German Title: "O poet guiding me": Dante und zeitgenössische irische Lyrik
Preview |
PDF, English
Download (1MB) | Terms of use |
Abstract
This study of the reception of Dante’s Divine Comedy in contemporary Irish poetry gives an overview of the variety of poets influenced by and borrowing from Dante, and includes close readings of relevant poems. The poets discussed are Fergus Allen, Eavan Boland, Ciaran Carson, Harry Clifton, Michael Donaghy, Leontia Flynn, Seán Haldane, Seamus Heaney, Thomas Kinsella, Tom Matthews, Alan Jude Moore, Paul Muldoon, Gerry Murphy, and Bernard O’Donoghue. Thematically following Dante’s epic from Hell through Purgatory to Paradise, the study takes mutually complementary theories of influence and intertextuality into account, with particular focus on Gérard Genette’s Palimpsests and Harold Bloom’s The Anxiety of Influence. The overarching thesis is that the contemporary Irish Dante reception, while generally characterised by an identification with Dante in terms of politics, religion, language, or exile, is shaped by the way Dante is read and reworked by prominent literary figure and Nobel Prize winner Seamus Heaney. Similarities to or corrective movements regarding Heaney’s use of Dante, or the avoidance of Dante altogether, offer an insight into the dynamics of contemporary Irish poetry.
Translation of abstract (German)
Diese Studie der Rezeption von Dantes Göttlicher Komödie in zeitgenössischer irischer Lyrik gibt einen Überblick über die Vielfalt an Dichtern, die Dante in ihren Werken verarbeiten. Hierbei wird Wert gelegt auf eine textnahe Interpretation relevanter Gedichte. Die Autoren, die in der Untersuchung Beachtung finden, sind Fergus Allen, Eavan Boland, Ciaran Carson, Harry Clifton, Michael Donaghy, Leontia Flynn, Seán Haldane, Seamus Heaney, Thomas Kinsella, Tom Matthews, Alan Jude Moore, Paul Muldoon, Gerry Murphy und Bernard O’Donoghue. Während die Arbeit thematisch und motivisch Dantes Epos durch Hölle, Fegefeuer und Paradies folgt, werden sich gegenseitig ergänzende Einfluss- und Intertextualitätstheorien, insbesondere Gérard Genettes Palimpseste und Harold Blooms Einfluss-Angst, berücksichtigt. Die vorangestellte, die Studie tragende These ist, dass die zeitgenössische irische Danterezeption, die sich grundsätzlich durch eine Identifikation mit Dante bezüglich politischer, religiöser, soziolinguistischer oder exiltopologischer Umstände auszeichnet, vornehmlich bedingt wird von der Danterezeption des omnipräsenten Nobelpreisträgers Seamus Heaney. Ähnlichkeiten mit oder Abweichungen von Heaneys Dantegebrauch oder gar eine völlige Vermeidung Dantes als literarische Quelle in Abgrenzung zu Heaney werden beleuchtet und ermöglichen so neue Aufschlüsse über die kreative Dynamik innerhalb der zeitgenössischen irischen Lyrikszene.
Document type: | Dissertation |
---|---|
Supervisor: | Schnierer, Prof. Dr. Peter Paul |
Date of thesis defense: | 15 May 2012 |
Date Deposited: | 10 Jan 2012 13:55 |
Date: | 2011 |
Faculties / Institutes: | Neuphilologische Fakultät > Anglistisches Seminar |
DDC-classification: | 820 English and Old English literatures |
Controlled Keywords: | Dante <Alighieri>, Intertextualität, Heaney, Seamus, Clifton, Harry (Schriftsteller), Carson, Ciarán, Muldoon, Paul, Lyrik, Politische Ly |
Uncontrolled Keywords: | O'Donoghue, Bernard , Murphy, Gerry , Haldane, Seán , Flynn, Leontia , Moore, Alan Jude , Matthews, Tom , Allen, Fergus , Donaghy, MichaelDante , The Divine Comedy , Intertextuality , Contemporary Irish Poetry |