Direkt zum Inhalt
  1. Publizieren |
  2. Suche |
  3. Browsen |
  4. Neuzugänge rss |
  5. Open Access |
  6. Rechtsfragen |
  7. EnglishCookie löschen - von nun an wird die Spracheinstellung Ihres Browsers verwendet.

Norms in the lab: Inexperienced versus experienced participants

Schmidt, Robert J. ; Schwieren, Christiane ; Sproten, Alec N.

Dies ist die aktuelle Version dieser Veröffentlichung.

[thumbnail of Schmidt_et_al_2019_dp666.pdf] PDF, Englisch - Hauptdokument
Download (517kB) | Nutzungsbedingungen

Zitieren von Dokumenten: Bitte verwenden Sie für Zitate nicht die URL in der Adresszeile Ihres Webbrowsers, sondern entweder die angegebene DOI, URN oder die persistente URL, deren langfristige Verfügbarkeit wir garantieren. [mehr ...]

Abstract

Using coordination games, we study whether social norm perception differs between inexperienced and experienced participants in economic laboratory experiments. We find substantial differences between the two groups, both regarding injunctive and descriptive social norms in the context of participation in lab experiments. By contrast, social norm perception for the context of daily life does not differ between the two groups. We therefore conclude that learning through experience is more important than selection effects for understanding differences between the two groups. We also conduct exploratory analyses on the relation between lab and field norms and find that behaving unsocial in an experiment is considered substantially more appropriate than in daily life. This appears inconsistent with the hypothesis that social preferences measured in lab experiments are inflated and indicates a distinction between revealed social preferences as measured commonly and the elicitation of normatively appropriate behavior.

Dokumententyp: Arbeitspapier
Name der Reihe: Discussion Paper Series / University of Heidelberg, Department of Economics
Band: 0666
Ort der Veröffentlichung: Heidelberg
Erstellungsdatum: 27 Sep. 2019 13:53
Erscheinungsjahr: September 2019
Seitenanzahl: 24
Institute/Einrichtungen: Fakultät für Wirtschafts- und Sozialwissenschaften > Alfred-Weber Institut
DDC-Sachgruppe: 330 Wirtschaft
Normierte Schlagwörter: laboratory experiments, selection effects, learning, generalizability, methodology
Schriftenreihe: Discussion Paper Series / University of Heidelberg, Department of Economics

Verfügbare Versionen dieser Veröffentlichung

Leitlinien | Häufige Fragen | Kontakt | Impressum |
OA-LogoDINI-Zertifikat 2013Logo der Open-Archives-Initiative