1. Home
  2. Search
  3. Fulltext search
  4. Browse
  5. Recent Items rss
  6. Publish

Wie der Holzstich zum „deutschen Holzschnitt“ wird – Über eine künstlerische Praxis und ihre kunsthistorische Rezeption zwischen 1830 und 1870

Kruppa, Katrin

[thumbnail of Kruppa_Wie_der_Holzstich_zum_deutschen_Holzschnitt_wird_2021.pdf]
Preview
PDF, German
Download (104MB) | Lizenz: Rights reserved - Free Access

For citations of this document, please do not use the address displayed in the URL prompt of the browser. Instead, please cite with one of the following:

Abstract

Der Holzstich prägte zwischen Ende der 1830er- bis weit in die 1870er-Jahre maßgeblich die Bildproduktion in Zeitungen, Flugschriften, Büchern und die künstlerische Auseinandersetzung mit Grafik. Bekannte Künstler wie Ludwig Richter, Adolph Menzel und Julius Schnorr von Carolsfeld entwerfen Zeichnungen für dieses höchst moderne Hochdruckverfahren. Die Kunstgeschichtsschreibung ordnet den Holzstich allerdings als Holzschnitt ein, auch ist die Gestaltung oftmals an Holzschnitten der Dürer-Zeit orientiert. Diese Untersuchung fragt nach dem Verhältnis von Holzschnitt und Holzstich im deutschsprachigen Raum des 19. Jahrhunderts und inwiefern von einem sprachlich-visuellen Holzschnitt-Topos im Kunstdiskurs gesprochen werden kann.

Translation of abstract (English)

From the late 1830s and well into the 1870s, wood engraving had a decisive influence on the production of images in newspapers, broadsheets and books as well as on the artistic approach to graphic techniques. Well-known artists such as Ludwig Richter, Adolph Menzel and Julius Schnorr von Carolsfeld made drawings for this very modern method of relief printing. However, art historians classified wood engravings as woodcuts and composition was often inspired by woodcuts of the Dürer period. This study investigates the relationship between woodcut and wood engraving in the 19th-century German-speaking world and examines the case for a linguistic and visual woodcut topos in the art discourse of that time.

Document type: Dissertation
Date: 2021
Supervisor: Prof. Dr. Raphael Rosenberg
Version: Primary publication
Date of thesis defense: 29 July 2016
Date Deposited: 19 Oct 2021 12:56
Faculties / Institutes: University, Fakulty, Institute > Heidelberg, University, Institute of Art History
Research Project, Working Group > Individuals
DDC-classification: Graphics arts, prints
Controlled Keywords: Deutschland, Holzstich, Holzschnitt, Illustration, Topos, Geschichte 1830-1870
Subject (classification): Drawing, Printmaking
Countries/Regions: Germany, Switzerland, Austria