English Title: ATEM Adaptive Test for measuring Emotional Management; advancement and construct validation of a data processing test for measuring Emotional Intelligence as an ability
![]() |
Compressed Archive, German (Anhang 1)
- Supplemental Material
Download (110MB) | Terms of use |
![]() |
Compressed Archive, German (Anhang 2)
- Supplemental Material
Download (266MB) | Terms of use |
Preview |
PDF, German
- main document
Download (2MB) | Terms of use |
Abstract
Ziel der vorliegenden Arbeit ist die Konstruktvalidierung eines EDV-gestützten Adaptiven Verfahrens zur Erfassung von Emotionsmanagement bei anderen (ATEM). Bei Emotionsmanagement handelt es sich nach Mayer, Salovey und Caruso (2000) um eine Fähigkeit, die alle anderen Komponenten eines Fähigkeitsmodells von Emotionaler Intelligenz (EI) umschließt. Für die Validierung wurden in einem Multitrait-Multimethod-Design neben ATEM auch Paper-Pencil-Tests sowie Selbst- und Fremdeinschätzungsverfahren zur Erfassung von konstruktähnlichen und konstruktfremden Intelligenz- und Persönlichkeitsvariablen von 101 Personen bearbeitet. Die Ergebnisse zur konvergenten und diskriminanten Validität von ATEM lassen sich wie folgt zusammenfassen: Bei noch ausreichender interner Konsistenz von ATEM (alpha = .68) fielen die Korrelationen des neuen Verfahrens gegenüber akademischen Fähigkeiten, Sozialer Intelligenz, anderen Verfahren zur Erfassung von Emotionaler Intelligenz sowie Persönlichkeitsmerkmalen insgesamt hypothesengerecht aus. Darüberhinaus weist ATEM inkrementelle Validität (im Ausmaß von 8%) gegenüber den anderen Verfahren bei einer Zuordnung der Untersuchungsteilnehmer in Sozialberufe/Nicht-Sozialberufe auf. Regressions- und faktorenanalytische Befunde unterstreichen eine Konzeptionierung von ATEM als EI-Test auf Fähigkeitsbasis. Demo-Testversion von ATEM der S. 238 siehe Run-Version von ATEM der S. 239 siehe
Translation of abstract (English)
The aim of this study was to confirm constructvalidation for a new, adaptive emotional intelligence test: “Adaptives Verfahren zur Erfassung von Emotionsmanagement bei anderen“ - ATEM. Mayer, Salovey and Caruso (2000) identified emotional management as an ability, which includes all components of the construct emotional intelligence (EI). A set of personality and intelligence variables in addition to ATEM were analyzed by means of a Multitrait-Multimethod-Matrix. A sample of 101 subjects completed the set of paper-pencil tests, self and others ratings. Results for convergent and discriminant validity from ATEM are as follows: the new testing method shows sufficient reliability (alpha = .68). Correlations with the criterion variables: academical and social intelligence, other emotional intelligence scales and personality variables are consistent with the hypothesis. When classifying subjects in social/non-social professions incremental validity of ATEM increases (8 %) in comparison to the other scales. Furthermore findings of regression analyses and factor analyses support the assumption of ATEM being an emotional intelligence test based on an ability model.
Document type: | Dissertation |
---|---|
Supervisor: | Amelang, Prof. Dr. Manfred |
Date of thesis defense: | 23 September 2008 |
Date Deposited: | 07 Jan 2009 13:55 |
Date: | 2008 |
Faculties / Institutes: | The Faculty of Behavioural and Cultural Studies > Institute of Psychology |
DDC-classification: | 150 Psychology |
Controlled Keywords: | Konstruktvalidität, Adaptiver Test |
Uncontrolled Keywords: | Emotionale Intelligenz , Emotionsmanagement , MTMMemotional intelligence , emotional management , MTMM |