Directly to content
  1. Publishing |
  2. Search |
  3. Browse |
  4. Recent items rss |
  5. Open Access |
  6. Jur. Issues |
  7. DeutschClear Cookie - decide language by browser settings

Medienpädagogik im Theater : Vorüberlegungen und Fallstudien am Beispiel des Mannheimer Nationaltheaters

Reisner, Marc

English Title: Media education in the theatre : Reflections and case studies as exemplified by the Mannheim National Theatre

[img]
Preview
PDF, German
Download (1560Kb) | Terms of use

Citation of documents: Please do not cite the URL that is displayed in your browser location input, instead use the persistent URL or the URN below, as we can guarantee their long-time accessibility.

Abstract

Die Arbeit will zeigen, dass in einem Theater wertvolle medienpädagogische Arbeit geleistet werden kann. Neben der praktischen Medienarbeit können auch kulturelle, soziale und reflexive Medienkompetenzen dort erworben werden. Allerdings ist der Umgang mit modernen Bildmedien im Theater nicht ganz unproblematisch, da diese im Gegensatz zu anderen theatralen Mitteln, wie beispielsweise der Beleuchtung, nicht vorurteilsfrei eingesetzt werden können. Daher wird im Verlauf der Arbeit, neben den technischen und theoretischen Grundlagen zum Umgang mit Bildmedien auf der Bühne, auch intensiv auf das historische Verhältnis Theater und Bildmedien eingegangen. In einem Praxisteil wird anhand von 10 Fallstudien der medienpädagogisch sinnvolle Einsatz von Bildmedien auf der Bühne untersucht und hinterfragt, welche Adressaten (Theatermacher, Bildmedienproduzenten, Zuschauer) ihre Medienkompetenzen im Theater ausbauen können.

Translation of abstract (English)

The aim of this dissertation is to show that valuable media education work can be done in the theatre. In addition to practical media work, cultural, social and reflective media skills can be acquired. However, the use of modern visual media in the theatre is slightly problematic because, unlike other theatrical instruments such as lighting, visual media cannot be deployed with complete objectivity. For this reason the dissertation, in addition to technical and theoretical bases of the use of visual media on stage, also studies in depth the historical relationship between theatre and visual media. The practical section of the dissertation examines and critically analyses 10 case studies illustrating the pedagogically valuable use of visual media on stage and raises the question of which addressees (theatre workers, producers of visual media, audiences) could improve their media skills in the theatre.

Item Type: Dissertation
Supervisor: Baumann, Prof. Dr. Ulrich
Date of thesis defense: 6 June 2007
Date Deposited: 11 Jul 2007 14:01
Date: 2007
Faculties / Institutes: The Faculty of Behavioural and Cultural Studies > Institut für Bildungswissenschaft
Subjects: 370 Education
Controlled Keywords: Medienpädagogik, Medienkompetenz, Theater, Film, Video
Uncontrolled Keywords: Media Education , media skills , theatre , film , video
About | FAQ | Contact | Imprint |
OA-LogoLogo der Open-Archives-Initiative