1. Home
  2. Search
  3. Fulltext search
  4. Browse
  5. Recent Items rss
  6. Publish
  7. About ART-Dok / Help

#14: Auf Vorlagensuche zu Bernard de Montfaucons „Maffei“-Gemmen - [Rezeptionsgeschichten. Der Blog des Antiquitatum Thesaurus]

Siefert, Luisa

English Title: #14: Tracing the Sources of Bernard de Montfaucon’s ‘Maffei‘ Gems

[thumbnail of Antiquitatum_Thesaurus_14_2025.pdf]
Preview
PDF, German
Download (2MB) | Lizenz: Creative Commons Lizenzvertrag#14: Auf Vorlagensuche zu Bernard de Montfaucons „Maffei“-Gemmen - [Rezeptionsgeschichten. Der Blog des Antiquitatum Thesaurus] by Siefert, Luisa underlies the terms of Creative Commons Attribution - ShareAlike 4.0

For citations of this document, please do not use the address displayed in the URL prompt of the browser. Instead, please cite with one of the following:

Abstract

Der Beitrag untersucht die Herkunft der Gemmenabbildungen mit der Quellenangabe „Maffei“ in Bernard de Montfaucons L’antiquité expliquée (1719). Montfaucons Darstellungen basieren maßgeblich auf Paolo Alessandro Maffeis Gemme antiche figurate (1707–1709), die wiederum eine Zusammenstellung älterer Druckwerke sind, insbesondere von Leonardo Agostinis gleichnamigem Werk (1657/1669). Eine Analyse der Editions- und Kopiengeschichte zeigt, wie sich die Bildmotive und Beschriftungen über mehrere Neuauflagen hinweg veränderten, und beleuchtet so die vielschichtigen Prozesse der Rezeption und Reproduktion von für antik gehaltenen Artefakten in der Druckgrafik des 17. und 18. Jahrhunderts. Zugleich zeigt der Beitrag, wie sich einzelne Gemmen in heutigen Sammlungen mittels Erforschung der Rezeptions- und Reproduktionsprozesse identifizieren lassen.

Translation of abstract (English)

This article examines the origin of the gemstone illustrations labelled ‘Maffei‘ in Bernard de Montfaucon’s L’antiquité expliquée (1719). Montfaucon’s illustrations are largely based on Paolo Alessandro Maffei’s Gemme antiche figurate (1707–1709), which in turn compiles earlier printed works, most notably Leonardo Agostini’s work of the same title (1657/1669). Through an analysis of the history of editions and reproductions, this article traces how pictorial motifs and inscriptions changed across successive reprints, thereby illuminating the complex processes of reception and reproduction of artefacts regarded as ancient in seventeenth- and eighteenth-century printmaking. At the same time, it demonstrates how engraved gemstones in modern collections can be identified through the study of these processes of reception and reproduction.

Document type: Article
Date: 2025
Version: Primary publication
Date Deposited: 12 Dec 2025 15:57
Faculties / Institutes: Research Project, Working Group > Individuals
DDC-classification: Plastic arts, numismatics, ceramics, metalwork
Graphics arts, prints
Controlled Keywords: Montfaucon; Bernard; de / L'antiquité expliquée et représentée en figures, Maffei; Paolo Alessandro, Druckgrafik, Gemme, Intaligo <Schmuckstein>
Subject (classification): Drawing, Printmaking
Countries/Regions: France
Italy
Paper series: