In: Millennium, 19 (2022), Nr. 1. S. 219-245. ISSN 1867-030X (Druck-Ausg.); 1867-0318 (Online-Ausg.)
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Abstract
Abstract: This article argues that the Paraphrasis of St John’s Gospel by Nonnus offers a response to late antique concerns as to why the salvific message of Jesus failed to be recognised by authorities of the Roman Empire in the Gospels. By reworking the portrait of Pilate found in John’s Gospel, Nonnus transforms the governor into an unambiguously late antique pepaideumenos, one who ultimately participates in the promulgation of Christian salvation and truth. The analysis shows that Nonnus accomplishes this portrait through the use of Homeric parallels and allusions to Plato’s Apology of Socrates, which transform Jesus’ trial before Pilate from John 18 into a philosophical dialogue about justice, kingship, and truth. The poem invites its late antique audience to better identify with Pilate and to see his inscription of the title (titulus) on Jesus’ cross as an early gentile confession of faith, ultimately making Pilate into an apostle avant-la-lettre and rehabilitating the role of Rome vis-à-vis Christianity for late antique audiences.¹
Dokumententyp: | Artikel |
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Titel der Zeitschrift: | Millennium |
Band: | 19 |
Nummer: | 1 |
Verlag: | de Gruyter |
Ort der Veröffentlichung: | Berlin [u.a.] |
Auflage oder Überarbeitung: | Zweitveröffentlichung |
Erstellungsdatum: | 03 Mrz. 2023 14:35 |
Erscheinungsjahr: | 2022 |
ISSN: | 1867-030X (Druck-Ausg.); 1867-0318 (Online-Ausg.) |
Seitenbereich: | S. 219-245 |
Institute/Einrichtungen: | Philosophische Fakultät > Seminar für klassische Philologie |
DDC-Sachgruppe: | 100 Philosophie und Psychologie
220 Bibel |
Zusätzliche Informationen: | Dieser Beitrag ist aufgrund einer (DFG-geförderten) Allianz bzw. Nationallizenz frei zugänglich. *** This publication is freely accessible due to an Alliance licence and a national licence (funded by the DFG, German Research Foundation) respectively. |