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Abstract
Christian Boltanski und Henrik Olesen schufen mit knapp 40 Jahren zeitlicher Distanz Werke, die zentrale Topoi postkonzeptueller Gegenwartskunst sowie räumlicher Inszenierung verhandeln. Der Essay diskutiert die künstlerische Strategie, Dinge an die Stelle des repräsentierten Individuums zu setzen, unter drei Gesichtspunkten und erörtert Parallelen und Differenzen zwischen den beiden Positionen. Inwiefern können Dinge die Funktion eines Porträts übernehmen? Können massengefertigte Gegenstände persönliche Einzigartigkeit vermitteln? Wie beeinflusst die räumliche Präsentation den Aussagegehalt der Artefakte? Der Essay verfolgt, wie sich die ästhetische Erfahrung zwischen dem Auslösen von Begehren nach Individualität und der simultanen Deprivation dieses Wunsches vollzieht.
Translation of abstract (English)
Although almost 40 years separating them, Christian Boltanski and Henrik Olesen both created works that negotiate the central topoi of post-conceptual contemporary art and spacial presentation. This essay explores the parallels and differences between their two positions and examines the artistic strategy of using things in place of represented individuals from three different perspectives. To what extent can things adopt the function of a portrait? Can mass-produced objects convey what’s unique about a person? How does the spatial presentation influence the expressiveness of artefacts? This essay traces how aesthetic experience performs the triggering of a desire for individuality and the simultaneous deprivation of it.
Document type: | Article |
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Place of Publication: | Heidelberg |
Date: | 2020 |
Version: | Primary publication |
Date Deposited: | 09 Dec 2020 16:13 |
Faculties / Institutes: | Research Project, Working Group > Individuals |
DDC-classification: | Photograpy, computer art |
Controlled Keywords: | Boltanski, Christian, Olesen, Henrik |
Uncontrolled Keywords: | Dingporträt – Spurensicherung – Inszenierung von Objektivität |
Subject (classification): | Artists, Architects Photography |
Countries/Regions: | Germany, Switzerland, Austria France |
Collection: | Curatorial Studies – Statements: Goethe-Universität Frankfurt und Hochschule für Bildende Künste–Städelschule in Kooperation mit der Hochschule für Gestaltung Offenbach und Frankfurter Museen |