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Abstract
Das Werk das (to Inger Christensen) von Silvia Bächli ist von einer besonderen Prozessualität geprägt. Dieser soll ausgehend von der Beobachtung, dass die Installation die subjektive Handzeichnung in den Vordergrund rückt, einem autorzentrierten Werk aber entgegensteht, nachgespürt werden. So hält Bächli am ‚Objekt‘ Bild fest, um dieses gleichzeitig für einen antiobjektivistischen Werkbegriff nutzbar zu machen. Sie beharrt auf der individuellen Geste, um ihre Arbeit zugleich in den Raum und zu den Betrachtenden hin zu öffnen. Die Überlegungen knüpfen an die Frage an, wie mit zeitgenössischen Praktiken umzugehen ist, die sich der zeichnerischen Spur verschreiben, ohne diese im Sinne einer Rückbesinnung auf ein reaktionäres Modell von Ausdruckshaftigkeit zu verorten.
Translation of abstract (English)
One of the marking traits of Silvia Bächli’s work das (to Inger Christensen) is an exceptional form of processuality. This is to be traced from the observation that the installation puts the subjective nature of a drawing by hand into the foreground while also being opposed to a work centered on the author. Bächli maintains the ‘object’ image so that it can also be used for a concept of a work that is antiobjectivist. She insists on the individual gesture so as to open up her work to the space and to the viewer. Such considerations are rooted in questions about how to deal with contemporary practices committed to the vestiges of drawing without placing them in a context that suggests a return to a reactionary model of expressiveness.
Document type: | Article |
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Place of Publication: | Heidelberg |
Date: | 2020 |
Version: | Primary publication |
Date Deposited: | 09 Dec 2020 16:11 |
Faculties / Institutes: | Research Project, Working Group > Individuals |
DDC-classification: | Drawing and decorative arts |
Controlled Keywords: | Bächli, Silvia, Zeichnung, Bildtheorie |
Subject (classification): | Artists, Architects Drawing, Printmaking |
Countries/Regions: | Germany, Switzerland, Austria |
Collection: | Curatorial Studies – Statements: Goethe-Universität Frankfurt und Hochschule für Bildende Künste–Städelschule in Kooperation mit der Hochschule für Gestaltung Offenbach und Frankfurter Museen |