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Persönliche Mobilität im Einklang mit den Klimazielen - Entwicklung von Budgets und Indikatoren für klimafreundliche Mobilitätsentscheidungen

Schliffka, Margarita

English Title: Personal mobility in accordance with climate goals - development of budgets and indicators for climate friendly mobility decisions

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Abstract

Um globale Klimaziele zu erreichen ist Partizipation auf der individuellen Ebene erforderlich. Dabei machen die Treibhausgasemissionen des Personenverkehrs einen großen Bestandteil des persönlichen Anteils am Klimaschutz aus. Somit werden innerhalb dieser Arbeit persönliche Emissionsbudgets anhand verschiedener Zielvorgaben wie dem Pariser Klimaabkommen berechnet und Methoden zusammengestellt, mit welchen die Klimawirksamkeit häufig genutzter Verkehrsmittel berechnet werden kann. Innerhalb des Budgets sind dann Überlegungen möglich, wie konkrete Mobilitätsentscheidungen darin aussehen könnten. Anhand dieser Berechnungsgrundlagen wurden Mobilitätsprofile beziehungsweise Indikatoren für "klimafreundliches" Verhalten ermittelt, mit denen durch Abfragen weniger Informationen schon ein guter Überblick über die Emissionen einer Person gewonnen wird. Ziel ist es eine möglichst hohe Transparenz für die Person, die eine Mobilitätsentscheidung für sich selbst trifft, zu schaffen. Damit kann der Handlungsspielraum aufgezeigt werden, in welchem sich das eigene Verhalten abspielen muss, um gewisse nationale oder globale Ziele zu erreichen.

Translation of abstract (English)

Global climate goals need action on a personal level. Especially greenhouse gas emissions from the personal transport sector can make a big difference on a person's contribution to climate protection. Therefore this thesis offers greenhouse gas budgets based on different climate goals like the Paris agreement and information on how to calculate the emissions of vehicles for personal transport. Based on the personal budget for transport emissions and the information on different modes of transportation, considerations are made on how this could be translated into concrete and every-day mobility decisions. Profiles of possible transport options inside the greenhouse gas budget are calculated and indices for "climate friendly" mobility behaviour are discussed. Those indices try to offer a good estimate for a persons emissions in the transport sector based on only a few informations required. This thesis has the goal to offer a transparent way to show how mobility behaviour inside a greenhouse gas budget can be made possible. Personal decision making can therefore be based on the goal of achieving certain climate targets.

Document type: Master's thesis
Supervisor: Aeschbach, Dr. Nicole
Place of Publication: Heidelberg
Date of thesis defense: 12 July 2021
Date Deposited: 06 Feb 2023 06:56
Date: 2023
Faculties / Institutes: Fakultät für Chemie und Geowissenschaften > Institute of Geography
DDC-classification: 500 Natural sciences and mathematics
910 Geography and travel
Controlled Keywords: Mobilität, Klimaänderung
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