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Komplexes Problemlösen in Situationen mit Zielkonflikt

Blech, Christine

English Title: Complex problem solving with conflicting goals

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Abstract

Typische, komplexe Problemsituationen erfordern gleichermaßen, anfangs unbekannte Wirkzusammenhänge zu explorieren und multiple, widersprüchliche Ziele zu balancieren. Ein Rahmenmodell verbindet Hypothesen über mögliche a) motivationale und b) kognitiv-strategische Auswirkungen multipler Ziele beim komplexen Problemlösen. Diese werden in vier Experimenten geprüft. Mit zwei computersimulierten Szenarios wird ein Paradigma entworfen, das unter standardisierten Laborbedingungen Zielkonflikte in einem motivierenden Kontext induziert. Experiment 1 (N = 69) induziert einen Widerspruch zwischen zwei parallelen Zielen und demonstriert konfliktassoziierte Einbußen im Wohlbefinden und der aktuellen Erfolgserwartung. Experiment 2 (N = 42) zeigt vergleichbare Befunde für Konflikte zwischen vier inkompatiblen Zielen. Experiment 3 (N = 42) prüft anhand von Gedächtnisleistungen, ob nicht erreichte Ziele in induzierten Konfliktsituationen vermehrte gedankliche Rumination nach sich ziehen. Experiment 4 (N = 20) identifiziert Subformen ruminierender Gedanken und adaptive Strategien im Umgang mit Zielkonflikten in Verbalprotokollen (Eingriffsvermeidung, Eingriffsflexibilität). Prozessanalysen deuten auf zyklische Phasen des Misserfolgserlebens gekoppelt mit simultanen Phasen der Rumination hin. Die Ergebnisse werden anhand eines zeitlichen Verlaufsmodells diskutiert, forschungsmethodische Perspektiven und ergänzende Fragestellungen werden aufgezeigt.

Translation of abstract (English)

Situations involving complex problems typically demand both exploring cause-and-effect relationships, which are unknown at the outset, as well as balancing multiple, contradictory goals. A framework combines hypotheses concerning the effects of multiple goals on a) motivation and b) cognitive, strategic approaches in complex problem solving. Hypotheses are tested in four experiments by means of two computer-simulated scenarios. This paradigm allows for inducing goal conflicts in a motivating, yet standardized laboratory context. Experiment 1 (N = 69) induced antagonistic relations between two parallel goals and demonstrated losses in wellbeing and current motivation (perceived probability of success). Experiment 2 (N = 42) revealed comparable results as to conflicts among four incompatible goals. Experiment 3 (N = 42) investigated problem-related memory in order to find out if non-achieved goals due to conflict would give rise to enhanced ruminative thoughts. Experiment 4 (N = 20) identified subtypes of ruminative thoughts and adaptive strategies of conflict management in verbal protocols (less interventions, flexible interventions). Analyzing the temporal process of problem solving suggests cycles of heightened disappointment and simultaneous rumination. Results are discussed on the base of a process model, future perspectives concern research strategies and additional questions.

Item Type: Dissertation
Supervisor: Funke, Prof. Dr. Joachim
Date of thesis defense: 11. February 2011
Date Deposited: 16. Feb 2011 15:04
Date: 2010
Faculties / Institutes: The Faculty of Behavioural and Cultural Studies > Institute of Psychology
Subjects: 150 Psychology
Controlled Keywords: Problemlösen, Zielkonflikt, Motivation, Strategie, Prozessmodell
Uncontrolled Keywords: problem solving , goal conflict , motivation , strategy , process model
Additional Information: Teile in: Open Psychology Journal
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