1. Home
  2. Search
  3. Fulltext search
  4. Browse
  5. Recent Items rss
  6. Publish

Die ehemalige Pisaner Domkanzel des Meisters Guilielmus : Eine Studie zu Ikonographie, Symbolik und Funktion

Sobieczky, Elisabeth

[thumbnail of Sobieczky_Die-ehemalige-Pisaner-Domkanzel-des-Meisters-Guilielmus_2021.pdf]
Preview
PDF, German
Download (21MB) | Lizenz: Rights reserved - Free Access

For citations of this document, please do not use the address displayed in the URL prompt of the browser. Instead, please cite with one of the following:

Abstract

Bei den aus dem 12. Jahrhundert stammenden Teilen der ersten Pisaner Domkanzel, die im 17. Jahrhundert wie Spolien in dekorative Ausstattungsstücke des Doms von Cagliari integriert wurden, stellen sich zunächst die Fragen nach ihrer Rekonstruktion und ihrem ehemaligen Standort. Im Zuge dieser Diskussion wird der besondere Typus der Kanzel hergeleitet, der in der Toskana unmittelbare Nachfolge gefunden hat. Merkmale sind ein sarkophagartiger Kanzelkörper, Brüstungsplatten mit narrativen Zyklen aus der Vita Christi, dreifigurige Lesepultgruppen und säulentragende Sockellöwen. Der ikonographischen Analyse dieser Elemente ist ein großer Teil der Arbeit gewidmet, wobei die Antikenrezeption sich als weiteres entscheidendes Merkmal erweist. Im Zusammenhang mit der liturgischen Funktion der Kanzel verdichten sich die Analysen zur Deutung der Kanzel als (leeres) Grab des Auferstandenen.

Translation of abstract (English)

Regarding the 12th century parts of the first Pisan cathedral pulpit, which in the 17th century were integrated like spolia into pieces of decor in the cathedral of Cagliari, questions arise first about its reconstruction and its former location. During this discussion, the special type of pulpit is derived, which has found immediate successors in Tuscany. Features are a sarcophagus-like pulpit, parapet panels with narrative cycles from the Vita Christi, three-figure lectern groups and column-bearing lions. A large part of the work is devoted to the iconographic analysis of these elements, with the reception of antiquities proving to be a further decisive characteristic. In connection with the liturgical function of the pulpit, the analyzes are condensing on the interpretation of the pulpit as the (empty) tomb of the risen Christ.

Document type: Master's thesis
Date: 2021
Supervisor: Prof. emer Stefan Kummer
Version: Primary publication
Date of thesis defense: 1997
Date Deposited: 21 Dec 2021 13:57
Faculties / Institutes: Research Project, Working Group > Individuals
DDC-classification: Plastic arts, numismatics, ceramics, metalwork
Controlled Keywords: Dom Pisa <Pisa>, Bildprogramm
Subject (classification): Artists, Architects
Iconography
Sculpture
Countries/Regions: Italy