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Die musikalische Rezeption der Zen-Ästhetik im Spannungsfeld zwischen Ost und West - Eine Untersuchung anhand ausgewählter Werke von John Cage, Toru Takemitsu und Hans Zender

Yang, Hsiao-Hua

English Title: The musical reception of Zen aesthetics between East and West - A study based on selected works by John Cage, Toru Takemitsu and Hans Zender

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PDF, German
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Abstract

Diese Arbeit handelt sich um einen interkultulturellen Diskurs, der unter dem Einfluss zen-buddhistischer Ideen entstanden ist. Die Aufnahme der Zen-Ästhetik als eine neue Kunstauffassung lässt sich musikalisch in vielfältiger Weise darstellen. In der vorliegenden Arbeit wird der Schwerpunkt auf die musikalische Auseinandersetzung mit Stille und Geräuschen gelegt. Als ideale Beispiele werden die drei Komponisten Cage, Takemitsu und Zender ausgewählt, da sie von verschiedenen Kontinenten stammen und sich kontinuierlich mit dem Thema des Zen auseinandersetzten. Für Cage ist Stille ein höchster Zustand frei von jeglicher Intention; Takemitsu setzte die Stille und die Geräusche in Musiknoten um, und verlieh sowohl Stille als auch Geräuschen Ebenbürtigkeit mit der musik. Zender setzte die Zen-Ästhetik durch sorgfältige musikalische Verarbeitung, aber bezog sich nicht, wie Takemitsu, direkt auf die asiatischen Instrumente, sondern versuchte sie mit den Mitteln der westlichen Musik. Durch die unterschiedliche Interpretation der Zen-Ästhetik entsteht ein Spannungsfeld zwischen Ost und West und zwischen der eigenen und fremden Tradition.

Translation of abstract (English)

The idea of this work is to examine the global spread of Zen Buddhist ideas in the realm of music, using the example of three composers (John Cage, Toru Takemitsu, Hans Zender) compared to one another, each of them coming from a different cultural background, and each of them finding special artistic concepts that detect their own forms of a Zen-inspired musical aesthetics. Under the aspect of Zen all the three composers interested in particular in the perception of silence; in short, silence is not only a pause in the music, but rather the giving up of intention; confronting silence is to be aware of the sounds of nature and to identify these with music. This work traces also how “Western” composers were influenced by “Eastern” thought – and how, conversely, their music influenced Asian composers in their search of their own roots. The work is founded musicology, in terms of thorough analyses that are both aligned intrinsic and context-oriented, at the same time the work goes far beyond the purely musicological focus that it points out – as choice of topics suggests – the relationship of area studies, Asian philosophy and current aesthetic discourses that define the art of music today. Selected pieces are Music of Changes (1951), 4’33” (1952) of John Cage; November Steps (1967) of Toru Takemitsu; Muji no kyo (1974-1975), Furin no kyo (1988-1989) und Lo-Shu-Zyklus (1977-1997) of Hans Zender.

Item Type: Dissertation
Supervisor: Redepenning, Prof. Dr. Dorothea
Place of Publication: Heidelberg
Date of thesis defense: 14 December 2012
Date Deposited: 10 May 2013 07:14
Date: 2012
Faculties / Institutes: Philosophische Fakultät > Musikwissenschaftliches Seminar
Subjects: 780 Music
Controlled Keywords: John Cage, Toru Takemitsu, Hans Zender, Zen-Rezeption, Zufallsoperation, Silence, I Ging, Sonatas and Interludes, Music of Changes, 4'33'', Novermber Steps, Muji no kyo, Furin no kyo, Haiku, Lo-Shu Zyklus, Ost und West
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