English Title: Pedagocial competence in view of subjective load characteristics of beginning teachers at german 'Hauptschulen'
Preview |
PDF, German
Download (2MB) | Terms of use |
Abstract
Die unvermuteten personalen Herausforderungen, mit denen der Hauptschullehrer beim Eintritt in den Schuldienst konfrontiert wird, verursachen einen signifikanten Einbruch seines pädagogischen Selbstvertrauens, welcher Gefahr läuft, sich infolge psychosozialer Wechselwirkungen weiter zu vertiefen. Der von Müller-Fohrbrodt 1978 festgestellte 'Praxisschock' junger Lehrer, welcher durch Einstellungsrevisionen neutralisiert werden konnte, hätte sich damit zu einem langwierigen psychischen oder psychosomatischen Erkrankungsprozess, einem 'Praxistrauma' verwandelt.
Translation of abstract (English)
The unexpected personal challenges, with which the Hauptschul-teacher is confronted with the entrance into the school service, cause a significant break-down of its educational self-assurance, which could get deeper due to psychosocial reciprocal effects. The 'practice shock' of young teachers, who could be neutralized by attitude revisions, would have transformed thereby to a lengthy psychological or psychosomatical illness process, a 'practice trauma'.
Document type: | Dissertation |
---|---|
Supervisor: | Boenicke, Prof. Dr. Rosemarie |
Date of thesis defense: | 19 July 2002 |
Date Deposited: | 02 Aug 2002 00:00 |
Date: | 2002 |
Faculties / Institutes: | The Faculty of Behavioural and Cultural Studies > Institut für Bildungswissenschaft |
DDC-classification: | 300 Social sciences |
Controlled Keywords: | Lehrer, Hauptschule, Psychosoziale Belastung, Schulpädagogik, Pädagogische Fähigkeit |
Uncontrolled Keywords: | Teacher , Psychosocial load , School , Pedagogics , Competence |