English Title: Child soldiers : an educational study in the perspective of Foucault´s discourse analysis
PDF, German
- main document
Download (698kB) | Terms of use |
Abstract
Das wissenschaftliche Archiv über Kindersoldaten gewinnt gegenwärtig erst seine Kontur. Dabei wächst Kritischer internationaler Erziehungswissenschaft ein globales Aufgabengebiet zu. Die vorliegende Arbeit knüpft an das Analyse-Verfahren an, das der Diskurstheorie von Michel Foucault aufruht. Der Autor analysiert das gegenwärtige Wissen über Kindersoldaten, insbesondere in den Bereichen Sozialisation, Rehabilitation und Prävention. Einen zentralen Stellenwert nehmen dabei klassische pädagogische Felder wie Schulbildung, Berufsbildung, Freizeit- und Sozialpädagogik, aber auch die neueren Konzepte education for reconciliation und education for reconstruction ein. Als Ergebnis der diskursanalytischen Betrachtung wird herausgestellt, dass soziale Erfahrungsmuster und individuelle Folgen der Teilnahme an bewaffneten Konflikten die Hauptthemen der Diskursgemeinschaft darstellen, die sich vor allem aus Autoren der nördlichen Hemisphäre zusammensetzt und zukünftig die multimedialen Möglichkeiten der Online-Medien verstärkt nutzen wird. Eine theoretische Systematisierung der gewonnenen Ergebnisse schließt die Arbeit ab. Es folgen Thesen zum bisherigen und Prognosen zum zukünftigen Diskursverlauf sowie Vorschläge weiterer erziehungswissenschaftlicher Forschungsaktivitäten.
Translation of abstract (English)
At present the research on child soldiers only describes the main points of the phenomenon. It is a global task for comparative education research to investigate the subject. This study refers to Michel Foucault´s theory of discourse analysis. The author examines the current knowledge on child soldiers, especially in relation to their socialisation and rehabilitation and in relation to preventive measures. Pedagogical interventions to reduce child soldiering are mainly concerned with primary education, vocational training, social services and the new concepts of education for reconciliation and education for reconstruction. The author underlines that the discourse community consists of people of the Western world, who focus mainly on the social experiences and individual consequences of child soldiering and will increasingly use the possibilities of the world wide web for public information in future. The study concludes with the thesis on the discourse's progression, prognoses for its future and recommendations for further research.
Document type: | Master's thesis |
---|---|
Supervisor: | Lenhart, Prof. Dr. Volker |
Date Deposited: | 07 Jul 2000 13:55 |
Date: | 2000 |
Faculties / Institutes: | The Faculty of Behavioural and Cultural Studies > Institut für Bildungswissenschaft |
DDC-classification: | 300 Social sciences |
Controlled Keywords: | Kind, Soldat, Sozialisation, Rehabilitation, Prävention |
Uncontrolled Keywords: | Krieg , Bewaffneter Konflikt , Posttraumatisches Stresssyndrom , Humanitäres Völkerrecht , Vergleichende Erziehungswissenschaftchild soldiers , children and war , war , Post traumatic stress disorder , comparative education |