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How labelling objects at different levels of abstraction influence object categorization

Dresch, Deise

German Title: Der Einfluss von Objektlabels unterschiedlicher Abstraktionsebenen auf die Objektkategorisierung

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Abstract

A series of three experiments explored whether labelling influence 7-and-11-month olds’ object categorization in an object examination task. Experiment 1 tested 7-month-olds' performance in a global-level task, contrasting animals and vehicles in three conditions: (1) with basic-level labels (i.e. "car"), (2) with global-level labels (i.e. "vehicle"), and (3) with no labelling. Experiment 2 tested 11-month-olds' performance using the same task and the same conditions. Finally, Experiment 3 tested 11 month-olds' performance in a basic-level task, contrasting cars and trucks in two conditions: (1) with basic-level labels (i.e. "car", "truck"), and (2) with no labelling. Findings suggest that although performance of 7-month-olds’ improved by the presence of object labels, the kind of labels used did not influence their categorization ability (Experiment 1). At 11 months, the impact of labels varied with the level of contrast presented: In a global-level task (Experiment 2), labels increased the general level of attention to the exemplars but the kind of labelling did not have any impact on categorization results. In a basic-level task (Experiment 3), categorization performance varied systematically with the presence of language input: Only infants participating in the labelling condition successfully accomplished the task and discriminated the basic-level categories. Since it is well known that a global-to-basic level shift exists in preverbal categorization between 7- to-11 months of age, these findings suggest that infants profit most from labeling when they are about to learn a given category. Once the category is formed, labelling seems to increase general attention to exemplars within that category but do not change the pattern of responding.

Translation of abstract (German)

In drei Experimenten wurde untersucht, ob Labelling (Benennen) von Objekten die Kategorisierungsleistung von 7 und 11 Monate alten Säuglingen in einer Objektexaminationsaufgabe beeinflusst. Experiment 1 untersuchte die Leistung 7 Monate alter Säuglinge in einer globalen Kategorisierungsaufgabe (Tiere vs. Fahrzeuge) in drei Bedingungen: (1) Labels der Basisebene (z.B. „Auto“), (2) Labels der Globalebene (z.B. „Fahrzeug“) und (3) kein Labelling. Experiment 2 untersuchte die Leistung 11 Monaten alter Kinder in derselben globalen Kategorisierungsaufgabe unter den gleichen drei Bedingungen. Experiment 3 testete die Leistung 11 Monate alter Kinder in einer Kategorisierungsaufgabe auf der Basisebene (Autos vs. Laster), wobei zwei Bedingungen kontrastiert wurden: (1) Labels der Basisebene (z.B. „Auto“) und (2) kein Labelling. Bei den 7 Monate alten Kindern (Experiment 1) verbesserte sich die Kategorisierungsleistung durch das Benennen der Objekte, die Art des Labels hatte dabei jedoch keinen Einfluss. Mit 11 Monaten zeigten die Kindern eine verbesserte Kategorisierungsleistung durch das Labelling in Abhängigkeit von der Kontrastebene: Auf der globalen Ebene (Experiment 2) erhöhte das Labelling die Aufmerksamkeit der Kinder ungeachtet von der Art des Labels. Auf der Basisebene (Experiment 3) hingegen variierte die Kategorisierungsleistung systematisch mit dem sprachlichen Input: Nur die Kinder in der Labellingbedingung zeigten einen Kategorisierungseffekt. Vor dem Hintergrund der Existenz eines Global-to-Basic Level Shifts im kategorialen Denken im ersten Lebensjahr deuten diese Befunde darauf hin, dass Säuglinge dann am meisten von einem begleitendem Labelling profitieren, wenn sie dabei sind, eine Kategorie zu lernen. Sobald sie eine Kategorie gebildet haben, erhöht das Labelling die Aufmerksamkeit auf die Objekte, beeinflusst aber nicht die Kategorisierungsleistung.

Item Type: Dissertation
Supervisor: Pauen, Prof. Dr. Sabina
Date of thesis defense: 26. October 2007
Date Deposited: 12. Jun 2008 07:10
Date: 2008
Faculties / Institutes: The Faculty of Behavioural and Cultural Studies > Institute of Psychology
Subjects: 150 Psychology
Controlled Keywords: Benennung, Objektkategorisierung, Kognitive Entwicklung
Uncontrolled Keywords: Säuglingsalter, Kategorisierung , Labellingword mapping , object categorization , cognitive development , infancy , labelling
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