1. Home
  2. Search
  3. Fulltext search
  4. Browse
  5. Recent Items rss
  6. Publish

Produktion und Analyse ästhetischer Ambiguität bildender Kunst

Rohlfs, Axel

English Title: Art, algorithm and ambiguity. Aesthetic ambiguity with regard to metacognition based on visual semiotics, visual rhetoric and Gestalt Psychology

[thumbnail of Rohlfs_Produktion_und_Analyse_aesthetischer_Ambiguitaet_bildender_Kunst_2023.pdf]
Preview
PDF, German
Download (21MB) | Lizenz: Rights reserved - Free Access

For citations of this document, please do not use the address displayed in the URL prompt of the browser. Instead, please cite with one of the following:

Abstract

Die vorliegende Dissertation entwickelt eine für Analyse und für Produktion von bildender Kunst nutzbare Typologie von ästhetischer Ambiguität (die als merklich-intendiert, also als zeichenhaft aufgefasst wird), und zwar auf der Grundlage von Semiotik, von Wahrnehmungspsychologie bzw. Gestaltpsychologie, von Sprachwissenschaft als Wissensrepräsentation mittels semantischer Netze durch die Metasprache MultiNet sowie von Bildrhetorik. Ästhetisch ambige Kunst wird dabei redefiniert als Algorithmik aus bildrhetorischen Operationen an Objekten aus kognitiver Gruppierung; diese Algorithmik aus Operationen an Objekten erlaubt z.B. komparatistische Analyse nach Kriterien der Innovativität und Metakognitivität sowie experimentell variierende Produktion im Rahmen einer empirischen Ästhetik. Ausgehend von Etymologie wird ´ästhetische Ambiguität´ als ´Treiben der Aufmerksamkeit auf mindestens zwei Seiten´, also als Aufmerksamkeitsteilung durch im Werk ausgestaltete Opposition mindestens zweier kognitiver Gruppierbarkeiten redefiniert. Zur Beschreibung dieser im ästhetisch ambigen Werk opponierten kognitiven Gruppierbarkeiten werden kognitive Gruppierungskriterien für drei semiotische Felder erarbeitet, und zwar für: A) Syntaktik/ Perzeption (als Erfassen von Gruppierungen/ Gestalten aus Similaritätskriterien und Kontiguitätskriterien der Gestaltpsychologie), B) Semantik/ Konzeption (als Erfassen von Objektkriterien gemäß MultiNet) sowie C) Pragmatik/ ´Aktiozeption´ (als Nachvollziehen von Situationskriterien gemäß MultiNet); durch diese kognitiven Gruppierungskriterien dreier semiotischer Felder wird Aufmerksamkeitslenkung und ästhetisch ambige Aufmerksamkeitsteilung durch das Werk auf der Basis einer semiotischen Informationstheorie beschreibbar.

Für den Bereich der Operationen werden am Anfang der Arbeit 42 Typen der Kontamination (Opposition: kognitive Gruppierung a versus kognitive Gruppierung b) und der bildrhetorischen Devianz (Opposition: Ordnung a versus Abweichung/ Devianz b von dieser Ordnung) im Feld ästhetischer Ambiguität festgestellt und diese in den folgenden Kapiteln mittels Produktion und Analyse erprobt; zudem werden sechs metakommunikative Funktionen ästhetischer Ambiguität in Anlehnung an Roman Jakobson zwecks werkpragmatischer Analyse gebildet. Die 42 Operationstypen ästhetischer Ambiguität können auch für eine Kunstdidaktik (redefiniert als Gestaltung neuer Kunstwerke und Umgestaltung vorhandener Kunstwerke) genutzt werden. Das kunsthistorische Kapitel der Werk-Analysen mittels zeichnerischer Zerlegung in ambig opponierende mentale Teilbilder kann man auch als komparatistische Kunstgeschichte auf der Basis der Kriterien ästhetisch ambiger Innovation und Metakognition auffassen; dieses Kapitel ist semiotisch in sieben Teile gegliedert, da die drei Teilbereiche der Semiotik (Syntaktik, Semantik und Pragmatik) in einem Modell eines semiotisch-borromäischen Knotens als drei überlappende Kreisbereiche gedacht werden, deren vier Überlappungsbereiche per se für Ambiguität prädestiniert sind. Kunstspezifischer Einsatz ästhetischer Ambiguität wird als Schaffung eines atelischen Gehalts definiert.

Translation of abstract (English)

The present dissertation develops a typology of aesthetic ambiguity (which is understood as noticeably intentional and therefore as a sign) that can be used for the analysis and production of visual art, on the basis of semiotics, perceptual psychology / Gestalt psychology, linguistics (as knowledge representation using semantic networks based on the metalanguage MultiNet) and image rhetoric. Aesthetically ambiguous art is redefined as the algorithms from image-rhetorical operations on objects made by cognitive grouping; these algorithms as operations on objects allow, for example, comparative analysis according to criteria of innovativeness and metacognitivity as well as experimentally varying production within the framework of empirical aesthetics. Based on etymology, 'aesthetic ambiguity' is redefined as 'driving of attention on at least two sides', i.e. as the division of attention through the opposition of at least two cognitive groupings, which is developed in the artwork. To describe these cognitive grouping possibilities that are opposed in the aesthetically ambiguous work, cognitive grouping criteria are developed for three semiotic fields, namely for: A) syntactics/ perception (as detecting groupings/ gestalts by use of similarity criteria and contiguity criteria from Gestalt psychology), B) semantics/ conception (as detecting object criteria according to MultiNet) as well as C) pragmatics/ 'actioception' (as understanding situation criteria according to MultiNet); through these cognitive grouping criteria of three semiotic fields, the guidance of attention and the aesthetically ambiguous division of attention through the artwork can be described on the basis of a semiotic information theory.

For the area of operations, 42 types of contamination (opposition: cognitive grouping a versus cognitive grouping b) and image-rhetorical deviance (opposition: order a versus deviation/deviance b from this order) are identified in the field of aesthetic ambiguity at the beginning of the dissertation which are then tested in the following chapters through production and analysis; in addition, six metacommunicative functions of aesthetic ambiguity are formed based on the theory of Roman Jakobson for the purpose of pragmatic analysis. The 42 operational types of aesthetic ambiguity can also be used for art didactics (redefined as design of new artworks and redesign of existing artworks). The arthistorical chapter of work analysis using graphic decomposition into ambiguously opposed mental partial images can also be seen as a comparative art history based on the criteria of aesthetically ambiguous innovation and metacognition; this chapter is semiotically divided into seven parts, since the three sub-areas of semiotics (syntactics, semantics and pragmatics) are thought of in a model of a semiotic Borromean knot as three overlapping circular areas, the four overlapping areas of which are per se predestined for ambiguity. Art-specific use of aesthetic ambiguity is defined as the creation of an atelic content.

Document type: Dissertation
Place of Publication: Heidelberg
Date: 2023
Supervisor: Prof. Dr. Michael Lüthy
Version: Primary publication
Date of thesis defense: 15 February 2023
Date Deposited: 07 Dec 2023 10:29
Faculties / Institutes: University, Fakulty, Institute > Stuttgart, Staatliche Akademie der Bildenden Künste
DDC-classification: Arts
Controlled Keywords: Kunst, Ästhetik, Semiotik, Linguistik, Gestaltpsychologie
Uncontrolled Keywords: ästhetische Ambiguität / aesthetic ambiguity ; visuelle Rhetorik / visual rhetoric ; semantische Netze / semantic networks ; Algorithmik / algorithms ; Metakognition / metacognition ; Kunst / art, Ästhetik / aesthetics, Semiotik / semiotics, Linguistik / linguistics, Gestaltpsychologie / Gestalt Psychology
Subject (classification): Aesthetics, Art History
Countries/Regions: Germany, Switzerland, Austria
Collection: Staatliche Akademie der Bildenden Künste Stuttgart
Additional Information: Zugang zur englischsprachigen Kurzfassung der Dissertation siehe Link "Verwandte URLs".