English Title: Stress and Burden of Nursing Elderly already in Period of Training? : A Prospective Study with Pupils of Nursing Elderly
Preview |
PDF, German
Download (5kB) | Terms of use |
Preview |
PDF, German
Download (571kB) | Terms of use |
Abstract
In der Arbeit werden berufliche und private Belastungen und Ressourcen bei AltenpflegeschülerInnen im Rhein-Neckar-Raum erfasst. Eine Wiederholung der Untersuchung nach einem Jahr zeigt erste Veränderungen bei den Schülerinnen schon während der Ausbildungszeit. Daraus sollen sich Hinweise auf mögliche Belastungsfaktoren ergeben, die in diesem Berufsbereich zum Burnout-Syndrom und eventuell vorzeitigem Berufsausstieg führen. Die curriculare Evaluation seitens der Betroffenen soll Modifikationsnotwendigkeiten einer Ausbildung darstellen, die seit Einführung der Pflegeversicherung in der BRD unverändert ist.
Translation of abstract (English)
The study requires professional and private burdens and ressources at pupils of Nursing elderly in Rhein-Neckar-Area. The repetition of the study after one year shows first changes in the statistical data of the pupils already in training time. The results of this repetition should prove possible stressfactors, which lead to burn-out-syndrom and precocious drop-out of job. Curricular evaluations of pupils concerned should demonstrate the necessity of modifying an education which still remained unchanged since implementation of nursing insurance in BRD.
Document type: | Dissertation |
---|---|
Supervisor: | Wahl, Prof. Dr. Hans-Werner |
Date of thesis defense: | 24 July 2001 |
Date Deposited: | 13 Dec 2001 00:00 |
Date: | 2001 |
Faculties / Institutes: | The Faculty of Behavioural and Cultural Studies > Institute of Psychology The Faculty of Behavioural and Cultural Studies > Institut für Gerontologie |
DDC-classification: | 300 Social sciences |
Controlled Keywords: | Burnout, Belastung, Pflegeversicherung |
Uncontrolled Keywords: | Altenpflegesituation , Ausbildung und Berufsbild , Berufsrealität , AusbildungsmodifikationSituation of Nursing Elderly , Training and Job Description , Professional Reality , Modifying of Training |