Directly to content
  1. Publishing |
  2. Search |
  3. Browse |
  4. Recent items rss |
  5. Open Access |
  6. Jur. Issues |
  7. DeutschClear Cookie - decide language by browser settings

Akademisch geprägte Kompetenzentwicklung: Kompetenzorientierung in Hochschulstudiengängen

Wick, Alexander

English Title: Academically Based Competence Development: Competence Orientation in Higher Education

[img]
Preview
PDF, German
Download (391Kb) | Terms of use

Citation of documents: Please do not cite the URL that is displayed in your browser location input, instead use the persistent URL or the URN below, as we can guarantee their long-time accessibility.

Abstract

Der Beitrag untersucht zunächst den Bezug von Hochschulstudiengängen zu darauf aufbauenden beruflichen Tätigkeiten. Employability als mögliches Zielkonzept und Kompetenzorientierung als Methodik, deren Entwicklung während des Studiums zu unterstützen, werden hervorgehoben. Die Merkmale akademischer, an Hochschulen entwickelter Kompetenzen werden herausgearbeitet und die Möglichkeiten, Kompetenzorientierung in Curricula, Vermittlungsmethodik und Evaluation umzusetzen untersucht. Es kann auf ein umfassendes Arsenal von kompetenzförderlichen Lehrarrangements und Lernangeboten zugegriffen werden. Wenn diese in kompetenzhaltige Curricula und Studieninhalte eingebettet und mit formativen Evaluations- und Beratungsleistungen integriert werden, kann damit den derzeitigen Bestrebungen zur Schaffung eines global wettbewerbsfähigen, einheitlichen europäischen Hochschulraums die Chance nicht nur auf administrative Verankerung, sondern auch inhaltlich solide und progressive Umsetzung eröffnet werden.

Translation of abstract (English)

The paper first examines how higher education programmes and respective occupational activities are interre-lated. Employability is highlighted as a possible target concept and competence orientation as a methodology to support it during the study courses. The characteristics of academic based competences developed in higher education are elaborated and possibilities of implementing the competence orientation in curricula, teaching and evaluation are investigated. A comprehensive variety of competence-supportive teaching methods and learning proposals can be integrated with competence-oriented curricula and course contents. Furthermore, formative evaluation and guidance services may also support the current efforts to create a globally competitive, consistent European Higher Education Area not only being implemented in an administrative way, but also soundly filled with life.

Item Type: Article
Date Deposited: 30. May 2011 14:26
Date: 2011
Faculties / Institutes: The Faculty of Behavioural and Cultural Studies > Institut für Bildungswissenschaft
Subjects: 370 Education
Controlled Keywords: Kompetenz, Hochschuldidaktik, Hochschulforschung, Hochschulbildung
Uncontrolled Keywords: Bildungsforschung , KompetenzorientierungHigher Education , Competence , Academic achievements , Teaching methods , Competence development
About | FAQ | Contact | Imprint |
OA-LogoLogo der Open-Archives-Initiative