Directly to content
  1. Publishing |
  2. Search |
  3. Browse |
  4. Recent items rss |
  5. Open Access |
  6. Jur. Issues |
  7. DeutschClear Cookie - decide language by browser settings

Die Selbstsorge des demokratischen Individuums - Eine Untersuchung von John Deweys Pädagogik anhand Michel Foucaults Problematisierung der ethischen Subjektivierung

Ohnesorge, Axel

English Title: The self-care of the demokratic individual - An inquiry of John Deweys´ pedagogy on the basis of Michel Foucaults´ problematization of the ethical subjectivization

[img]
Preview
PDF, German Print-on-Demand-Kopie (epubli)
Download (1985Kb) | Lizenz: Print on Demand

Citation of documents: Please do not cite the URL that is displayed in your browser location input, instead use the persistent URL or the URN below, as we can guarantee their long-time accessibility.

Abstract

Ausgehend von Michel Foucaults Problematisierung der Selbstsorge wird in dieser Arbeit John Deweys Entwurf einer demokratischen Schulgemeinschaft unter dem Aspekt der ethischen Subjektivierung untersucht. Dabei zeigt sich John Deweys Pädagogik als Vermittlung einer demokratischen Selbstsorge, die darauf abzielt, die Individuen zu wahrheitsfähigen Subjekten zu erziehen. Auf dieser Grundlage wird die Vermittlung der demokratischen Selbstsorge dem Individualisierungsprozess in der traditionellen Schulpraxis gegenübergestellt werden.

Translation of abstract (English)

This work analyzes John Dewey's concept of a democratic school community under the aspect of ethic subjectivization on the basis of Michel Foucaults problematization of self-care. In doing so John Dewey's pedagogy is understood as an agent for the acquisition of democratic self-care, which implies the ability of an individual to speak truthfully (parrhesia). On this basis the attainment of democratic self-care is being discussed as opposed to the process of individuation in traditional school practice.

Item Type: Dissertation
Supervisor: Boenicke, Prof. Dr. Rosemarie
Date of thesis defense: 18. December 2009
Date Deposited: 20. Apr 2010 10:33
Date: 2009
Faculties / Institutes: The Faculty of Behavioural and Cultural Studies > Institut für Bildungswissenschaft
Subjects: 370 Education
Controlled Keywords: Dewey, John, Foucault, Michel, Demokratie, Demokratische Erziehung, Dewey, John / Art as experience, Ethik, Praktische Ethik
Uncontrolled Keywords: Foucault , DeweyFoucault , Dewey
About | FAQ | Contact | Imprint |
OA-LogoLogo der Open-Archives-Initiative