Directly to content
  1. Publishing |
  2. Search |
  3. Browse |
  4. Recent items rss |
  5. Open Access |
  6. Jur. Issues |
  7. DeutschClear Cookie - decide language by browser settings

Decision Rules, Transparency and Central Banks

Köster, Bernhard Johannes

German Title: Entscheidungsregeln, Tranzparenz und Zentralbanken

[thumbnail of diss_koester_hochgeladen.pdf]
Preview
PDF, English
Download (831kB) | Terms of use

Citation of documents: Please do not cite the URL that is displayed in your browser location input, instead use the DOI, URN or the persistent URL below, as we can guarantee their long-time accessibility.

Abstract

The trade-off between price stability and output stabilization is in the centre of monetary policy-making. This trade-off enters many macroeconomic models as the central bank is assumed to minimize some loss function consisting of inflation deviations and output deviations from some specific targets. The policy instrument to control these variables is the short-term interest rate. Monetary policy-making is usually conducted in committees, whose members may have conflicting interests. This is evident for the Governing Council of the European Central Bank or the Board of Governors of the Federal Reserve System in the United States. In this thesis we take a closer look at monetary policy committees. In particular, we address how decision rules and transparency requirements concerning such rules in monetary policy committees should be designed. In particular we concern ourself with the following two issues: 1. Which type of majority rule should be applied in the monetary policy committee? 2. Should the public know which decision rule the monetary policy committee applies and should the central bankers release their information about economic shocks? To address these questions, standard monetary models with aggregate demand and supply shocks are introduced and we assume that a committee decides about the interestrate change according to some voting rule. We develop a flexible majority rule, where the majority for interest-rate changes depends itself on the size of the interest-rate change. Our main findings are: First, a well-designed flexible majority rule can improve welfare compared to a fixed majority rule in a simple shock structure. This insight is robust, if we apply more complex shock structures or if we introduce a simple dynamic setup. Second, transparency regarding the rule has ambiguous effects on welfare and it may not be necessary to publish the decision rule, but within our framework, we can provide a best combination of a decision rule and an information setup.

Translation of abstract (German)

In der Geldpolitik besteht das grundsätzliche Problem die widerstreitenden Ziele "Preisstabilität" und "Outputstabilisierung" in Einklang zu bringen. Eingang findet dieses Problem in vielen makroökonomischen Modellen über die Verlustfunktion der Zentralbank, deren Variablen die Abweichung vom Inflationsziel und vom Outputziel sind. Das Kontrollinstrument für diese Variablen ist im Allgemeinen der Leitzins oder der kurzfristige Zins. Die Entscheidung über die Kontrollvariable wird meistens in einem Komitee getroffen, wie zum Beispiel im Europäischen Zentralbankrat oder dem Board of Governors des Federal Reserve System in den USA. In dieser Arbeit wird sich mit Frage befasst, wie eine optimale Entscheidungsregel des Komitees insbesondere unter Transparenzanforderungen aussehen kann. Im Detail werden folgende Aspekte untersucht: 1. Welche Art von Mehrheitsregel sollte das Komitee verwenden? 2. Sollte die Öffentlichkeit über die Regel informiert werden, und sollte die Zentralbank ihr Wissen über ökonomische Schocks veröffentlichen? Zur Untersuchung dieser Fragen wird ein Standard-Angebot-Nachfrage-Modell mit ökonomischen Schocks verwandt, und es wird angenommen, dass das Zentralbankkomitee über die Kontrollvariable mittels einer Abstimmungssregel entscheidet. Dafür wird eine flexible Mehrheitsregel entwickelt, bei der die notwendige Mehrheit für eine Änderung der Kontrollvariablen von der Größe der Änderung selbst abhängt. Die Hauptergebnisse sind: Erstens, eine adäquate flexible Mehrheitsregel verglichen mit einer fixen Mehrheitsregel kann die Wohlfahrt erhöhen. Dieses Ergebnis erweist sich als robust gegenüber einer Erweiterung hin zu komplexeren Schockstrukturen und innerhalb eines einfachen dynamischen Modells. Zweitens, die Veröffentlichung der Entscheidungsregel hat keine eindeutigen Effekte auf die Wohlfahrt. Allerdings kann in den engen Rahmenbedingungen des Modells eine beste Kombination aus Information über die Entscheidungsregel und Auswirkungen eines ökonomischen Schocks gefunden werden.

Document type: Dissertation
Supervisor: Gersbach, Prof. Dr. Hans
Date of thesis defense: 11 January 2011
Date Deposited: 27 Jan 2011 11:30
Date: 2011
Faculties / Institutes: The Faculty of Economics and Social Studies > Alfred-Weber-Institut for Economics
DDC-classification: 330 Economics
Controlled Keywords: Europäisches System der Zentralbanken, Geldpolitik, Transparenz <Motiv>, Entscheidungsregel, Statistische Entscheidungsregel, Währungsunion
Uncontrolled Keywords: Verlustfunktion , WohlfahrtsfunktionLoss function , Social Welfare Function , Minority Voting
About | FAQ | Contact | Imprint |
OA-LogoDINI certificate 2013Logo der Open-Archives-Initiative