English Title: Ornamental form in the graphic works of Max Klinger, with particular emphasis on antiquity and japonism
Preview |
PDF, German (Abbildungen)
Download (21MB) | Terms of use |
Preview |
PDF, German (Textteil)
Download (1MB) | Terms of use |
Abstract
Meine Dissertation behandelt die ornamentale Gestaltung in der Druckgrafik Max Klingers, in welcher sich insbesondere die Rezeption der Antike und der japanischen Kunst wiederspiegelt. Die Untersuchung des bisher in der Forschung vernachlässigten ornamentalen Charakters erweitert das Verständnis der einseitig inhaltsorientiert gedeuteten Grafik Klingers und zeigt, wie im Ornamentalen der geistige Gehalt seiner Kunst um die Jahrhundertwende (1900) zum Ausdruck kommt. Klinger legt mit seinem Ornament die Diskrepanzen seiner Zeit offen, zugleich aber auch die Widersprüche in der Kunst des 19. Jahrhunderts, in welcher Altes und Neues, Tradition und Modernität, Abendländisches und Exotisches sich bekämpfen, aber auch neue Verbindungen eingehen. Klinger zielte darauf ab, die Disparität von antiker und japanischer Kunstwelt durch die Steigerung des Dekorativen aufzuheben. Mit seiner dekorativen Gestaltungsweise näherte er Kunst und Handwerk einander an, ließ die Gravität der traditionellen Historienmalerei hinter sich und brachte der Industriegesellschaft ein modernes, dem 20. Jahrhundert angemessenes Ausdrucksmittel.
Translation of abstract (English)
My dissertation analyzes ornamental form in the graphical prints of Max Klinger, with particular focus on the influence of antiquity and Japanese art in these works. Research into the formerly neglected ornamental characteristics of these works expands our understanding of Klinger's graphics which have until now typically been interpreted with emphasis on the content. This illustrates the intellectual and mental content of his art around 1900, as expressed in the ornamenetics. Klinger's ornaments show the discrepancies of the time, but also the contradictions in 19th century art, where old and new, tradition and modernity, occidental and oriental collide, but also form an amalgam all of their own. Klinger aimed to reduce the disparity between antique and Japanese art through the use of the decorative. Through his decorative forms, he brought art and crafts closer to each other, leaving behind much of the gravity associated with traditional historical paintings. In this way he helped provide the industrial 20th century with a more representative, more appropriate means of artistic expression.
Document type: | Dissertation |
---|---|
Supervisor: | Kirchner, Dr. Profes Thomas |
Date of thesis defense: | 8 February 2008 |
Date Deposited: | 11 Apr 2008 11:54 |
Date: | 2007 |
Faculties / Institutes: | Philosophische Fakultät > Kunsthistorisches Institut |
DDC-classification: | 740 Drawing and decorative arts |
Controlled Keywords: | Klinger, Max, Druckgrafik, Ornament, Antike, Japonismus |
Uncontrolled Keywords: | Max Klinger , graphics , ornament , antiquity , japonism |