Direkt zum Inhalt
  1. Publizieren |
  2. Suche |
  3. Browsen |
  4. Neuzugänge rss |
  5. Open Access |
  6. Rechtsfragen |
  7. EnglishCookie löschen - von nun an wird die Spracheinstellung Ihres Browsers verwendet.

Intrafractional dose variation and beam configuration in carbon ion radiotherapy for esophageal cancer

Häfner, Matthias F. ; Sterzing, Florian ; Krug, David ; Körber, Stefan A. ; Jäkel, Oliver ; Debus, Jürgen ; Härtig, Martin M.

In: Radiation Oncology, 11 (2016), Nr. 150. S. 1-9. ISSN 1748-717X

[thumbnail of 13014_2016_Article_727.pdf]
Vorschau
PDF, Englisch
Download (1MB) | Lizenz: Creative Commons LizenzvertragIntrafractional dose variation and beam configuration in carbon ion radiotherapy for esophageal cancer von Häfner, Matthias F. ; Sterzing, Florian ; Krug, David ; Körber, Stefan A. ; Jäkel, Oliver ; Debus, Jürgen ; Härtig, Martin M. steht unter einer Creative Commons Namensnennung 3.0 Deutschland

Zitieren von Dokumenten: Bitte verwenden Sie für Zitate nicht die URL in der Adresszeile Ihres Webbrowsers, sondern entweder die angegebene DOI, URN oder die persistente URL, deren langfristige Verfügbarkeit wir garantieren. [mehr ...]

Abstract

Background: In carbon ion radiotherapy (CIR) for esophageal cancer, organ and target motion is a major challenge for treatment planning due to potential range deviations. This study intends to analyze the impact of intrafractional variations on dosimetric parameters and to identify favourable settings for robust treatment plans. Methods: We contoured esophageal boost volumes in different organ localizations for four patients and calculated CIR-plans with 13 different beam geometries on a free-breathing CT. Forward calculation of these plans was performed on 4D-CT datasets representing seven different phases of the breathing cycle. Plan quality was assessed for each patient and beam configuration. Results: Target volume coverage was adequate for all settings in the baseline CIR-plans (V95 > 98% for two-beam geometries, > 94% for one-beam geometries), but reduced on 4D-CT plans (V95 range 50–95%). Sparing of the organs at risk (OAR) was adequate, but range deviations during the breathing cycle partly caused critical, maximum doses to spinal cord up to 3.5x higher than expected. There was at least one beam configuration for each patient with appropriate plan quality. Conclusions: Despite intrafractional motion, CIR for esophageal cancer is possible with robust treatment plans when an individually optimized beam setup is selected depending on tumor size and localization.

Dokumententyp: Artikel
Titel der Zeitschrift: Radiation Oncology
Band: 11
Nummer: 150
Verlag: BioMed Central
Ort der Veröffentlichung: London
Erstellungsdatum: 16 Nov. 2016 14:06
Erscheinungsjahr: 2016
ISSN: 1748-717X
Seitenbereich: S. 1-9
Institute/Einrichtungen: Zentrale und Sonstige Einrichtungen > Deutsches Krebsforschungszentrum
Medizinische Fakultät Heidelberg und Uniklinikum > Radiologische Universitätsklinik
DDC-Sachgruppe: 610 Medizin
Leitlinien | Häufige Fragen | Kontakt | Impressum |
OA-LogoDINI-Zertifikat 2013Logo der Open-Archives-Initiative