1. Home
  2. Search
  3. Fulltext search
  4. Browse
  5. Recent Items rss
  6. Publish

Vanessa Bells abstrakte Malerei um 1914. Gattungsübergreifende Farb- und Formexperimente der Abstraktion im malerischen Werk und Innendesign der Bloomsbury-Künstlerin

Bergemann, Christina

[thumbnail of Bergemann_Vanessa_Bells_Abstrakte_Malerei_2021.pdf]
Preview
PDF, German
Download (35MB) | Lizenz: Creative Commons LizenzvertragVanessa Bells abstrakte Malerei um 1914. Gattungsübergreifende Farb- und Formexperimente der Abstraktion im malerischen Werk und Innendesign der Bloomsbury-Künstlerin by Bergemann, Christina underlies the terms of Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0

For citations of this document, please do not use the address displayed in the URL prompt of the browser. Instead, please cite with one of the following:

Abstract

Die britische Künstlerin Vanessa Bell (1879–1961) bildete gemeinsam mit ihrer Schwester, der Schriftstellerin Virginia Woolf, den Kern der Londoner Bloomsbury Group, die die Moderne in England zu Beginn des 20. Jahrhunderts prägte. 1913 gründete Bell gemeinsam mit dem Maler Duncan Grant und dem Kunstkritiker Roger Fry eine experimentelle Designwerkstatt, die sog. Omega Workshops. In diesem Zeitraum – zwischen 1913 und 1915 – entstand eine Serie abstrakter Bilder, deren innovativer Charakter in der vorliegenden Forschungsarbeit untersucht und innerhalb der Entwicklung der künstlerischen Abstraktion neu verortet wird: Denn die Abstraktion im Œuvre Bells ist nicht nur das Ergebnis der intensiven Auseinandersetzung mit den europäischen Avantgarden dieser Zeit, sondern Ausdruck der Suche nach einem Modernismus in Kunst und Design.

Translation of abstract (English)

The British artist Vanessa Bell (1879–1961), together with her sister, the writer Virginia Woolf, formed the core of the London Bloomsbury Group, which defined modernism in England at the beginning of the 20th century. In 1913, Bell founded an experimental design workshop, the so-called Omega Workshops, together with the painter Duncan Grant and the art critic Roger Fry. During this period – between 1913 and 1915 – Grant produced a series of abstract paintings whose innovative character is examined in this research paper and re-located within the development of artistic abstraction: On the one hand, abstraction within the oeuvre of Bell is the result of an intensive engagement with the European avant-gardes of the time and, on the other, an expression of the search for a modernism in art and design.

Document type: Master's thesis
Date: 2021
Supervisor: Prof. Dr. Henry Keazor
Version: Primary publication
Date of thesis defense: 7 May 2020
Date Deposited: 01 Dec 2021 16:34
Faculties / Institutes: University, Fakulty, Institute > Heidelberg, University, Institute of Art History
DDC-classification: Painting
Controlled Keywords: Bell, Vanessa, Abstrakte Malerei, Innenarchitektur, Design, Geschichte 1914
Subject (classification): Artists, Architects
Painting
Architecture
Decorative Arts
Countries/Regions: Great Britain, Ireland