English Title: Activating Academic Knowledge. A guide to social impact pathways with case studies. Based on the Social Impact Readiness Index (SIRI)
Preview |
PDF, German (Handbuch zum SIRI Tool)
- main document
Download (1MB) | Lizenz: In Copyright - Rights reserved |
Abstract
Dieses Handbuch wurde als Teil des Social Impact Readiness Index (SIRI) am Centrum für Soziale Investitionen und Innovationen an der Universität Heidelberg entwickelt (Krippl, Hussain & Mildenberger, 2024). Ziel von SIRI ist es, Wissenschaftler*innen für die sozialen Wirkungspotentiale ihrer Forschung auch über ökonomisch quantifizierbare Ertragslogiken hinaus zu sensibilisieren und die interdisziplinäre Transferkultur am Wissenschaftsstandort Heidelberg zu stärken.
Das Handbuch ist entlang zentraler Wirkungspfade strukturiert, die verschiedene Umsetzungsformate wissenschaftlicher Arbeit umfassen und i. S. strukturierter Theories of Change unterschiedliche Formen des gesellschaftlichen Einflusses und Transfers systematisieren.
Zu den Wirkungsformaten gehören beispielsweise der gesellschaftliche Forschungsdialog mit partizipativen Forschungsmethoden, Wissenschaftskommunikation durch Pressearbeit, Social Media und kulturelle Veranstaltungsformate, sowie Verwertungs- und Dienstleistungswege wissenschaftlicher Erkenntnisse. Weitere Schwerpunkte bilden die Beratung von Entscheidungsträger*innen, Netzwerk- und Partnerschaftsbildung sowie Social Entrepreneurship und Non-Profit-Ansätze. Zudem widmet sich das Handbuch der Rolle universitärer Lehre und Weiterbildung im Kontext gesellschaftlicher Wirkung. Durch konzeptuelle Einordnungen, Fallbeispiele und methodische Handlungsvorschläge bietet es Wissenschaftler*innen ein Instrumentarium zur gezielten Reflexion und strategischen Förderung der gesellschaftlichen Relevanz ihrer Forschung.
Translation of abstract (English)
Development of this handbook was part of the Social Impact Readiness Index project (SIRI) at the Centre for Social Investment at Heidelberg University (Krippl, Hussain & Mildenberger, 2024). The goal of SIRI is to raise awareness among researchers about social impact potential of their work (also going beyond economically quantifiable returns) and to strengthen the interdisciplinary transfer culture.
The Handbook is structured around key impact pathways comprising specific impact formats of scientific work. In the sense of structured Theories of Change, these systematize different forms of societal influence and knowledge transfer in research.
The impact formats include, for example, societal research dialogue through participatory research methods, science communication via press, social media, and cultural event formats, as well as pathways for utilizing and applying scientific findings. Other focal points include advising decision-makers, building networks and partnerships, and approaches such as social entrepreneurship and non-profit initiatives. Additionally, the handbook addresses the role of university teaching and continuing education in the context of societal impact. Through conceptual classifications, case studies, and methodological action recommendations, it provides researchers with a toolkit for targeted reflection and the strategic promotion of the societal relevance of their research.
Document type: | Book |
---|---|
Contributors: | Contribution Name Contributor Bahn, Mareike |
Publisher: | Universitätsbibliothek Heidelberg |
Place of Publication: | Heidelberg |
Date Deposited: | 17 Apr 2025 12:17 |
Date: | 2025 |
Number of Pages: | 105 |
Faculties / Institutes: | Service facilities > Centrum für Soziale Investitionen und Innovationen (CSI) |
DDC-classification: | 150 Psychology 300 Social sciences |
Controlled Keywords: | Gesellschaft, Wissenschaft, Geisteswissenschaften, Sozialwissenschaften, Wissensvermittlung, Wissenstransfer, Wissenschaftstransfer, Wissenschaftskommunikation, Wissenschaftsdialog, Forschungstransfer, Social entrepreneurship, Sozialinnovation, Impact, Impakt, Beratung, Wirkung, Hilfsmittel, Handbuch |