Directly to content
  1. Publishing |
  2. Search |
  3. Browse |
  4. Recent items rss |
  5. Open Access |
  6. Jur. Issues |
  7. DeutschClear Cookie - decide language by browser settings

Kompetenzentwicklung im Service-Learning. Das Kompetenzraster als Schnittstelle zwischen Theorie und Praxis

Löhle, Joana

English Title: Competency development in service-learning. Rubrics as scaffolding instruments between theory and practice

[thumbnail of Kompetenzentwicklung_LöhleJoana.pdf] PDF, German - main document
Download (2MB) | Lizenz: Creative Commons LizenzvertragKompetenzentwicklung im Service-Learning. Das Kompetenzraster als Schnittstelle zwischen Theorie und Praxis by Löhle, Joana underlies the terms of Creative Commons Attribution 4.0

Citation of documents: Please do not cite the URL that is displayed in your browser location input, instead use the DOI, URN or the persistent URL below, as we can guarantee their long-time accessibility.

Abstract

Das Lehr-/Lernkonzept Service-Learning (SL) entspricht durch Verbindung schulischen bzw. akademischen Lernens mit freiwilligem Engagement den aktuellen pädagogischen Anforderungen einer demokratie- und kompetenzorientierten, praxisnahen sowie lernendenzentrierten Lernumgebung. Zur Förderung von Kompetenzentwicklung in SL-Projekten werden Kompetenzraster (KPR) als Schnittstelleninstrumente zwischen Theorie und Praxis eingesetzt. Allerdings mangelt es noch an einer Erforschung der Wirksamkeit der Kompetenzraster. Ziel dieser Arbeit ist es, Kriterien für eine optimale SL-Begleitmethode zu erarbeiten und zu überprüfen, inwieweit Kompetenzraster zur Förderung umfassender Kompetenzentwicklung im Service-Learning dienen. Hierfür wurden zwölf in schulischen SL-Projekten eingesetzte KPR im mixed-methods design analysiert. Die Ergebnisse zeigen, dass die bisher eingesetzten KPR mehr als Feedback- oder Prüfinstrumente, und weniger als Lernwegsbegleitung eingesetzt und auch so gestaltet wurden. Um eine Kompetenzveränderung aufzuzeigen ist daher zukünftig ein Einbezug von Niveaustufen, Elemente zur Visualisierung und Möglichkeiten zur Individualisierung zu empfehlen. Optimierungsbedarf besteht zudem in der Funktion der KPR als Instrument zum selbstgesteuerten, partizipatorischen und kollaborativen Lernen.

Translation of abstract (English)

The teaching/learning concept Service-Learning (SL) corresponds to the current pedagogical requirements of democracy- and competence-oriented, practical as well as a learner-centered learning environment by combining academic learning with volunteering. To promote competence development in SL projects, scoring rubrics (KPR) are used as interface instruments between theory and practice. However, there is still a lack of research concerning the effectiveness of those rubrics, especially for SL-projects. This work aims to develop criteria for an optimal SL rubric and to check to what extent rubrics serve to promote comprehensive competence development in service-learning. For this purpose, twelve KPR used in SL school projects were analyzed in mixed-methods design. The results show that the KPR have been used and designed more as feedback or testing tools rather than as a learning development tool. To point out a change of competence, it is advisable to include levels, elements for visualization and possibilities for customization. Furthermore, a need for optimization for KPR as instrument for self-directed, participatory learning and citizenship education has been detected.

Document type: Master's thesis
Supervisor: Sliwka, Prof. Dr. phil. Anne
Place of Publication: Heidelberg
Date of thesis defense: 6 November 2019
Date Deposited: 14 May 2020 11:38
Date: 2020
Faculties / Institutes: The Faculty of Behavioural and Cultural Studies > Institute of Psychology
The Faculty of Behavioural and Cultural Studies > Institut für Bildungswissenschaft
Service facilities > Akademie für Weiterbildung
DDC-classification: 080 General collections
150 Psychology
300 Social sciences
360 "Social services; association"
370 Education
Controlled Keywords: Service-Learning, service learning, Lernen durch Engagement, Praxisbezug, Kompetenzentwicklung, Kompetenzen, Kompetenzraster, Kompetenzentwicklung, Kompetenzorientierung, Lehrmethode, Begleitmethode, Schüler, Schnittstellenmanagement, Schule, Innovation, Lernen, Verantwortung, Bildung, Bildungstrend, learning through engagement, practical relevance, scoring rubric, competence development, competencies, teaching method, pupils, scaffolding instrument, interface management
About | FAQ | Contact | Imprint |
OA-LogoDINI certificate 2013Logo der Open-Archives-Initiative