Directly to content
  1. Publishing |
  2. Search |
  3. Browse |
  4. Recent items rss |
  5. Open Access |
  6. Jur. Issues |
  7. DeutschClear Cookie - decide language by browser settings

Der Einfluss selektiver Aufmerksamkeit auf emotionale Produktbewertungen : Die Wirkung des negativen Darbietungseffektes

Beyer, Ulrike

English Title: The influence of selective attention on emotional product evaluation : The effect of negative mere exposure

[img]
Preview
PDF, German Print-on-Demand-Kopie (epubli)
Download (982Kb) | Lizenz: Print on Demand

Citation of documents: Please do not cite the URL that is displayed in your browser location input, instead use the persistent URL or the URN below, as we can guarantee their long-time accessibility.

Abstract

Anhand von drei Experimenten wurde in dieser Arbeit der Frage nachgegangen, in wie fern man durch Lenkung der Aufmerksamkeit auf ein bestimmtes Produkt (in diesem Fall Designstühle) die spätere Bewertung von diesem manipulieren kann. In einer visuellen Lokalisations-Phase sollte aus zwei dargebotenen Designstühlen der im Vorfeld festgelegte Ziel-Stimulus identifiziert werden. Im Anschluss folgte die Frage nach der Präferenz für einen der beiden Stühle, oder einen neuen, noch nicht dargebotenen Stuhl (Experiment 1a und 1b). In weiterführenden Experimenten wurde nach der Attraktivität des ausgewählten, des ignorierten, oder des neuen Designstuhls gefragt (Experiment 2 und 3). Die Ergebnisse zeigten eine Präferenz für ignorierte Stühle (Experiment 1a und 1b) und attraktivere Beurteilungen für die neuen Designstühle (Experiment 2 und 3).

Translation of abstract (English)

The Dissertation shows that evaluation of the emotional tone of visual patterns (design-chairs) can be modulated by the prior attentional state (attending vs. ignoring) used to process each pattern in a visual selection task. Previously ignored patterns were evaluated more negatively than either previously attended or novel patterns (Experiment 1a & 1b). Novel patterns were evaluated more positively than either previously attended or ignored patterns. Previously ignored patterns were evaluated in the same way than attended patterns (Experiment 2 and 3).

Item Type: Dissertation
Supervisor: Fiedler, Prof. Dr. Klaus
Date of thesis defense: 21 November 2011
Date Deposited: 12 Jan 2012 13:46
Date: 2011
Faculties / Institutes: The Faculty of Behavioural and Cultural Studies > Institute of Psychology
Subjects: 150 Psychology
Controlled Keywords: Mere-Exposure-Effekt, Aufmerksamkeit, Bewertung
Uncontrolled Keywords: Ablenker , EmotionenAttention , Emotionen , Distractor
About | FAQ | Contact | Imprint |
OA-LogoLogo der Open-Archives-Initiative