Directly to content
  1. Publishing |
  2. Search |
  3. Browse |
  4. Recent items rss |
  5. Open Access |
  6. Jur. Issues |
  7. DeutschClear Cookie - decide language by browser settings

Rekursivität, Invention und Ritualdesign in den Sacred Dramas der Goddess People of Avalon (England)

Laack, Isabel

In: Zeitschrift für Religionswissenschaft, 19 (2011), Nr. 1-2. pp. 212-242. ISSN 0943-8610 (Druck-Ausg.); 2194-508X (Online-Ausg.)

[thumbnail of 10.1515_zfr-2011-0006.pdf]
Preview
PDF, German - main document
Download (657kB) | Terms of use

Official URL: https://doi.org/10.1515/zfr-2011-0006
Citation of documents: Please do not cite the URL that is displayed in your browser location input, instead use the DOI, URN or the persistent URL below, as we can guarantee their long-time accessibility.

Abstract

Zusammenfassung: Im Zentrum des Artikels stehen Formen der Ritualdynamik unter besonderer Berücksichtigung des Aspekts der Rekursivität. Anhand des Fallbeispiels der Ritualpraxis der Goddess People of Avalon, einer jungen religiösen Gemeinschaft in Südengland, werden die analytischen Kategorien Ritualtransfer, -rezeption, -invention und -design geschärft und weiterentwikkelt. Definierten sich die Goddess People zunächst als Reaktualisierung prähistorischer und „ursprünglicher“ Formen der Verehrung der Großen Göttin, so ist in den letzten Jahren eine Veränderung in ihrem Selbstverständnis und ihren Legitimierungsstrategien zu beobachten: Heute verstehen sie sich als eine neue religiöse Tradition und erfinden (selbst)bewusst und auf kreative Weise ihre eigenen Rituale. Im Artikel wird dafür plädiert, diesen und ähnliche Fälle als Ritualdesign zu bezeichnen. In Abgrenzung zu bisherigen Bestimmungen des Analyserahmens soll damit die Perspektive von einer wissenschaftlichen Beurteilung des Originalitätsgrades von Ritualen zu einer Untersuchung der Legitimierungsstrategien der Akteure verschoben werden.

Translation of abstract (English)

Abstract: The Goddess People of Avalon, a young and flourishing religious community in Glastonbury (South-England), have been defining themselves principally as a revitalization of the prehistoric worship of the Great Goddess. Based on fieldwork data of the author, the article offers an introduction into the religious tradition and ritual praxis of the contemporary Goddess People. Specifically, the analysis focuses on the ritual genre of Sacred Drama with its interpretation of the general and local history of religions. The variety of recursivity (as a reference to the past), which this ritual genre expresses, is examined within an analytical frame that has been developed for different forms of ritual dynamics. Particularly, the analytical concepts ritual transfer, adaptation, invention and ritual design are discussed. Within the last years, a change in the self-image and legitimizing strategies of the Goddess People has occurred: Whereas in their nascent years, they understood themselves as a reactualization of primordial spirituality, they tend to see themselves currently more as a new religious tradition, inventing their rituals creatively and confidently. The article argues for the use of the analytical concept ritual design to describe this aspect of ritual dynamics. Thus, instead of evaluating the degree of originality of rituals from an academic point of view, the legitimizing strategies of religious agents come to the fore.

Document type: Article
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Religionswissenschaft
Volume: 19
Number: 1-2
Publisher: de Gruyter
Place of Publication: Berlin ; Boston, Mass.
Edition: Zweitveröffentlichung
Date Deposited: 01 Feb 2023 09:27
Date: 2011
ISSN: 0943-8610 (Druck-Ausg.); 2194-508X (Online-Ausg.)
Page Range: pp. 212-242
Faculties / Institutes: Philosophische Fakultät > Zentrum für europäische Geschichts- und Kulturwissenschaften (ZEGK)
DDC-classification: 200 Religion
Additional Information: Dieser Beitrag ist aufgrund einer (DFG-geförderten) Allianz bzw. Nationallizenz frei zugänglich. *** This publication is freely accessible due to an Alliance licence and a national licence (funded by the DFG, German Research Foundation) respectively
About | FAQ | Contact | Imprint |
OA-LogoDINI certificate 2013Logo der Open-Archives-Initiative