Directly to content
  1. Publishing |
  2. Search |
  3. Browse |
  4. Recent items rss |
  5. Open Access |
  6. Jur. Issues |
  7. DeutschClear Cookie - decide language by browser settings

Authentizität. Ein Ereignis der Begegnung

Wiesinger, Christoph

In: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie, 72 (2020), Nr. 2. pp. 203-214. ISSN 1437-7160 (Druck-Ausg.); 2366-7796 (Online-Ausg.)

[thumbnail of 10.1515_zpt-2020-0022.pdf]
Preview
PDF, German - main document
Download (119kB) | Terms of use

Official URL: https://doi.org/10.1515/zpt-2020-0022
Citation of documents: Please do not cite the URL that is displayed in your browser location input, instead use the DOI, URN or the persistent URL below, as we can guarantee their long-time accessibility.

Abstract

Abstract: With the concept of authenticity, we encounter a phenomenon that is omnipresent in our cultural space. Ever since Heidegger postulated that it corresponds to one’s being to decisively strive towards authenticity, it has become unimaginable to conceive of the disappearance of the latter term from our linguistic world. Yet whom or what do we encounter when we think we have to be true to ourselves? We are cast upon a self which, on closer inspection, turns out to be a complex socially internalized structure. Authenticity is by no means revealed as a congruent figure between representation and being, but as a phenomenon of social attribution. Authenticity does not exist at one’s personal disposal, but rather occurs when another person becomes visible in a positive, unexpected and, as it were, defining way. Authenticity gives cause for reflection on the difference between expectation and experience, for example in inter-religious learning.

Zusammenfassung: Mit Authentizität begegnet uns ein in unserem kulturellen Raum allgegenwärtiges Phänomen. Seitdem Heidegger postulierte, dass es dem Sein entspricht, entschieden zur Eigentlichkeit (frz. authenticité) zu gelangen, ist sie aus unserem Sprachraum kaum noch wegzudenken. Doch wem oder was begegnen wir, wenn wir meinen, uns selbst treu sein zu müssen? Wir werden auf ein Selbst geworfen, das sich bei genauerem Hinsehen als komplexe sozial verinnerlichte Struktur entpuppt. Authentizität zeigt sich keineswegs als Kongruenzfigur zwischen Darstellung und Sein, sondern als soziales Zuschreibungsphänomen.Authentizität gibt es nicht zur persönlichen Verfügung, sondern tritt auf, wenn ein Anderer in positiv, unerwarteter und gleichsam definierender Weise sichtbar wird. Authentizität gibt Anlass zur Reflexion der Differenz zwischen Erwartung und Erfahrung, etwa im interreligiösen Lernen.

Document type: Article
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Volume: 72
Number: 2
Publisher: de Gruyter
Place of Publication: Berlin
Edition: Zweitveröffentlichung
Date Deposited: 15 Feb 2023 10:49
Date: 2020
ISSN: 1437-7160 (Druck-Ausg.); 2366-7796 (Online-Ausg.)
Page Range: pp. 203-214
Faculties / Institutes: Theologische Fakultät > Theologisches Seminar
DDC-classification: 100 Philosophy
230 Christian theology
Uncontrolled Keywords: authenticity, experience, expectation, heterotopia, event, Authentizität, Erfahrung, Erwartung, Heterotopie, Ereignis
Additional Information: Dieser Beitrag ist aufgrund einer (DFG-geförderten) Allianz bzw. Nationallizenz frei zugänglich. *** This publication is freely accessible due to an Alliance licence and a national licence (funded by the DFG, German Research Foundation) respectively.
About | FAQ | Contact | Imprint |
OA-LogoDINI certificate 2013Logo der Open-Archives-Initiative