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Unsichtbare Religion des Subliminalen Marketings in den Medien : Ein epochaltypischer Beitrag zur Medienbildung bei Kindern und Jugendlichen

Godina, Bojan

English Title: Invisible religion of subliminal marketing in the media : An epoch-typical contribution to the media education of children and young people

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PDF, German
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Abstract

In verschiedenen Medienformaten wird heutzutage durch kommerzielle Absatzstrategien unterschwellig „Unsichtbare Religion“ kultiviert. In der Dissertation werden vor allem die von Kindern und Jugendlichen genutzten Medienformate untersucht und interdisziplinär aus der Soziologie, der Psychologie und dem Marketing aufgezeigt, wie „Unsichtbare Religion“ konstituiert und initiiert werden kann. Um dies nachzuweisen, werden aus kunst- und medienwissenschaftlicher Sicht die hierzu benötigten grundlegenden Codes der Bilddeutung herangezogen. Der Verfasser entwickelt ein Deutungsmodell des Subliminalen Marketings, mit dessen Hilfe die interdisziplinären Erkenntnisse integriert und verschiedene Medienformate quantitativ und qualitativ inhaltsanalytisch analysiert werden. Es zeigt sich dabei, dass in der Stichprobe weit über die Hälfte der Medieninhalte transzendente Elemente beinhalten und ebenso in welcher Weise diese die „Unsichtbare Religion“ bedingen. In Bezug auf mögliche Konsequenzen dieses Verfahrens ist besonders bedenkenswert die subliminale Konditionierung durch religiöse Wirkmechanismen und die Verherrlichung der Gewalt und Brutalität in Computerspielen, die unter anderem mittels der Anwendung des überweltlichen Lichtes konstituiert wird. Durch menschenrechtliche und pädagogische Bezüge wird ein Medienbildungskonzept begründet und in Aufklärungsinterventionen, die an Schulen durchgeführt wurden, tentativ erprobt und dokumentiert.

Translation of abstract (English)

Nowadays, an “invisible religion” is being cultivated subliminal in different medial dimensions through commercial marketing strategies. This thesis is as well investigating especially those media dimensions being used by children and young people as revealing interdisciplinary from sociology, psychology and marketing aspects how “invisible religion” is being constituted and initiated. To substantiate that theory, basic and relevant codes for the interpretation of images will be consulted from artistic and media science. The author develops a model for interpreting subliminal marketing to integrate interdisciplinary insight and to analyse different media dimensions qualitatively and quantitatively according to their content. It turned out that more than 50% of the media content in a sample contained transcendental elements and also revealed manners in which “invisible religion” is caused. In regard to possible consequences of this method, especially subliminal conditioning through religious mechanism and the glorification of violence and brutality in computer games, which is constituted among others by the use of transcendent light, are worthy of consideration. By the use of references to areas concerning human rights and pedagogical questions a concept of media education is being justified. The model has also been tentatively tested and documented in sanctions for media education realized at several schools.

Item Type: Dissertation
Supervisor: Lenhart, Prof. Dr. Volker
Date of thesis defense: 20 July 2007
Date Deposited: 08 Oct 2007 11:31
Date: 2007
ISBN: 978-3-86805-012-7
Faculties / Institutes: The Faculty of Behavioural and Cultural Studies > Institut für Bildungswissenschaft
Subjects: 370 Education
Controlled Keywords: Unsichtbare Religion, Medienkompetenz, Medienpädagogik, Computerspiel, Menschenrecht, Priming, Unterschwellige Wahrnehmung, Marketing
Uncontrolled Keywords: Medienreligion , Kultmarketing , Religiöse Tiefenstruktur , Gewaltverherrlichung , evaluatives KonditionierenInvisible religion , subliminal marketing , glorification of violance , computergames , media education
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