Direkt zum Inhalt
  1. Publizieren |
  2. Suche |
  3. Browsen |
  4. Neuzugänge rss |
  5. Open Access |
  6. Rechtsfragen |
  7. EnglishCookie löschen - von nun an wird die Spracheinstellung Ihres Browsers verwendet.

Date Marks, Valuation, and Food Waste: Three In-Store ‘Eggsperiments’

d'Amato, Alessio ; Goeschl, Timo ; Lorè, Luisa ; Zoli, Mariangela

[thumbnail of d'Amato_Goeschl_Loré_Zoli_2020_dp693.pdf]
Vorschau
PDF, Englisch - Hauptdokument
Download (782kB) | Nutzungsbedingungen

Zitieren von Dokumenten: Bitte verwenden Sie für Zitate nicht die URL in der Adresszeile Ihres Webbrowsers, sondern entweder die angegebene DOI, URN oder die persistente URL, deren langfristige Verfügbarkeit wir garantieren. [mehr ...]

Abstract

We provide causal evidence on how date marking policies influence consumers' valuation of perishable food products through three consecutive research steps. In a preparatory in-store survey (n = 100), we identify perishable food items that can be experimentally manipulated to overcome core challenges for causal identification. A modified in-store multiple price list (MPL) experiment (n = 200) then tests consumers' valuation of perishable food of varying shelf-life (expiry date) in a two-by-two design that varies date mark type(use-by versus best-before) and information status while preventing free disposal censoring. We find that expiry dates affect consumer valuation, but not differences in date mark type. Educating consumers about date mark meaning turns out to be conducive to discarding potentially unsafe food, but not to preventing food waste. An attentiveness experiment (n = 160) tests whether these treatment effects plausibly result from the nature of consumers' knowledge and finds that the existing asymmetry in consumers' understanding of current date marks can explain the evidence from the modified MPL experiment.

Dokumententyp: Arbeitspapier
Name der Reihe: Discussion Paper Series / University of Heidelberg, Department of Economics
Band: 0693
Ort der Veröffentlichung: Heidelberg
Erstellungsdatum: 10 Nov. 2020 13:31
Erscheinungsjahr: November 2020
Seitenanzahl: 34
Institute/Einrichtungen: Fakultät für Wirtschafts- und Sozialwissenschaften > Alfred-Weber Institut
DDC-Sachgruppe: 330 Wirtschaft
Freie Schlagwörter: date marking; food waste; consumer valuation; information-based policies; multiple price list experiment; in-store experiment
Schriftenreihe: Discussion Paper Series / University of Heidelberg, Department of Economics
Leitlinien | Häufige Fragen | Kontakt | Impressum |
OA-LogoDINI-Zertifikat 2013Logo der Open-Archives-Initiative