1. Home
  2. Search
  3. Fulltext search
  4. Browse
  5. Recent Items rss
  6. Publish

#7: Von Pirro Ligorio bis Bernard de Montfaucon - Vier grafische Tradierungslinien für die Würfelfigur des Petamenophis - [Rezeptionsgeschichten. Der Blog des Antiquitatum Thesaurus]

Ruggero, Cristina ; Strauch, Timo

English Title: #7: From Pirro Ligorio to Bernard de Montfaucon - Four lines of graphic transmission for the block statue of Petamenophis

[thumbnail of Antiquitatum_Thesaurus_07_2023.pdf]
Preview
PDF, German
Download (1MB) | Lizenz: Creative Commons Lizenzvertrag#7: Von Pirro Ligorio bis Bernard de Montfaucon - Vier grafische Tradierungslinien für die Würfelfigur des Petamenophis - [Rezeptionsgeschichten. Der Blog des Antiquitatum Thesaurus] by Ruggero, Cristina ; Strauch, Timo underlies the terms of Creative Commons Attribution - ShareAlike 4.0

For citations of this document, please do not use the address displayed in the URL prompt of the browser. Instead, please cite with one of the following:

Abstract

Ausgehend von der Erwähnung einiger antiker Artefakte, die Giacomo Bosio (1544-1627) in seinem Werk „La trionfante e gloriosa croce“ (Rom 1610) als in seinem eigenem Besitz befindlich bezeichnet und abbildet, verfolgt der Beitrag eines der Objekte, die Würfelfigur des ägyptischen Beamten Petamenophis (7. Jh. v. Chr.), die sich heute im Pariser Louvre befindet, und analysiert die wechselseitigen Beziehungen und gegenseitigen Abhängigkeiten der zahlreichen grafischen Wiedergaben des Objekts vom 16. bis ins 18. Jahrhundert. Dabei werden vier voneinander unterscheidbare Tradierungslinien aufgezeigt, die jeweils von Pirro Ligorio, Jean Jacques Boissard, Etienne Dupérac sowie dem anonymen Autor von Bosios Illustration ausgehen.

Translation of abstract (English)

Based on the mention of several ancient artefacts that Giacomo Bosio (1544-1627) describes and depicts in his work ‘La trionfante e gloriosa croce’ (Rome 1610) as being in his own possession, the article traces one of the objects, the block statue of the Egyptian official Petamenophis (7th century BC), which is now in the Louvre in Paris. It analyses the reciprocal relationships and interdependencies between the numerous graphic reproductions of the object from the 16th to the 18th century. Four distinct lines of tradition are identified, each of which emanates from Pirro Ligorio, Jean Jacques Boissard, Etienne Dupérac and the anonymous author of Bosio's illustration.

Document type: Article
Date: 2023
Version: Secondary publication
Date Deposited: 10 Sep 2025 14:26
Faculties / Institutes: Research Project, Working Group > Individuals
DDC-classification: Plastic arts, numismatics, ceramics, metalwork
Graphics arts, prints
Controlled Keywords: Ligorio, Pirro, Montfaucon, Bernard, de, Petamenophis
Subject (classification): Aesthetics, Art History
Museology, Art Collection, Art Museum
Sculpture
Countries/Regions: France
Italy
Paper series: