/Medienpaedagogik_im_Theater.pdf