English Title: Roman miraculous images 1473-1590: new altars for ancient images
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Abstract
Gegenstand der Untersuchung ist die „Inszenierung“ römischer Mariengnadenbilder in den etwa zwölf Jahrzehnten zwischen 1470 und 1590 durch Einbringung dieser – gleichermaßen Fremdkörper darstellenden – Bilder in ein speziell für diesen Zweck geschaffenes und aktuellen stilistischen Erwartungen entsprechendes Umfeld. Der neue künstlerische Kontext, um den es in erster Linie geht, wird von der Funktion des Bildes als Altarbild und seiner Verehrungsgeschichte bestimmt. Der für die Inszenierung der wundertätigen Bilder entscheidend wichtige Zeitraum wurde bislang noch nicht im Zusammenhang und mit der gebotenen Gründlichkeit analysiert. Zunächst wurden die Libri indulgentiarum und die Beschreibungen der Stadt Rom auf die Erwähnung von wundertätige Bildern hin untersucht. Im Hauptteil werden in diachroner Folge kunstgeschichtliche Analysen der Inszenierungen durchgeführt. Die wichtigsten: Hochaltar in S. Maria del Popolo (1473, Andrea Bregno): Die aus dem Bereich von Krieg und Frieden stammende Ornamentik (Feldzeichen, Caduceus) des Altars läßt die Funktion des Bildes erkennen: Maria als sieg- und friedenbringende Fürsprecherin, was auch bestätigt wird durch die vor dem Bild verlesenen Friedensschlüsse und die Dankmessen nach Siegen über die Türken. Ädikula in San Marcello (kurz nach 1530, in der Dissertation Fra Giovanni Angelo da Montorsoli zugeschrieben): Die Ornamentik der Pilaster setzt sich von der römischen Tradition ab. Die Groteskenkandelaber mit Masken und Drachen demonstrieren nach dem Vorbild antiker Theatermasken gestalterische Freude an den Variationen des „Unheimlich-Grotesken“. Petersdom, Fresken von Giotto (1543, Perino del Vage, nicht erhalten, aber gut dokumentiert): Es handelt sich eine Rettung „im Geist Vasaris“, die Inszenierung mit weiteren in den Rahmen eingebetteten Darstellungen nach Giotto ist den Blättern aus Vasaris Zeichnungssammlung verwandt. Altar in S. Maria in Aracoeli (1563-65, Giacomo della Porta): Die Analyse der Inszenierung geht auf die drei Institutionen, die hier ihren Sitz haben (Papst, Kommune, Franziskaner von der Observanz) und mögliche Anspielungen in der Ornamentik des Altars ein: Das Marienbild und die Kirche haben auf dem Kapitol eine vermittelnde Funktion. Der Altar ist „franziskanische Bettelordenskunst“ in dem Sinn, daß seine Bestandteile von der Kommune (Sitzungsprotokolle) erbettelt wurden und in der Kirche bereits vorhandenes Material benutzt wurde. Der Künstler hatte die Aufgabe, die architektonische Struktur zu entwerfen. Der Altar wird in der Dissertation Giacomo della Porta zugeschrieben (aufgrund seiner Tätigkeit am Senatorenpalast und Gemeinsamkeiten mit seinen zur gleichen Zeit entstandenen Werken). Cappella Gregoriana im Petersdom (1578, Giacomo della Porta): Der Altar ist nicht spezifisch für ein wundertätiges Bild, dieselbe Zeichnung wurde im Petersdom noch für drei andere Altäre verwendet. Die Gestaltung innerhalb des Ohrenrahmens schafft eine „Aura“ für das Bild, zu der das Licht beiträgt: ein Fluoritrahmen, der von innen zu leuchten scheint, und Lichtreflexe auf den Bronzeengeln ergeben eine spektakuläre Wirkung, die auch in der Quellenlage ablesbar ist (2 Stiche, 4 Texte). Hauptaltar, Madonna ai Monti (vor 1586, Giacomo della Porta): Der Altar gehört zum Typus der Ädikulaaltäre, freistehend vor dem Chorraum und mit einem durch eine Winde zu bewegenden Verschlußbild. Der Bedeutung des Bildes entsprechend ist der Altar besonders kostspielig (aufwendige Marmorintarsien und Skulptur). Es gibt 3 weitere Ädikulaaltäre aus den 1580er Jahren: in Santa Maria dell’Orto und Santa Maria della Consolazione (nach derselben Zeichnung della Portas); in Il Gesù der Altar für die Madonna della Strada von Giuseppe Valeriano. S. Maria in Trastevere (1584-1589, Martino Longhi d. Ä.): Der Ädikulaalter mit Vollsäulen spiegelt die Funktion der Kapelle wider: hier wurde das Allerheiligste aufbewahrt. Das Bild war der Sakramentsbruderschaft anvertraut. Im Konsolgesims des Altars und auch im Stuck sind liturgische Geräte dargestellt. Damit soll die Feier der Messe gegen die Reformatoren verteidigt werden, die „sprechende“ Ornamentik redet nicht über das Bild, sondern über die Feier der Eucharistie auf dem Altar. Zum ersten Mal herausgestellt wird in der Analyse die Bedeutung des eucharistischen Aspekts im umfänglichen Programm der Kapelle. Der Anhang der Dissertation gibt Abschriften der wundertätige Marienbilder betreffende Texte aus den Pilgerführern, ein Katalog erfaßt diese Bilder, ihre Verehrungsgeschichte und Nachrichten über ihre Inszenierung.
Translation of abstract (English)
The subject of the dissertation is the settings of miraculous images of the Virgin in Rome in the years from 1470 to 1590. The new settings reflect the artistic and stylistic expectations of the period. The primary subject treated is the new artistic context, which was determined by the function of the image as an altarpiece and its history of veneration. The period treated has hitherto not been comprehensively analysed. First of all, the Libri Indulgentiarum and descriptions of Rome were examined and information regarding the venerated images and their settings was collected (see Appendix). The main part of the dissertation gives an analysis of the settings in chronological order from an art historian’s viewpoint. The most important settings are the following: The high altar in Santa Maria del Popolo (1473, Andrea Bregno): the ornaments of the altar have their origin in the context of war and peace (signa, caduceus) and reflect the function of the image: The Virgin is venerated as an intercessor for victory and for peace. This is confirmed by the fact that peace treaties were read out in front of the image and thanksgiving Masses were celebrated for victories over the Turks. Aedicule in San Marcello al Corso, Cappella Grifoni (after 1530, here attributed to Fra Giovanni Angelo da Montorsoli): the ornaments of the aedicule do not belong to the Roman tradition. The grotesque candelabrum, with its masks (after the model of antique theatre masks) and dragons, demonstrates creativity in the variations of the “dismal-grotesque” and seems in contrast with the pious image that it frames. St. Peter’s Basilica, Frescos of Giotto (1543, Perino del Vaga, not preserved, but well documented): Giotto’s frescos of the Saviour and the Virgin have been “saved” from destruction “in the spirit of Vasari”; the setting, which shows further copies of pictures by Giotto in the frame, is related to the arrangements found on some pages in the collection of designs by Vasari. The high altar in Santa Maria in Aracoeli (1563-1565, Giacomo della Porta): the analysis of the setting for the venerated image deals with the three institutions, which are located on the Capitoline Hill – the Pope, the Municipal Government and the Franciscans – and possible allusions of these institutions in the altar ornaments. The altar can be seen as the “art of mendicant friars”, because the friars begged the Municipal Government for parts of it (documented in the session protocols) and for some of the remaining parts they used obsolete objects already present in the church. The artist’s task consisted of designing the architectural structure. The design of the altar is attributed to Giacomo della Porta, based on the fact that he was actively working at the same time on the Senators’ palace, as well as on stylistic similarities to his other work dating from this period. St. Peter’s Basilica, Cappella Gregoriana (1578, Giacomo della Porta): the altar is not specific to a miraculous image, the same design was used for three other altars in the Basilica. An “aura” for the image, to which the light also contributes, was created within the “ear-shaped” frame: a frame made of Fluorite, which seems to shine from within; rich marble decoration and the reflection of light on the bronze angels produce a spectacular effect, which fascinated contemporary onlookers (see descriptions and engravings). The high altar, Madonna ai Monti (before 1586, Giacomo della Porta): the miraculous image in the detached aedicule altar could be covered by another image which could be moved by means of a windlass. The importance of the venerated image is reflected in the lavish construction of the altar, for which marble intarsia and sculpture were used. There are three other aedicule altars dating from the 1580s: Santa Maria dell’Orto and Santa Maria della Consolazione (both following the same design by Giacomo della Porta), and the Madonna della Strada altar in Il Gesù by Giuseppe Valeriano. Santa Maria in Trastevere, Cappella Altemps (1584-1589, Martino Longhi the Elder): The aedicule altar reflects the function of the chapel. It served to house the Holy Eucharist, as well as the miraculous image, which was entrusted to the protection of the Brotherhood of the Holy Sacrament. Liturgical vessels are depicted on the ledge as well as in the stucco decorations of the chapel. The depiction of the holy vessels was used to defend the rites of the Mass against the Reformers. The decorations do not refer to the venerated image, but to the celebration of the Eucharist, which takes place on the altar in front of the image. The dissertation emphasizes for the first time the importance of the Eucharistic aspect in the extensive decorative programme of the chapel. The Appendix consists of transcriptions of texts from guidebooks concerning miraculous images, as well as a catalogue of 80 of these images, with the history of their veneration and information about their settings.
Document type: | Dissertation |
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Supervisor: | Riedl, Prof. Peter Anselm |
Date of thesis defense: | 12 January 2007 |
Date Deposited: | 12 Oct 2007 07:30 |
Date: | 2007 |
Faculties / Institutes: | Philosophische Fakultät > Kunsthistorisches Institut |
DDC-classification: | 700 The arts |
Controlled Keywords: | Mariendarstellung, Renaissance, Manierismus, Gnadenbild, Altar, Rom / Santa Maria in Aracoeli, Rom / Santa Maria in Trastevere |
Uncontrolled Keywords: | Mariengnadenbild , Wundermiraculous image , altar , Rome , churches |